Neki čovjek reče Halidu b. Safvanu: “Kako samo lijepo govoriš!”
Halid mu odgovori: “Lijepim govorom sebi potpuno besplatno priskrbljujem razna dopuštenja i dozvole.” Potom on pozva svoga slugu, međutim rekoše mu da je on trenutno uposlen.
Halid reče: “Allah ga uposlio sa onim što je dobro!” Zatim on pozva svoju sluškinju, a neko mu reče da ona spava. Halid reče: “Allah uspavao njene oči!”
Čovjek se nasmija, a Halid ga upita: “Čemu se smiješ, Allah ti život učinio nasmijanim!”
Ponekad su određeni kolači i slastice izuzetno ukusni i slasni, međutim ljudi ih ne kupuju jer ih trgovac nije lijepo izložio niti dekorirao. Na ovaj način kolači i slastice će se pokvariti, a trgovac će pretrpjeti finansijske gubitke. S druge strane, ponekad će ljudi rado kušati otrov jer su ih dekoracija i vanjski ukrasi obmanuli i naveli na pomisao da se radi o nečemu lijepom i ukusnom. Ista situacija je i sa odnosima među bračnim drugovima. U nekim slučajevima će na strani supruge biti neoborivi i kategorički argumenti po nekom pitanju, međutim, muž ih i pored toga neće prihvatiti, samo iz razloga što mu ti argumenti nisu ponuđeni na “zlatnom pladnju”, tj. na lijep i primjeren način. Uzvišeni Allah je rekao: “…i ljudima se na najljepši način obraćajte…” (El-Bekare, 83), tj. probranim i lijepim riječima.
U tom smislu, spominjući vlastito iskustvo, jedan čovjek kaže: “Ušao sam u jednu trgovačku radnju i ugledah robu koja mi se svidjela te odmah poželih da je kupim. Cijena je bila povoljna, ali je trgovac bio goropadan i izgledalo je kao da me silom tjera da kupim njegovu robu. Imajući u vidu da se nije lijepo ponašao i da nije bio ljubazan, otišao sam od njega ne kupivši ono što sam želio. Zatim sam ušao u drugu trgovačku radnju i tamo zatekoh sasvim drugačiju atmosferu. Ponuđena roba mi se također svidjela, ali je njena cijena bila previsoka čega sam vrlo dobro bio svjestan. Međutim, trgovac je bio tako slatkorječiv da sam i pored previsoke i nerealne cijene ipak kupio robu, zbog čega sam se smijao samome sebi.”
Ovakvi slučajevi su vrlo česti i danas među nama. Ponekad će ti trgovac “opustošiti” džepove i bit ćeš spreman kod njega ostaviti i posljednji novčić, ali ćeš se i pored toga, zbog njegove slatkorječivosti i ljubaznosti, smijati zajedno sa njim.
Zato, poštovana suprugo, u razgovoru sa svojim mužem odbaci formalnost i nastoj njegovu naklonost zadobiti svojom slatkorječivošću. Isto tako, potrudi se da prilikom iznošenja svojih argumenata pronađeš najljepše i najblaže riječi kojima ćeš se nadovezati na njegov govor i njegova mišljenja. Rekao je Ebu ‘Avn el-Ensari: “Svaki put kada ljudi nešto kažu upotrebljavajući grube i oštre riječi, neka znaju da u isto vrijeme postoje i potpuno blage i primjerene riječi kojima će reći to isto i uz to i postići rezultat. Rekao je Uzvišeni Allah: ‘Reci robovima Mojim da govore samo lijepe riječi…’ (El-Isra, 53).”
Govor tijela – neverbalna komunikacija
Neka i tvoje tijelo učestvuje u razgovoru sa suprugom. Naprimjer, kada muž uđe u kuću, ustani mu u susret i rukuj se s njim. Ovakve i slične geste kod njega će probuditi suptilne osjećaje, a njegovo srce ispuniti ljubavlju prema tebi čak i prije nego što započnete razgovor.
Kada bi Fatima, radijallahu anha, prvakinja žena u Džennetu, ušla kod Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, on bi ustao i krenuo joj u susret, poljubio je i ustupio joj mjesto na kojem je on sjedio. Na isti način bi i ona postupala prema njemu, sallallahu alejhi ve sellem, pa kada bi joj došao u posjetu, ona bi ustala sa mjesta na kojem je sjedila, poljubila ga i ustupila mu svoje mjesto.[1]
Poštovana suprugo, različitim pokretima tijela lahko ćeš probuditi muževe emocije. Zato, ukoliko ga dočekaš na ovako topal i srdačan način, prilazeći mu u susret i uzimajući ga za ruku, na njegovom ćeš srcu s lahkoćom uklesati najljepše poruke, što će to srce učiniti sretnim, veselim i usplahirenim.
Kada je sa nebesa spuštena Objava kojom je Uzvišeni Allah potvrdio da je pokajanje Ka‘ba b. Malika prihvaćeno, on je rekao: “Krenuo sam u susret Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i kada sam ušao u džamiju, zatekao sam ga kako u njoj sjedi, a ljudi su bili okupljeni oko njega. Tada je Talha b. Ubejdullah ustao i užurbanim korakom mi krenuo u susret. Rukovao se sa mnom i čestitao mi. Kunem se Allahom da tako prema meni nije postupio nijedan muhadžir osim njega. Ovaj Talhin postupak nikada neću zaboraviti.”[2]
Ovaj je događaj Ka‘b b. Malik pričao svojim potomcima nakon što je od tih dešavanja prošlo jako mnogo vremena, ali on ga je i pored toga prepričavao emotivno i suptilno, nikada ne zaboravljajući njegove pojedinosti. Onda možemo samo zamisliti kakve je emocije Talhin postupak probudio u Ka‘bu u onim trenucima kada se čitav događaj i odigrao.
