Pitanje: Selam alejkum! Imam jedno pitanje koje me muči. Naime, ja sam vozač kamiona i provodim dosta vremena u putovanju. S obzirom da redovno klanjam, pitao sam našeg imama kako da u takvim situacijama obavljam namaz, a on mi je odgovorio da ja nisam musafir jer je to posao. Međutim, ja sam u nekim knjigama pročitao da postajem musafir čim pređem određenu kilometražu od kuće. Pokušavam da obavljam namaz u džematu po zemljama kojima putujem, jer prolazim pored mesdžida, ali često nisam u stanju da parkiram svoje vozilo. Dakle, zanima me kako da obavljam namaz: da li trebam skraćivati farz i šta da radim sa sunnetima? Dosad sam obavljao potpuni namaz, ali pročitao sam da to nije dobro. Ustvari jako mi je žao kratiti namaz. Zahvaljujem na odgovoru i da vas Allah nagradi za vaš trud!
Odgovor: Uvaženi brate u vjeri, vaše pitanje sadrži mnogo potpitanja, i ako bismo odgovarali na sve što se traži, to bi iziskivalo mnogo prostora, stoga ćemo sažeto odgovoriti na ono što je najbitnije, izbjegavajući spominjanje dokaza i razilaženja učenjaka, kako ovaj odgovor ne bi prerastao u studiju.
Prvo, konstatacija vašeg imama da ne možete da koristite olakšice predviđene na putovanju, jer to činite u sklopu posla koji obavljate, nije tačna. Kur’ansko-hadiski argumenti koji govore o olakšicama putovanja su općeg karaktera, spomenute su u kontekstu termina “putnik” i nikome, bez obzira ko bio, nije dozvoljeno da spomenuti termin ograničava na određenu kategoriju ljudi ili da iz te kategorije izbacuje nekoga, osim sa validnim dokazom. Tako npr. određeni broj učenjaka pokušao je da olakšice putovanje ograniči na one koji su na mubah ili dozvoljenom putovanju, dok onima koji putuju radi harama nije dopušteno da koriste te olakšice. Tačno je i u tom pitanju da svi ono koji potpadaju pod termin “putnik” uživaju prava putnih olakšica, zbog općenitosti spomenutog termina i nedostataka posebnog argumenta koji to ograničava.
Onog momenta kada vi potpadate pod termin “putnik”, vi imate pravo da koristite putne olakšice, bez obzira što to činite na putovanju tokom obavljanja svog posla, čak štaviše, vi ste najpreči da koristite te olakšice zbog mnoštva kretanja i velike potrebe za olakšicama putovanja.
Drugo, po mišljenju velikog broja učenjaka, ako imate namjeru da putujete na relaciji koja je duža od 80 km (otprilike), vi tada potpadate pod pojam putnika i imate pravo da koristite olakšice putovanje, od momenta kada napustite naseljeni dio grada u kojem živite. Ograničavanje putovanja na 80 km nije zasnovano na jakom dokazu, ali je lakše za prakticiranje nego mišljenje onih koji su kazali da se granica putovanje vraća na običaj ljudi.
Treće, onda kada imate mogućnost da se zaustavite kod nekog mesdžida kako biste u džematu klanjali namaz, to i učinite, a ako ne možete, onda to učinite tamo gdje možete.
Četvrto, čovjek koji potpada pod termin putnik ima pravo da skrati četverorekatni namaz na dva rekata. Tako će podne, ikindiju i jaciju klanjati po dva rekata, dok akšam i sabah ostaju onako kako se klanjaju i kod kuće. Skraćivanje namaza na putu nije obaveza, ali je pohvalan postupak, po mišljenju velikog broja učenjaka, zbog toga što i Allahov Poslanik na putovanju nikada nije klanjao potpun namaz, već je klanjao skraćeno, onako kako smo pojasnili. Stoga je preče da čovjek koji je putnik skraćuje namaze, jer je to bila neprestana praksa Allahovog Poslanika. Ako bi čovjek na putovanju klanjao potpun namaz, njegov bi namaz bio validan, ali je ostavio sunnet Allahovog Poslanika. Zato ne treba da vam bude žao da kratite namaz, jer ga je kratio onaj koji je namaz volio više od mene i vas, i koji je mnogo bolje doživljavao namaz od nas.
