Es-Sidk (istinoljubivost)

sanel
By sanel

Priredio: Abdusamed Nasuf Bušatlić
Islam posebnu pažnju posvećuje odgoju mladih naraštaja i snažno naglašava potrebu da se djeca odgajaju na iskrenosti i istinoljubivosti, kako bi od malih nogu zavolila plemenita svojstva islamskog ahlaka. Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, koristio je svaku priliku da ukaže na važnost istinoljubivosti u odgoju djece. Istinoljubivost je temeljna osobina islamskog vjerovanja i ahlaka. Ona je istinska blagodat čiji se plodovi i koristi ne mogu izbrojati.  Vrijednost istinoljubovost je neprocjenjiva, a nagrada za nju je neizmjerna. Istinoljubivost je drugo ime za put spasa i sreće. To je blago za kojim tragaju istinski znalci, opskrba je pobožnih i iz njenog stabla granaju se sve druge vrline i moralne vrijednosti. Ona je znak raspoznavanja između munafika i iskrenih vjernika, između stanovnika dženneta i stanovnika džehennema. To je Allahova sablja na Zemlji koja ništa ne dohvati, a da ga ne presječe. Ko tim putem krene nikada se neće kajati, ko jezikom istinoljubivosti govori, bez sumnje će pobjediti svoje oponente. Istinoljubivost je duša svakog djela i simbolizira vrata koja vode blizini Gospodara svijetova. Temelj je vjere i glavni stub ubjeđenja. Ona seže do samog poslanstva, najuzvišenijeg stepena do kojeg čovjek uopće može doći, a sa tog uzvišenog stepena teće rijeka Istine koja se zatim, iz poslaničkih srca ulijeva u srca iskrenih i istinoljubivih vjernika.
Šta je to sidk?
Objašnjavajući suštinsko značenje riječi sidk – istinoljubivost, neki islamski učenjaci su kazali da to znači: “Podudarnost ljudske tajnosti i javnosti, jer kod lažova je vanjština i javnost bolja od njegove tajnosti, kao i kod munafika.” Drugi su kazali da sidk znači : “Reći istinu onda kada ti prijeti stradanje”, ili “Reći istinu pred onim čije se kazne bojiš i čijoj se dobroti nadaš.” Također je rečeno: “Istinoljubiv je onaj koji se priprema za smrt, a ne stidi se svoje tajnosti, ako bi mu je Allah otkrio.” Jusuf ibn Esbat je rekao: “Da jednu noć budem iskren i istinoljubiv prema Allahu, draže mi je nego da vodim džihad na Allahovom putu.” Neki su opet rekli: “Ko ne izvršava trajne farzove, od njega se ne primaju ni vremenski određeni farzovi. Na pitanje: “Šta znači trajni farz”, uslijedio je odgovor: “To je istinoljubivost.” Rečeno je također: “Drži se istinoljubivosti čak i onda kad se bojiš da bi ti ona mogla štetiti, vidjet ćeš da će ti sigurno koristiti, a ostavi laž čak i onda kada smatraš da će ti koristiti, jer će ti sigurno štetiti.”

