Priredio: Sead ef. Jasavić
Raširenost škrtosti, gramzivosti i pohlepe: Ebu Hurejre, radijallahu anhu, je rekao: “Od predznaka Sudnjeg dana je pojavljivanje škrtosti.” (Et-Taberani, sahih) Također, Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, govoreći o predznacima Sudnjeg dana, rekao: “Vrijeme će postati kratko, malo dobrih djela će se raditi i škrtost će ispuniti ljudska srca.” (E-Buhari 13/13) Muavija, radijallahu anhu, prenosi da je čuo Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da kaže: “Situacija će postajati sve teža a kod ljudi će se povećati škrtost.” (Et-Taberani, sahih)
Inače su škrtost, gramzivost i pohlepa vrlo ružne osobine koje Islam zabranjuje i obavještava da će onaj ko se kloni tih osobina biti spašen. Allah, dželle šanuhu, u Kur’anu kaže: “A oni koji budu sačuvani gramzivosti, biće spašeni.” (Et-Tegabun 16)
Džabir,radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Klonite se zuluma jer će zulum (urađen na dunjaluku) biti pomračina (tmina) na Sudnjem danu, i klonite se škrtosti jer je upravo škrtost upropastila one koji su bili prije vas. Škrtost ih je navela da prolivaju krv (da se ubijaju) i da ono što je zabranjeno smatraju dozvoljenim.” (Muslim 16/134 sahih)
Qadi ‘Iyad rhm., kaže: „Ovo unistenje moze da znaci unistenje dunjaluka, s obzirom na ta njihova krvoprolića. Moze da znaci njihovo unistenje na Ahiretu, sto će prije biti. A moze znaciti njihovo unistenje i na dunjaluku i na Ahiretu.”
Škrtost je bila razlogom njihove propasti na ovome svijetu, pa su se međusobno ubijali a zbog toga će biti kažnjeni i na Ahiretu.
Živimo u vremenu u kome naša braća i sestre u mnogim dijelovima svijeta žive u vrlo teškim zivotnim uslovima i imaju tek toliko da prežive, a neki ni toliko. U prvom redu mislimo na braću i sestre Palestine, Čećenije, Iraka, Afganistana, Kašmira… U Afganistanu je na hiljade djece koja su ostala bez oba roditelja i koji žive od sadake.
Bolne su slike muslimanskih prognanika i jetima u izbjeglickim kampovima koji čekaju na komad kruha, ali priznati ćemo da je isto tako bolno što su mnoga muslimanska srca otvrdla na ove slike. Naprotiv, mnogima je – nažalost – danas mnogo važnije da su modern obučeni, da voze skupocjena vozila, da njihova djeca imaju najnoviji računar, mobilni telefon, a kad se spomene sadaka u ime Allaha subhanehu ve te’ala, i davanje na Allahovom putu, posustaju, traze izvinjenje i misle da će osiromašiti zbog toga što će udijeliti sadaku.
U Muslimovom Sahihu od Ebu-Hurejre radijallahu anhu, navodi se da je rekao: Allahov je Poslanik alejhisselam rekao: ”Čovjek govori: Moj imetak, moj imetak!, a od imetka mu pripada samo: što pojede pa to uništi, obuče i podere, ili podijeli i nastavi dijeliti.”
Bolno je također to što su neki zaboravili da mi Muslimani trebamo da sličimo građevini u pogledu našeg jedinstva. U hadisu koji prenosi Ebu Musa, stoji: Rekao je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve selleme: “Mu’min je mu’minu, kao građevina, jedan dio drugi učvršćuje.” (Muteffekun alejhi).
An-Nu’man ibn Bašir prenosi da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: “Muslimani u svojoj naklonosti, samilosti i dobroti jedan prema drugom nalikuju jednom tijelu, kada jedan njegov organ oboli I ostali dijelovi tijela pate kroz povišenu temperaturu I nesanicu.” (Muslim).
Ashabi Allahovog Poslanika alejhisselam svojim su primjerom pokazali da Muslimani mogu biti kao jedno tijelo, voljeli su jedan drugog i brinuli se jedan o drugom. Problemi jednog od njih su zapravo bili i problemi sviju njih.
