Priredio: Nermin Avdić
U tekstu “Razumijevanje Kur’ana”, koji je objavljen ranije, govorili smo o važnosti izučavanja discipline muškilul-Kur’an, na što ćemo se ukratko podsjetiti kako bismo mogli bolje razumjeti primjere problematike razumijevanja pojedinih kur’anskih ajeta.
Važnost discipline muškilul-Kur’an ogleda se u sljedećem:
1. izučavanje ove discipline jedan je od načina za povećanje imana – vjerovanja,
2. ova disciplina daje odgovor otpadnicima od vjere i staje u odbranu Allahove Knjige, kao što je činio imam Ahmed b. Hanbel u raspravama sa džehmijama.
3. prikazuje nadnaravnost (idžaz) Kur’ana i objašnjava njegov stilski izraz i retoriku.
Da li uopće postoji ”problematika” u Kur’anu?
Poznato je da ashabi i tabiini ajete čije im značenje nije bilo poznato nisu smatrali nejasnim.
S obzirom na to možemo reći da “problematika” nije u osnovi ajeta iz Kur’ana, nego u razumijevanju učača, tako da to možemo nazvati “djelimičnom problematikom” koja nastaje onda kada neko razumije značenje određenog ajeta, a neko drugi ne razumije.
Na postojanje problematike – muškila u Kur’anu upućuju jasni ajeti i nejasni ajeti, a problematika se upravo pojavljuje kod nejasnih ajeta.
Uzvišeni Allah kaže:
“هو الذي أنزل عليك الكتاب منه آيات محكمات هن أم الكتاب و أخر متشابهات …”
“On je Onaj koji ti objavljuje Knjigu u kojoj su ajeti jasni, oni su osnova Knjige, drugi su nejasni…” (Alu Imran, 7) (Vidjeti: Ibn Kesir, Tefsir, str. 190.)
Što se tiče primjera problematike razumijevanja pojedinih ajeta u Kur’anu, navest ćemo neke od razloga zbog kojih se kod učača javlja problem sa razumijevanjem.
Neki od razloga jesu sljedeći:
1. Kada se u istom ajetu nađe više kiraeta
Naprimjer:
“يا أيها الذين آمنوا إذا قمتم إلى الصلاة فاغسلوا وجوهكم و أيديكم إلى المرافق وامسحوا برؤوسكم و أرجلكم إلى الكعبين …”
“O vjernici, kada hoćete namaz obaviti, lica svoja i ruke svoje do iza laktova operite, a glave svoje potarite, i noge svoje do iza članaka…” (El-Maida, 6)
Riječ (و أرجلكم) spominje se na dva kiraeta:
2. u akuzativu, tj. fetha se nalazi na harfu lam, i u ovom načinu učenja ne dolazi do problematike razumijevanja značenja;
3. u genitivu, tj. kesra se nalazi na harfu lam, što predstavlja problematiku da je riječ erdžulikum preuzela svojstvo riječi prije nje vemsehu.
Kako odgovoriti na spomenutu problematiku?
1. Pod riječju mesh – potiranje misli se na gasl – pranje, i to je poznato kod Arapa koji izgovaraju riječ mesh podrazumijevajući time gasl.
2. U ovom slučaju genitiv se koristi zbog toga što se nalazi pored riječi biruusikum, a to je poznato u analizi rečenice u arapskom jeziku.
3. Kiraet sa genitivom u riječi erdžulikum može podrazumijevati mesh – potiranje po nozi u slučaju da je prekrivena (obučena).
(U sljedećem tekstu navest ćemo razloge zbog kojih se kod učača javlja problematika razumijevanja značenja tokom učenja pojedinih ajeta, inšallah)