Priredio: Sead ef. Jasavić
Nestanak pobožnjaka: U predznake Sudnjeg dana spadaju i sljedeće pojave: Nestanak pobožnih ljudi, mali broj uglednih i poštovanih kao i veliki broj nevaljalih ljudi tako da među ljudima neće ostati osim nevaljalci, nad kojima će nastupiti Smak svijeta. U hadisu Abdullaha b. Amra r.a., se prenosi da je Allahov Poslanik s.a.v.s., rekao:: “Neće nastupiti Sudnji dan sve dok Allah, dž.š., ne uzme dobre vjernike, tako da ostanu samo oni u kojima neće imati ikakva dobra; koji neće znati ni za kakvo dobro, a niti će spriječavati bilo kakvo zlo.” (Musned Ahmed, 11/181-182)
Što znači: Allah, dž.š., će Sebi uzeti vjernike, a ostaće svjetina i najgori ljude, u kojima nema ni koliko trun dobra; što će se desiti onda kada nestane ilma i znanja, kada ljudi počnu uzimati sebi za vođe neznalice koji će donositi odluke i rješenja bez potrebnog znanja.
Amr b. el-As r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.v.s., rekao: “Doći će vrijeme kada će se ljudi prosijati; tada će vladati samo klevetnici, ološ i pokvarenjaci, koji se neće držati svojih ugovora i povjerenja, koji će se međusobno mnogo razilaziti u mišljenjima i biće ovako (međusobno ispreplećući prste). Rekoše: Šta nam je činiti tada, o Allahov Poslaniče? Poslanik s.a.w.s., reče: Držite se onoga što je dobro, borite se protivu zla, radite na onome u čemu je vaš interes, a klonite se interesa ostalih!” (Sunen Ebu Davud, br.4344.; Sunen Ibnu Madždže, br.3957.; Musned Ahmed, 12/12)
Nestanak pobožnjaka će uslijediti sa povećanim činjenjem grijeha, ostavljanjem naređivanja na dobro i odvraćanja od zla. Kada pobožnjaci i dobri ljudi budu gledali kako se čine nevaljala djela a ne budu nastojali da ih promjene – potpuno ili djelomično, ili makar da ukažu na njih, doći će do proširenja nereda na zemlji (fesada), tako da će se i na njih spustiti Allahova dž.š., kazna, zajedno sa onima koji su činili taj prestup i ta nevaljala djela.
Na ovakav stav nas upućuje i hadis u kojem je rečeno Allahovom Poslaniku, s.a.v.s.,: „Zar ćemo biti uništeni a među nama ima pobožnih i dobrih osoba? Poslanik s.a.w.s., odgovara: “Da, kada se pojavi zloba i pokvarenjaštvo.” (Buharija, 13/11)
Kada se proširi zloba, pokvarenjaštvo i zlo – svi ljudi će tada propasti i stradati. Činjenje zla i javno ispoljavanje grijeha su glavni razlog uništavanja i kažnjavanja ljudi, shodno riječima Ebu Bekra el-Siddika r.a., koje je čuo od Allahovog Poslanika s.a.w.s.: „Kada ljudi budu gledali u zlo kako se čini, i ništa ne poduzmu protivu njega – nek’ se nadaju da će ih Allah dž.š., sve kazniti zbog toga grijeha!“ (Četvorica)
Allah dž.š., kaže: „Gospodar tvoj nikada nepravedno ne bi kaznio sela i gradove – sve dok su stanovnici tih mjesta muslihuni (tj. ne samo dobri već i oni koji popravljaju ono što drugi ljudi kvare i štete!).“ (Hud, 117.)
Na osnovu navedenog ajeta da se zaključiti to da je glavna zaštita od Allahove dž.š., kazne – „el-Islah“ – popravka opšteg stanja na bolje uz opštu afirmaciju dobra i anulaciju zla, dok sama dobrota čovjeka – „el-Salah“ – koja je neprelazna, i koja se nalazi samo pri nekom čovjeku – ona nije garancija opstanka ljudima na zemlji!
Musliman mora da je sam po sebi salih-dobar, ali i muslih-onaj koji radi na afirmaciji dobra i borbi protivu zla, i ako imamo čovjeka koji se ne bori za dobro a protivu zla – upitno je koliko je taj čovjek i dobar! Suština dobrote se ogleda u tome koliko je čovjek spreman i u stanju da se izbori za dobro u svome okruženju i koliko je spreman da se izbori sa zlom koje se dešava također u njegovom okruženju.
