Poslanikova, s.a.v.s., porodica, časni ehlul-bejt (2. dio)

sanel
By sanel

Preveo: Fahret Kadrić

Koja prava pripadaju članovima Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, porodice? Prethodno smo spomenuli da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naredio svojim sljedbenicima da vode računa o pravima njegove časne porodice. Pripadnici ehlul-bejta imaju dvije vrste prava: prava koja su apstraktnog (misaonog) karaktera te određena materijalna prava. Što se tiče prve vrste prava, ona se ogledaju u poštovanju i iskazivanju ljubavi prema ehlul-bejtu. Uzvišeni Allah kaže: ”Reci: ‘Ne tražim za ovo nikakvu drugu nagradu od vas, osim pažnje rodbinske.”’ (Eš-Šura, 23) Značenje ovih riječi: ”Za dostavljanje vjere i savjetovanje, od vas ne tražim nikakvu materijalnu nadoknadu, nego tražim da mi se ne suprotstavljate i da me ne uznemiravate u dostavljanju Poslanice moga Gospodara. Ako mi već nećete pomoći, onda me nemojte uznemiravati zbog rodbinske veze koja je među nama.” Rečeno je da ajet ima i drugo značenje: ”Poštujte i volite moju porodicu i na lijep način se ophodite prema njima.”

Ljubav prema pripadnicima ehlul-bejta obavezna je zbog dvije stvari:

–          zbog njihovog vjerovanja u Allaha Uzvišenog,

–          zbog njihovog srodstva sa Poslanikom, sallallahu alejhi ve sellem.

Kada su u pitanju materijalna prava koja pripadaju Poslanikovoj, sallallahu alejhi ve sellem, porodici, onda  tu spadaju ratni plijen (el-ganima) i neratni plijen (el-fej) Uzvišeni Allah kaže: ”Plijen (el-fej) od stanovnika sela i gradova koji Allah Poslaniku Svome daruje pripada: Allahu i Poslaniku Njegovu, i bližnjim njegovim, i siročadi, i siromasima, i putnicima-namjernicima – da ne bi prelazio samo iz ruku u ruke bogataša vaših; ono što vam Poslanik da, to uzmite, a ono što vam zabrani, ostavite, i bojte se Allaha jer Allah, zaista, strahovito kažnjava.” (El-Hašr, 7) Uzvišeni također kaže: ”I znajte da od svega što u borbi zaplijenite jedna petina pripada Allahu i Poslaniku, i rodbini njegovoj, i siročadi, i siromasima, i putnicima-namjernicima, ako vjerujete u Allaha i u ono što smo objavili robu Našem na dan pobjede, na dan kad su se sukobile dvije vojske – a Allah sve može.” (El-Enfal, 41) U ”el-fej” spada sve ono što muslimani bez borbe zaplijene od nevjernika, poput imetka nevjernika koji je umro i nije ostavio nasljednike i tome slično. S druge strane, ”el-ganima” su sva materijalna dobra koja muslimani zaplijene tokom ratnih dejstava.

Ibn Tejmijje, rahimehullah, rekao je: ”Poslanikovom, sallallahu alejhi ve sellem, ehlul-bejtu  pripadaju određena prava koja smo dužni poštovati. Allah je njima dao pravo u petini od ratnog plijena te naredio da se na njih donosi salavat uz salavat koji se donosi na Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.” On, također, kaže: ”Slijeđenje Kur’ana je obaveza za sve pripadnike ummeta. Štaviše, Kur’an je osnova imana i Allahova uputa s kojom je Allah poslao Svoga Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Isto tako, Poslanikovu, sallallahu alejhi ve sellem, porodicu dužni smo voljeti i poštovati te čuvati njihova prava. Ovo su dva es-sekalana (Kur’an i ehlul-bejt) koje nam je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, oporučio i u emanet ostavio.”

Da li nevjernik iz Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, porodice ima ista ova prava?

Nevjerniku iz ehlul-bejta ne pripadaju prethodno spomenuta prava, shodno riječima Uzvišenog: ”Ne treba da ljudi koji u Allaha i u onaj svijet vjeruju budu u ljubavi sa onima koji se Allahu i Poslaniku Njegovu suprotstavljaju makar im oni bili očevi njihovi, ili sinovi njihovi, ili braća njihova, ili rođaci njihovi.” (El-Mudžadele, 22)

Nevjerniku iz Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, porodice neće koristiti rodbinska veza i porijeklo. Uzvišeni Allah kaže: ”Neka propade Ebu Leheb, i propao je! Neće mu biti od koristi blago njegovo, a ni ono što je stekao, ući će on sigurno u Vatru rasplamsalu, i žena njegova koja spletkari; o vratu njenu bit će uže od ličine usukane.” (El-Mesed, 1-5)

Da li pripadnik ehlul-bejta može da prekine sa činjenjem dobrih djela i da se samo osloni na porijeklo?

Od Ebu Hurejre, r.a., prenosi se da je rekao: ”Kada je Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, objavljen ajet: ‘I svoje bližnje opominji’, rekao je: ‘O skupino Kurejšija, spasite sebe od Allahove kazne. Ja vas od Allahove kazne ne mogu spasiti. O Beni Abdul-Muttalibe, ja vas od Allahove kazne ne mogu spasiti. O Abbase b. Abdul-Muttalibe, ja vas od Allahove kazne ne mogu spasiti. O Safijja, tetko Allahovog Poslanika, ja te od Allahove kazne ne mogu spasiti. O Fatima, kćerko Poslanikova, traži od mene šta želiš, ali ja te od Allahove kazne ne mogu spasiti.”’ (Muslim) Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, također je rekao: ”Kome djelo bude manjkavo, porijeklo mu neće biti od koristi.” (Muslim)

Kakav je propis o onome ko se lažno pripisuje Poslanikovoj, sallallahu alejhi ve sellem, porodici?

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: ”Ko sebe lažno pripiše nekom narodu iz kojeg ne vodi porijeklo, neka sebi pripremi mjesto u Vatri.” (Buhari)

Kakav je propis pretjerivanja u pogledu ehlul-bejta?

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: ”O ljudi, čuvajte se pretjerivanja! Zaista je pretjerivanje u pogledu vjere uništilo one koji su bili prije vas.” (Ibn Madže)

Da li je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, svoju porodicu izdvojio na određeni način i zadužio ih nečim mimo ostalih ljudi?

Najbolji odgovor na ovo pitanje može nam dati jedan od pripadnika ehlul-bejta. U Buharijinom ”Sahihu” od Ebu Džuhajfe se prenosi da je rekao: ”Upitao sam Aliju b. Ebi Taliba, r.a.: ‘Da li kod vas (ehlul-bejta) postoji nešto što nema u Kur’anu?’ Rekao je: ‘Ne! Tako mi Onoga koji je sjemenku raspolovio i život joj dao, mimo Allahove Knjige nemamo ništa posebno.”’

Nastavit će se, inšallah…

Napisao: Dr. Mehran Mahir Osman

 

Share This Article