Budite sa onima koji su istinoljubivi
Allah je naredio vjernicima da budu istinoljubivi i da budu sa istinoljubivima, a zauzvrat ih čeka nagrada koju je Allah pripremio za Svoje odabrane robove. Uzvišeni je objavio: “O vjernici, bojte se Allaha i budite s onima koji su iskreni!” (Et-Tevba, 119.) Zatim: “Oni koji su poslušni Allahu i Poslaniku biće u društvu vjerovjesnika, i pravednika (istinoljubivih), i šehida, i dobrih ljudi, kojima je Allah milost Svoju darovao. A kako će oni divni drugovi biti!” (En-Nisa, 69.) Osim toga, Allah nas putem Kur’ana podučava da na Sudnjem danu ljudima neće koristiti ništa osim istinoljubivosti i iskrenosti. Tako u suri El-Maide, stoji: “Allah će reći: “Ovo je Dan u kome će iskrenima od koristi iskrenost njihova biti; njima će džennetske bašće, kroz koje teku rijeke, pripasti, vječno i dovijeka će u njima ostati. Allah će zadovoljan njima biti, a i oni Njime. To će veliki uspjeh biti!” (El-Maide, 119.) U Kur’anu je na različitim mjestima spomenuto pet stanja uz koja se veže istinoljubivost ili sidk. To su: mudhalu sidkin, muhredžu sidkin, lisane sidkin, kademu sidkin i mak’adu sidkin. Što se tiče prve dvije sintagme: mudhalu sidkin i muhredžu sidkin, one u jezičkom smislu, doslovno prevedene, znače “ulazak sa istinom” i “izlazak sa istinom”. A u terminološkom smislu to znači da svaki korak muslimana i muslimanke mora biti sa istinom i zbog istine, sa Allahom i u ime Allaha.  U tom smislu, komentatori Kur’ana navode kao primjer bitku na Bedru, kada su muslimani izašli sa istinom i u borbu ušli sa istinom, za razliku od nevjernika, koji su izašli da se bore protiv istine i protiv nositelja Istine, pa su doživjeli poraz i poniženje. Tako je bilo i prilikom odbrane Medine, oslobađanje Meke itd. To se također može prenijeti na kompletan ljudski život. Niko iz svoje kuće ne izađe, niti uđe u grad ili tržnicu, ili ode na posao, a da to nisu izlasci i ulasci, u ime istine ili u ime laži. Zavisi od toga je li onaj ko izlazi i ulazi, na Istini, je li iskreni vjernik ili nije, a od njega zavisi i njegova nagrada i kazna i konačni ishod, na dunjaluku i na Ahiretu. Gornje dvije sintagme spomenute su u Kur’anu u sljedećem ajetu: “I reci: “Gospodaru moj, učini da umrem (mudhale sidkin) a da si Ti zadovoljan mnome i učini da iz mrtvih ustanem (muhredže sidkin), a da si Ti zadovoljan mnome, i daruj mi od Sebe snagu koja će mi pomoći.” (El-Isra, 80.)  Što se tiče sintagme, lisane sidkin – ona znači lijep spomen u budućim generacijama, kakav je Allah podario Ibrahimu a.s. i njegovim potomcima.  Tako u suri Merjem, stoji: “I darovasmo im svako dobro i učini smo da budu hvaljeni i po dobru spominjani (lisane sidkin alijja).” (Merjem, 50.)

Sintagmu kademu sidkin, koja je spomenuta u suri Junus, u drugom ajetu: “A vjernike obraduj divnom nagradom (kademe sidkin) kod Gospodara njihova!”, neki mufesiri tumače kao džennet, drugi opet kažu da to znači poslanstvo Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, a treći da se to odnosi na dobra djela. Zapravo, suština je u tome, na što upućuje i jezičko značenje riječi, kadem,  da će svaki čovjek na Sudnjem danu naći ono što je pripremio i uradio. Pošto su vjernici pripremili iskreno vjerovanje i dobra djela, njima je, kao nagrada, pripremljen džennet ili mjesto u džennetu.  Slično značenje ima i sintagma mak’adu sidkin, koja se spominje u suri El-Kamer: “Oni koji su se Allaha bojali biće u džennetskim baščama i pored rijeka, na mjestu u kome će zadovoljni biti (mak’adi sidkin), kod Vladara Svemoćnoga.” (El-Kamer, 54-55.) Dakle, to je mjesto u džennetu ili sam dženent, a termin sidk – istinitost, istinoljubivost, koji je spomenut uz džennet, upućuje na njegovu istinitost, trajnost, potpunost i korist…

Autor: Muhamed Nasiruddin El-Uvejd

Saff br. 280-281

Ostatak teksta možete pročitati u novom broju Saff-a. Posjetite našu stranicu www.saff.ba i besplatno preuzmite vaš primjerak novog broja.

Share This Article