Priredio: Sead ef. Jasavić
Traženje znanja kod „mlađih“ osoba: Termin „mlađe“ osobe se odnosi na ljude nove u vjeri, na ljude koji imaju malo „staža“ u vjeri, na ljude koji nisu stjecali šeri’atsko znanje pred ulemom kao i na ljude novotare, koji zbog svog neznanja ili neiskrenosti, zapadaju u novotarije i sektaštvo. (Pogledaj: Fejdul-Kadir, el-Menavi, br.2475., 2/676.) Imam Ebu Omer el-Kurtubi rhm., u svome djelu: „Džami’u Bejanil-‘Ilmi ve Fadlih“, je jedno poglavlje naslovio riječima: „Status znanja kada se nađe kod pokvarenjaka i nedostojnih ljudi“, gdje je naveo sljedeće predaje:
570. Abdullah b. Mubarek prenosi od Ebu Umejje el-Lahmijja r.a., da je Allahov Poslanik s.a.v.s., rekao: «Tri su predznaka Sudnjega dana a jedan od njih je i traženje odgovora i šeri’atskog znanja od mlađih osoba…» (El-Mu’udžem el-Kebir, Taberani, 18343.; el-Sunen el-Varida fil-Fiten, el-Dani, br.435.; Ma’arifetul-Sahabe, Asbehani, br.6077.)
Abdullah b. Mubarek rhm., bi upitan na koga se odnosi riječ „mlađi“, pa reče: “Oni koji budu govorili-odgovarali po svome mišljenju – to su mlađi, a ako se mlađa osoba poziva na stariju osobu – ona se ne ubraja u mlađe!“
Ebu Ubejd rhm., prenosi od Abdullaha b. el-Mubareka rhm., da je pod mlađima mislio na ljude-novotare, koji govore i praktikuju vjeru na svoju havu, i po svom nahođenju, a ne na ljude mlade po godinama – što ima smisla. Ebu Ubejd rhm., kaže: Što se tiče mene, ja pod mlađim osobama podrazumjevam to da se znanje uzima od ljudi nakon Ashaba Muhammeda s.a.w.s., kojima će se davati prednost nad Ashabima Muhammeda s.a.w.s. – po meni se uzimanje znanja od mlađih osoba odnosi na njih! (Pogledaj: Džami’u Bejanil-‘Ilmi ve Fadluh, br.570., 1/312.)
571. Ibnu Abbas r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Berićet je sa starijim ljudima!“ (Pogledaj: Džami’u Bejanil-‘Ilmi ve Fadluh, 1/312.)
572. Omer r.a., je često govorio: „Najistinitiji govor je Allahov dž.š., govor, a najljepša uputa je uputa Muhammeda s.a.w.s., a najgore stvari su izmišljotine pripisane vjeri; ljudi će biti u dobru sve dok im znanje bude dolazilo od njihovih starijih!“ (Pogledaj: Džami’u Bejanil-‘Ilmi ve Fadluh, 1/312.)
Na kraju ovog poglavlja stoji: Jedan dio uleme smatra da se pod pojmom „sagir-mladi“ misli na čovjeka od kojeg ljudi traže fetvu a nema znanja pri sebi, dok se pojam „kebir-veliki“ odnosi na čovjeka alima, ne bitno koliko godina imao; kažu: džahil-neznalica, je mlad pa makar bio i star, dok je alim-učenjak, star-šejh, pa makar bio i mlad, što dokazuju riječima: „Velikan naroda je mali ako nema znanja pri sebi!“, kao i time da su od Abdullaha b. Abbasa r.a., tražene fetve i ako je bio mali, te da su Mu’az b. Džebel i Atab b. Usejd također davali fetve ljudima i ako su bili mladi po godinama, i Poslanik s.a.w.s., ih je postavljao na visoke državne funkcije i ako su bili mladi, što je bio slučaj i sa brojnim drugim učenjacima. (Pogledaj: Džami’u Bejanil-Ilmi va Fadlihi, 1/316.)
Abdullah ibnu Mes’ud, r.a., je rekao: “Ljudi neće prestajati biti u dobru sve dok im znanje bude dolazilo od ashaba Poslanika, s.a.v.s., i od starijih ljudi; pa kada im znanje bude dolazilo od mlađih, razići će se u mišljenjima i bit će uništeni.” (el-Mu’udžem el-Kebir, Taberani, br.8510-8511-8512-8513.; Šerhul-Sunneh, Begavi, 1/317.; Musannef, Abdurrezzak, br.20446-20483.)
Ibrahim el-Harbi rhm., (umro 285.h.g.), je rekao: „Mlada osoba koja se drži riječi Poslanika s.a.w.s., ashaba i tabi’ina – je stara, dok stari čovjek koji se ne drži Sunneta – je mlada osoba!“
Abdullah b. Mes’ud r.a., kaže: „Ljudi će biti u selametu i dobru sve dok šeri’atsko znanje budu uzimali od „starijih“ ljudi u vjeri, povjerljivih i učenih, a kada budu uzimali znanje od „mlađih“ ljudi u vjeri, i od pokvarenjaka – propašće!“ (el-Fekih vel-Mutefekkih, Bagdadi, br.771.)
Ibnu Kutejbe el-Dejnuri rhm., kaže: Pitao sa o značenju hadisa: „Ljudi će biti u selametu i dobru sve dok šeri’atsko znanje budu uzimali od „starijih“ ljudi u vjeri…“ – pa mi je rečeno da to znači:
„Ljudi će biti u dobru sve dok im ulema budu šejhovi, i ne budu im ulema mlađe osobe. Starija osoba ne osjeća mladalačku promjenljivost, oštrinu, brzinu i glupost, i koristi se iskustvom i znanjem, tako da se šubhe ne primiču njegovom znanju, niti ga have i strasti spopadaju, niti ga pohlepa nosi, i šejtan se sa starijim ne može igrati onako kako se igra sa mlađim, a sa godinama dolazi i respekt i poštovanje i hejbet-ugled. Mlađe osobe znaju spopadati navedene stvari, od kojih su u globalu pošteđeni stariji ljudi. Kad mlađu osobu spopadnu navedene stvari, a počne davati fetve – propašće a i druge će odvoditi u propast!“ (el-Fekih vel-Mutefekkih, Bagdadi, br.772.)
Šejh Muhammed b. Salih b. Usejmin rhm., kaže: „Ovaj hadis se odnosi i na ljude mlade sa znanjem kao i na ljude mlade u godinama. Ljudi koji su početnici u ilmu i znanju – nisu pokupili svo znanje, i mnogo toga im hvali, dok ljudi mlađi po godinama nemaju potrebno iskustvo. Znanje je, kao što je poznato, anuliranje neznanja i udaljiti se od glupoština, pa se zbog toga kaže da su Ulema – Rebbanijjuni – oni koji odgajaju druge da ne griješe. Ljudi mlađi po znanju – imaju dosta neznanja pri sebi, dok ljudi mlađi po godinama – nisu odgojeni i nemaju iskustva, pa je zbog toga Poslanik s.a.w.s., upozorio na opasnost koju prouzrokuju ljudi „mladih zuba-godina“, jer oni nemaju pravu spoznaju i iskustvo u raznim aspektima života, tako da će takvi napadati kada ne treba, i ustuknuti također kada ne treba. To su ljudi bez plana i programa!“ (Šerhu Kitabil-Rikak, Sahihul-Buhari, šejh Ibnu Usejmin, 1/134.)
Priredio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha
Imam „Sultanija“ džamije, Plav, CG