Peto, sve spomenuto u pogledu kraćenja namaza odnosi se na situaciju kada osoba koja potpada pod termin putnika klanja sama ili je imam drugim ljudima, međutim, ako se desi da putnik klanja za imamom koji nije putnik, tj. koji klanja potpun namaz, tada mu je obaveza da slijedi imama i da klanja potpun namaz.
Šesto, čovjek koji potpada pod termin putnik ima pravo, ako za tim postoji potreba, da spoji podne i ikindiju, akšam i jaciju, u vremenu kada je njemu lakše. Tako da podnevsko i ikindijsko vrijeme u pogledu njega postaju jedno namasko vrijeme u kojem treba da obavi ta dva namaza spojeno i skraćeno, a isto tako vrijeme akšama i jacije u pogledu putnika postaju jedno namasko vrijeme i njemu je dopušteno da klanja akšam i jaciju spojeno i skraćeno u periodu od nastupanja akšama pa sve do polovine noći, onda kada mu je to najlakše. Ako putnik nema potrebu za spajanjem namaza, kao u slučaju kada u toku putovanja odsjedne zbog odmora u nekom mjestu ili u hotelu u kojem će ostati nekoliko namaskih vremena, tada je njemu propisano da svaki namaz klanja zasebno u njegovom namaskom vremenu, s tim što će namaz kratiti, kao što smo pojasnili.
Sedmo, mnogo je ljudi koji ne razlikuju termine ‘’kraćenje i spajanje namaza’’, te smatraju da su to dva termina vezana uzročnoposljedičnom vezom, odnosno smatraju da kraćenje namaza podrazumijeva i spajanje namaza i obrnuto, što nije tačno. Kraćenje namaza je jedna od putnih olakšica i namaz se ne može skratiti nikada niti u bilo kojoj situaciji izuzev na putovanju, onda kada čovjek potpada pod pojam putnika. A što se tiče spajanja namaza, ono se ne vezuje za putovanje, već se vezuje za potrebu, tako da spajanje može biti na putu, što je najčešće, ali može da bude i u mjestu čovjekovog boravka, kao u slučaju velikih vremenskih nepogoda, određenih bolesnika ili u slučaju žene koja ima veliko krvarenje.
Osmo, smatram da putniku nije propisano da klanja potvrđene sunnete dok je na putovanju, jer ako mu je Mudri Zakonodavac dopustio da skrati i spoji obavezne farz-namaze, onda je mnogo preče da ostavi dobrovoljni namaz i da ga ne klanja. Allahovi rahmet i milost su veliki, tako da ona osoba koja potvrđene sunnete obavlja u vremenu kada boravi kod kuće, nadati se da će mu Allah zbog njegove namjere, tokom boravka na putovanju, upisati nagradu obavljanja spomenutih namaza. Kazao je Allahov Poslanik: “Kada se razboli Allahov rob ili otputuje, njemu bude upisano ono što je činio dok je bio zdrav ili dok je boravio kod kuće.” (Buharija)
Deveto, sve spomenuto u pogledu nafile ne odnosi se na sabahske sunnete niti na vitr-namaz. Sabahski sunneti i vitr-namaz su specifični ibadeti i Allahov Poslanik nije ih izostavljao ni kod kuće ni na putovanju.
Deseto, ako putnik osjeti želju da klanja opću nafilu dok je na putovanju, nema smetnje da klanja, kao što je to činio Allahov Poslanik sjedeći na jahalici. Ako se nalazi u vožnji ili u kretanju, putniku je dozvoljeno da klanja nafila-namaz u bilo kojem pravcu bio okrenut, i nije mu obaveza da se okrene prema Kibli.
Savjetujemo vam da poslušate dva predavanja koja detaljno govore o propisima spajanja i kraćenja namaza, a koja možete naći na sljedećim linkovima:
A Allah najbolje zna!
Odgovorio: Pezić Elvedin