Muhammed s.a.w.s., treba da bude primjer svima nama u tome kako se radi na afirmaciji dobra i kako se bori protivu zla i kako se jedno društvo popravlja u svakom aspektu njegova života! Muhammed s.a.w.s., i njegovi ashabi su danonoćno radili u instituciji naređivanja dobra i odvraćanja od zla, kako svojim tijelom tako i jezikom i srcem!
Kod mnogih ljudi današnjice parametri dobra i zla su se poremetili, pa dobro smatraju zlom i zlo dobrom što je također jedan od predznaka Sudnjega Dana, pa će se taj problem rješavati na taj način što će se učeni ljudi, ljudi koji su studirali i učili Šeri’at – Allahov Zakon, uvjek i samo, konsultirati u tome šta je za nas dobro – kako bi ga činili, i šta je za nas zlo – kako bi se protivu njega borili.
Glavno pravilo postupanja faraona i faraonskih sistema vlasti jeste ono što nam Allah dž.š., kaže: ”Pustite vi mene” – reče faraon – ”da ubijem Musa’a, a on neka traži pomoć od Gospodara svoga, jer se bojim da vam on vjeru vašu ne pokvari ili da u zemlji kakav nered ne izazove.” (Mu’min, 26.) Zamislite situaciju, kada je faraon taj koji želi vjeru i dobro, a Musa a.s., onaj koji želi da se čini fesad i zlo! To je ta zamjena teza o kojoj govorimo, i to su poremećeni parametri razumjevanja dobra i zla, koje je i dan danas na snazi!
Dakle, ako od faraona i faraonskih sluga i njihovih medijskih kuća budemo uzimali mjerila dobra i zla, i ako iz ustiju munafika i licemjera i pokvarenjaka i ološi budemo sudili šta je dobro a šta zlo – onda je neminovno da ćemo za dobro govoriti da je zlo, i da ćemo za zlo govoriti da je dobro – od čega molim Allaha dž.š., da nas sačuva!
Allahov Poslanik s.a.w.s., je rekao: „U mom ummetu će biti ljudi koji će postići nagrade prvih muslimana: junkirunel-munkere tj. neće dozvoljavati da se čini zlo!“ (Musned, Ahmed b. Hanbel, 4/62)
Dakle, pravi sljedbenik Selefa – Muhammeda s.a.w.s., i ashaba – jeste samo ona osoba koja se bori za sprovedbu svake vrste dobra, i osoba koja se bori protivu svake vrste zla!
Enes b. Malik r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Hoćete li da vas obavijestim o ljudima koji nisu poslanici niti su šehidi, a kojima će na Sudnjemu Danu zavidjeti i poslanici i šehidi, zbog počasti koje im je Allah dž.š., podario, i minbera od nura i svjetlosti na kojima su. Rekoše: Ko su ti? Poslanik s.a.w.s., reče: To su ljudi koji omiljavaju i približavaju ljude Allahu dž.š., i koji omiljavaju i približavaju Allaha dž.š., ljudima; to su oni koji zemljom hode neprestano ljude savjetujući! Rekoše: Razumijemo to kada Allaha dž.š., omiljavaju i približavaju ljudima, ali ne razumijemo kako se to ljudi umiljavaju i približavaju Allahu? Poslanik s.a.w.s., reče: Naređuju im ono što Allah dž.š., voli, a zabranjuju im ono što Allah dž.š., mrzi, pa ako ih poslušaju u tome – Allah dž.š., ih zavoli!“ (Šu’abul-Iman, br.405.)
Allahov Poslanik s.a.w.s., je rekao: „Najbolji čovjek je onaj koji je najbogobojazniji spram svoga Gospodara, koji najbolje čuva rodbinske veze, koji najviše naređuje i traži da se čini dobro, i koji najviše zabranjuje da se čini zlo!“ (Da’if. el-Džami’ el-Sagir ve Zijadetuhu, br.6642.)
Abdullah b. Nu’ajm el-Me’afiri rhm., kaže: „Ko bude naređivao da se čini dobro, i zabranjivao da se čini zlo – ta osoba je Allahov halifa na Zemlji, i halifa Njegove Knjige, i halifa Njegovog Poslanika s.a.w.s.!“ (Kitabul-Fiten, el-Mervezi, br.245.)
Molimo Allaha dž.š., da nam podari blagodati iskrenih vjernika – koji traže da se čini dobro a od zla odvraćaju! Amin, ja rabbel-alemin.
Priredio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha
Imam „Sultanija“ džamije, Plav, CG