Priredio: Sead ef. Jasavić
Napredovanje i uzdizanje prezrenih i pokvarenih ljudi: Od predznaka Sudnjega Dana jeste i napredovanje i uzdizanje prezrenih i pokvarenih ljudi nad dobrim i odabranim, kojima će se davati prednost u svemu u odnosu na dobre ljude, tako da će ljudima upravljati prezreni i ograničeni ljudi, i oni u kojima neće imati nikakvog hajra i dobra. To će biti potpuno naopako vrijeme, kada će se sve izopačiti, čemu smo danas svjedoci. Možemo primjetiti da su brojne vođe i predstavnici svojih naroda, njihovi zastupnici, kao i ljudi koji vladaju državnim aparaturama, ljudi sa najmanje dobra i znanja pri sebi ili su u pitanju ljudi sa najviše kriminala, zla i neznanja, a svima nama je vrlo dobro poznato to da nam je obaveza da na odgovorne, državne, funkcije postavljamo ljude od vjere i povjerenja! Najbolji ljudi su ljudi od vjere i bogobojaznosti, shodno kur’anskom ajetu: „Najčasniji kod Allaha je onaj koji je najbogobojazniji!“ (el-Hudžurat, 13.)
Allahov Poslanik, s.a.v.s., ne bi davao vlast i položaje nikome drugom do onome ko to zaista zaslužuje, i ko je najbolji i najučeniji među ljudima. Tako su postupali i halife koje dođoše poslije njega, u vezi čega imamo veliki broj primjera. Jedan od tih je i predaja koja se navodi u Buharijevom Sahihu, od Huzejfe, r.a., kada je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao stanovnicima Nedžrana: “Poslat ću vam istinski povjerljiva čovjeka”, počastvujući ih svojim ashabom – Ebu Ubejdom r.a.,.” (Buharija, 13/232)
Spomenućemo neke od dokaza koji nas upućuju na to da će se povećati broj loših ljudi, što će spadati u predznake Sudnjeg dana:
Imam Ahmed rhm., prenosi od Ebu Hurejre r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Nastupit će prevrtljive godine; lažov će se smatrati iskrenim, a iskreni čovjek lažovom; nepovjerljivi će se smatrati povjerljivim, a povjerljiv čovjek nepovjerljivim; govoriće samo Ruvejbida.” Bi rečeno: Šta je to Ruvejbida? Poslanik a.s., odgovori: “Ogrezli griješnik, ograničena osoba, koja će pričati o opštim stvarima bitnim za ljude.” (Sunen Ahmed, 15/37-38)
U podužem hadisu Džibrila a.s., se kaže: ”Ali obavijestit ću te o njegovim predznacima (Sudnjeg dana)… kada goli i bosi budu predvodnici ljudi, to je predznak Sudnjeg dana. ” (Sahih Muslim, 1/163)
Od Omera b. El-Hattaba, r.a., se prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:: «Od predznaka Sudnjeg dana, je to kada će dunjalukom ovladati prostak sin prostaka; toga dana će najbolja osoba biti vjernik među časnim roditeljima.» (Medžme’ul-Zevaid, 7/325)
U “Sahihu” se navodi sljedeće: “Kada se odgovorna državna stvar bude davala neodgovornim osobama, očekujte Sudnji dan.” (Buharija, 11/332)
Ebu Hurejre r.a., prenosi da je neki beduin upitao Allahovog Poslanika s.a.w.s.: „Kada će nastupiti Sudnji Dan? Poslanik s.a.w.s., reče: Kada se emanet zagubi iščekuj Sudnji Dan! Beduin reče: Kako će se to emanet zagubiti? Poslanik s.a.w.s., reče: Kada se položaji budu povjeravali nestručnim ljudima (iza vussidel-emru ila gajri ehlihi) – iščekuj Sudnji Dan!“ (Sahihul-Buhari, br.59-6496.; Musned Ahmed, br.8714.)
Šejh Ali b. Najif el-Šehud kaže: „Allah dž.š., je naznačio da je jedno od glavnih svojstava pravih i spašenih vjernika – čuvanje emaneta, sporazuma i dogovora, pa sura el-Mu’minun počinje sljedećim ajetima: „Ono što žele – vjernici će postići & oni koji molitvu svoju ponizno obavljaju & i koji ono što ih se ne tiče izbjegavaju & i koji milostinju udjeljuju & i koji stidna mjesta svoja čuvaju & osim od žena svojih ili onih koje su u posjedu njihovu, oni, doista, prijekor ne zaslužuju & a oni koji i pored toga traže, oni u zlu sasvim pretjeruju & i koji o povjerenim im amanetima i obavezama svojim brigu brinu.“ (el-Mu’minun, 1-8.)
Allah dž.š., naređuje da se emaneti vjerno ispunjavaju, pa kaže: „Allah vam zapovijeda da odgovorne službe onima koji su ih dostojni povjeravate i kada ljudima sudite – da pravično sudite. Uistinu je divan Allahov savjet! – A Allah doista sve čuje i vidi.“ (el-Nisa’, 58.) – a na drugom mjestu zabranjuje pronevjeru emaneta riječima: „O vjernici, Allaha i Poslanika ne varajte i svjesno međusobno povjerenje ne proigravajte!“ (el-Enfal, 27.)
Kada se riječ „Emanet“ uopšteno izrazi onda se ona odnosi na vjerno izvršavanje i ispunjenje svih obaveza koje je Allah dž.š., u obavezu stavio ljudima, ne bitno da li se one odnose na obaveze spram Allaha dž.š., ili na obaveze spram Allahovih stvorenja, i ovo značenje je ono koje se htjelo ajetom: „Mi smo nebesima, Zemlji i planinama ponudili emanet, pa su se ustegli i pobojali da ga ponesu, ali ga je preuzeo čovjek – a on je, zaista, prema sebi nepravedan i lahkomislen!“ (el-Ahzab, 72.)