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i sam je vrlo često primjenjivao ovu metodu te je redovito srdačno dočekivao ljude izražavajući im dobrodošlicu. Tako naprimjer, kada mu je ranjeni i bolesni Sa‘d b. Muaz dojahao na magarcu kako bi presudio zarobljenim muškarcima židovskog plemena Benu Kurejza, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je članovima medinskog plemena El-Evs: “Ustanite pred vašim prvakom!”[3]
Napravi mu mjesto
Jedan poznanik mi je ispričao sljedeći događaj:
“Jednom sam prisustvovao sijelu koje je organizirao poznati emir iz jedne od zemalja Arapskog zaljeva. Dok smo sjedili, ušao je starješina jednog arapskog plemena. Imajući u vidu da su sva slobodna mjesta bila zauzeta, ja sam brže-bolje ustao i ustupio mu svoje mjesto, na čemu mi se on srdačno zahvalio.”
Moj poznanik nastavlja dalje svoju priču i kaže: “Nakon određenog vremena moj amidžić, koji je također porijeklom iz zemlje Arapskog zaljeva, upao je u neke probleme te su iračke vlasti za njim izdale potjernicu. Jedne prilike prešao je iračku granicu gdje je odmah i uhapšen. Proslijedio mi je poruku u kojoj me obavijestio o svom uhićenju, naglasivši da će u roku od sedam dana biti pogubljen, tačnije u naredni utorak. Pretrnuo sam od straha i odmah se zaputio onom plemenskom starješini kojem sam ustupio mjesto na spomenutom sijelu, nadajući se da on to nije zaboravio. Ispričao sam mu cijeli događaj, nakon čega je on vrlo brzo organizirao susret sa Saddamom Husejnom koga je lično poznavao i s kojim je održavao dobre odnose. Susreli su se u ponedjeljak, dakle dan prije nego je moj amidžić trebao biti pogubljen, gdje ga je starješina zamolio da pomiluje moga amidžića. Ovaj plemenski poglavar kasnije mi je pričao: ‘Nakon što sam mu rekao što imam u vezi molbe za pomilovanje, Saddam je svome ministru unutrašnjih poslova, još dok sam ja bio tu, rekao sljedeće: -Tom i tom čovjeku odmah izdaj iračko državljanstvo i pasoš!’
Sutradan, dakle u utorak, moj amidžić mi je došao i to u luksuznom automobilu, noseći u rukama irački pasoš i potvrdu o državljanstvu. Tada je uspješno izašao iz Iraka i više se u njega nije vraćao.”
Cijenjena suprugo, lijep doček muža i pravljenje mjesta gdje će on sjesti, postupci su kojima ćeš i prije razgovora pridobiti njegovo srce, te ga čvrsto vezati za svoje, i u njemu probuditi želju da ispuni tvoje zahtjeve.
El-Ka‘ka‘ el-Huzeli je jedne prilike ušao kod Muavije b. Ebu Sufjana, radijallahu anhu, gdje je zatekao ljude kako sjede. Jedan od prisutnih se pomjeri i napravi mu mjesto da sjedne. Kasnije je Muavija naredio da se El-Ka‘ka‘u dodijeli hiljadu zlatnika, a kada ih je preuzeo, on ih pokloni onom čovjeku koji mu je napravio mjesto.[4]
Neka tvoje srdačno pravljenje mjesta mužu da sjedne bude neverbalna poruka kojom ćeš mu kazati sljedeće: “Razgovor koji predstoji vodit ćemo s ciljem da ostvarimo obostranu korist i da naša bračna sreća traje i dalje.”
Podsjećamo, prvi savjet “Izbjegavaj provociranje”, sadrži sljedeće podnaslove:
Vedro i razdragano lice
Nježan pogled
Srdačan doček prije razgovora
Slatke i laskave riječi
Slatkorječivost
Govor tijela – neverbalna komunikacija
Napravi mu mjesto
Nastavit će se inšaAllah…
Naslov originala: Hakeza istesleme zevdži el-‘anid li re’ji (هكذا استسلم زوجي العنيد لرأيي)
Serijal: U okrilju bračne ljubavi
Knjiga br. 4
Autor: Adnan Abdul-Kadir
Preveo: Amir Durmić
Redaktura prijevoda: mr. Ahmed Purdić, hfz. Fahrudin Haseljić
[1] Ebu Davud, Sunen, br. 5217, Tirmizi, Sunen, br. 3872. Šejh Albani je ovu predaju ocijenio vjerodostojnom. Vidjeti: Albani, Sahihu Sunen et-Tirmizi, br. 4146. (op. prev.)
[2] Buhari, Sahih, br. 4418, Muslim, Sahih, br. 2769. (op. prev.)
[3] Buhari, Sahih, br. 6262. (op. prev.)
[4] El-Mustatrif, 1/185.