Ebu Bekr, Allah mu se smilovao, pokazuje to najbolje svojim primjerom; troši sav svoj imetak na Allahovom putu i oslobađa muslimane koji su bili robovi, jer nije mogao da gleda njihove muke hladnokrvno.
Nakon Hidžre u Medinu ensarije nude muhadžirima nesebicno svoje domove i imovinu, sa čvrstim ubjeđenjem da će ih Uzvišeni Allah za to nagraditi. Islam, poziva ljude na dobrovoljno davanje sadake, darežljivost I plemenitost.
Uzvišeni Allah je preko svog Poslanika sallalahu alejhi ve selleme objasnio je ljudima kakav položaj (stepen) na Ahiretu ima onaj ko je plemenit i dijeli svoj imetak, kao I kakva ga nagrada čeka kod Gospodara Svijetova jer je čovjek po svojoj prirodi željan saznati kakva ga nagrada očekuje nakon što obavi bilo koji posao. Obraduje se ako ranije ili kasnije očekuje korist za sebe ili drugoga. Zbog toga se on daje na posao i sam sebe podstiče da ga obavi.
Škrtost je osobina munafika i stanovnika Džehennema
Uzvišeni Allah, u Kur’ani Kerimu, u suri Et-Tevba, sa približno prevedenim značenjem na naš jeziku, kaže sljedeće:
“Licemjeri i licemjerke slični su jedni drugima: traže da se čine nevaljala djela, a odvraćaju od dobrih, i ruke su im stisnute.” (Prijevod značenja, Et-Tevba: 67)
“Ima onih koji su se obavezali Allahu; ‘Ako nam iz obilja Svoga dadne, udjeljivat ćemo, zaista, milostinju i bit ćemo, doista, dobri!’“ (Prijevod značenja, Et-Tevba,75)
„A kad im je On dao iz obilja Svoga, oni su u tome postali škrti i okrenuli se – a oni i onako glave okreću.“ (Prijevod značenja, Et-Tevba,76)
„I nadovezao im je On na to pritvornost u srcima njihovim sve do Dana kada će pred Njega stati, zato što se onoga što su Allahu obećali ne pridržavaju i zato što stalno lažu.” (Prijevod značenja, Et-Tevba,77)
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Neće se spojiti kod muslimana škrtost i vjerovanje (iman), niti će se spojiti kod muslimana prašina na Allahovom putu I džehennemski dim.” (Hadis su zabilježili Ahmed i Nesai).
Od Abdullaha ibn Amra, radijallahu ‘anhu, prenosi se da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Stanovnik vatre je svaki umišljeni, osorni, oholi, pohlepan i škrt.” (Hadis su zabilježili Ahmed i Hakim)
Rekao je Uzvišeni Allah: ”One koji škrtare i traže od drugih da budu škrti i koji kriju ono što im je Allah ih obilja svoga darovao; a Mi smo nevjernicima pripremili sramnu patnju.” (Kur’an, An-Nisa, 37 ajet)
Rekao je Božiji poslanik, Muhammed s.a.w.s.: “Najgore što se može naći kod čovjeka jeste škrtost zbog pohlepe i strah bez razloga.” (Buharija i Ebu Dawud)
Škrtost i pohlepa su negativne osobine koje su se doticale gotovo svake generacije kroz historiju. S toga, ni mi danas nismo pošteđeni iste. Islam nas u mnogim šerijatskim tekstovima podstiče na darežljivost, što je suprotno šrtosti.
Dakle, čovjek vjernik je svjestan da ga udjeljivanje imetka, stvari itd. drugima, neće učiniti siromašnim. Čak naprotiv, takva plemenita djela će mu povećati berićet u njegovom imetku, što je potvrđeno u mnogim hadisima Božijeg poslanika, Muhammeda a.s.
Na kraju ovoga teksta molim Allaha Uzvišenog da nam podari osobine sa kojim će On azze ve dželle biti zadovoljan a da od nas odstrani sve one osobine sa kojim On azze ve dželle nije zadovoljan. Amin!
Priredio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha
Imam „Sultanija“ džamije, Plav, CG