Uže značenje riječi el-Emanet jeste da je emanet sve ono što čovjeka čini sigurnim i bezbjednim po pitanju imetka ili tajni ili odgovornih položaja ili dogovora, sporazuma, protokola itd. – čuvajući dobro sve navedeno, nepovređujući ih, neigrajući se sa njima, bez ikakve vrste varanja ili nepotpune sprovedbe i izvršenja. Čuvanje emaneta je jedno od obilježja plemenitog morala i ahlaka i čovječnosti koja nam ukazuje na takvaluk i bogobojaznost osobe koja se okitila ovom vrijednošću, kao i strah od Boga, čednost i poštenje. Stoga je neophodno insistirati na ovom moralnom svojstvu prilikom odgajanja masa, a pogotovu kada je u pitanju odgajanje ljudi radi borbe na Allahovom dž.š., putu, zbog toga što se čovjek tada često nalazi u situacijama kada mora držati svoju riječ, poštovati tuđi amanet, sporazum i dogovor, čuvati tajne, čuvati, uzimati i trošiti imetak itd., što da’ava i borba na Allahovom putu nose sa sobom.
U značenje pojma emanet spada i predavanje službi, djelatnosti i povjereništava ljudima koji su ih zaslužni, onima koji su stručni i odgovorni, tako da se pod pojmom emanet ujedno podrazumjevaju i državne službe, resori i povjereništva. Imam Muslim rhm., bilježi predaju od Ebu Zerra r.a., koji je jedne prilike rekao: „O Allahov Poslaniče, zar me nećeš postaviti na neku funkciju? Poslanik s.a.w.s., mu reče: O Ebu Zerre, ti si slabašan čovjek, a u pitanju je emanet – koji će na Sudnjemu Danu biti poniženje i kajanje!“
U drugoj predaji, Allahov Poslanik s.a.w.s., kaže: „Kada se emanet zagubi iščekuj Sudnji Dan! Beduin reče: Kako će se to emanet zagubiti? Poslanik s.a.w.s., reče: Kada se položaji budu povjeravali nestručnim ljudima (iza vussidel-emru ila gajri ehlihi) – iščekuj Sudnji Dan!“ (Buhari)
Mi se danas nalazimo u vremenu kada su brojni emaneti zagubljeni, i da je osjećaj spram emaneta oslabio u srcima velikog broja ljudi toliko da su se počeli poštovati ljudi koji su se loše pokazali u ovoj oblasti! Zato je obaveza posvetiti pažnju ovoj osobini prilikom spremanja ljudi za borbu na Božijem putu, koristeći se svim raspoloživim šeri’atskim sredstvima radi jačanja ovog svojstva kod vjernika, prvashodno jačajući djela srca kod ljudi poput iskrenosti, zuhda i skromnosti spram dunjaluka i njegovih čari, imetka, vlasti i vođstva. Brigu prema ahiretu treba razvijati u dušama ljudi, kao i strah od sjutrašnjeg polaganja računa pred Allahom dž.š..“ (Pogledaj: Mevsu’atul-Reddi ‘alel-Mezahibil-Fikrijja el-Mu’asira, 24/155.)
Od Ebu Hurejre, r.a., se prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: “Od predznaka Sudnjeg dana je pojava nemorala i cicijaštva; vjerovaće se prevrtljivcu, a povjerljiva osoba će se smatrati izdajicom. Tada će se nositi odjeća nalik odjeći sihirbaza, koje će oblačiti žene obučene a gole! Najniži društveni slojevi će se uzvisiti nad istaknutim ljudima”- Abdullah b. Mes’ude, zar nisi ovo čuo od miljenika moga Muhammeda s.a.w.s.? On odgovori: Da, tako mi Gospodara Kabe. Rekli smo: Šta su to najniži društveni slojevi? Odgovorio je: Pokvarenjaci iz nepoznatih kuća, koji će se uzdići nad dobrim ljudima iz čuvenih i dobrih kuća.“ (Šerhu Muškilil-Asar, br.3933.)
Imam Ahmed rhm., prenosi od Ebu Hurejre, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Neće nestati dunjaluka sve dok njen upravitelj ne postane prostak sin prostaka.” (Musned Ahmed, 16/284) – to jest sve dok dunjalučke blagodati, užitci i autoritet ne postanu samo njegovi.
U Ahmedovoj predaji od Huzejfe b. Jemanija, r.a., se prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Neće nastupiti Sudnji dan sve dok ne postane među ljudima najpriznatiji čovjek – prostak sin prostaka.” (Musned Ahmed, 5/389)
U Buhariji i Muslimu se prenosi hadis od Huzejfe, r.a., oko povlaćenja povjerenja, da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Sve dok čovjeku ne bude rečeno: Nema ga izglednijeg!, nema ga elegantnijeg!, nema ga pametnijeg!, a u njegovom srcu neće biti Imana – vjere, ni koliko zrno gorušice.” (Buharija, 11/333)
U ovom vremenu je ovo sve više primjetno i sve više prisutno među muslimanima. Danas kažu za čovjeka: Nema ga pametnijeg!, nema ga moralnijeg!, opisivajući ga najljepšim opisima, dok je on jedan od najpokvarenijih ljudi i najmanje od toga da je pobožan i povjerljiv, pa ćak može biti i jedan od neprijatelja islama i muslimana; nema snage niti moći bez Allahove Uzvišene pomoći.
Priredio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha
Imam „Sultanija“ džamije, Plav, CG