Vijestiiiiii

Muftija Zukorlić: Opasan sam jer nisam poltron

353views

Muamer Zukorlić, glavni muftija Islamske zajednice, u intervjuu za Telegraf.rs otvoreno priča o tome da li je radikalan i opasan, ko mu prijeti smrću, a ko to zataškava, da li je Sretenje praznik zločinaca, zašto mu smetaju Karađorđe i Nemanjići…

Kako biste definisali sebe – kao vjerskog vođu koji je sticajem okolnosti u politici ili kao vjerskog vođu koji ima ozbiljne političke ambicije?

– Ni jedno ni drugo. Ja sam u jednoj vertikali vjerski predvodnik. Međutim, istovremeno sam i na čelu svojevrsnog nacionalnog pokreta Bošnjaka u Sandžaku, koji se sada organizuje na prostorima gdje postoje Bošnjaci na Balkanu. Mislim da te stvari nisu u sukobu. U Islamu vjera i politika međusobno nisu isključene s aspekta interesa Islamske zajednice. Vera i dnevna politika se isključuju, i tu su naši stavovi vrlo principijelni. Vjerski autoriteti se ne mogu baviti dnevnom stranačkom politikom i svakako da mi to ne činimo. S druge strane, vjera, kultura, obrazovanje jesu ono što je moj prostor interesovanja i bavljenja. Ono što se kod mene smatra bavljenjem politikom jeste prostor ljudskih prava i te teme su najbolnije za uši vlasti. Kada tu temu otvorim, onda se govori o mojoj politici. Ljudska prava su univerzalna vrijednost, niko nema ekskluzivu da se njima bavi.

Mnogi ljudi u Srbiji doživljavaju vas kao radikalnog i opasnog?

– Znate kako, to je opet iz paketa kvalifikacija. Kad ne možete nekom da se suprotstavite intelektualno, argumentovano i kroz dijalog, onda izmislite te kvalifikacije koje ne znače ništa. Šta to znači radikalan? Naprotiv, dvadeset godina sam na javnoj sceni i moje djelovanje je potpuno primjereno izazovima u svim teškim trenucima za građane u Sandžaku i u Srbiji uopšte. Moja lična uloga, kao i uloga IZ, bila je izuzetno pacifistička. Uloga mog naroda je takođe takva u posljednjih 100 godina. U nakritičnijim trenucima rata u Bosni koji je visio nad Sandžakom, pa onda i na Kosovu, Sandžak i Srbija su bili bure baruta i bila je potrebna jedna varnica da sve plane. Onaj ko je radikalan i opasan i ko ima ambicije da nešto destabilizuje nikada ne bi propustio takvu priliku. Postoje zvanični zapisi da je IZ tada bila glavni faktor mira i stabilizacije. Optužbe na moj račun dolaze od onih koji nisu uspeli da mene i zajednicu koju predvodim pretvore u sopstveni dnevno-politički servis. Oni ne podnose ljude koji su sa samostalnim stavovima i koji nisu poltroni njihovih politika i vlasti. Ako treba da priznam da sam za nekoga opasan, onda sam opasan za one koji žele da ugnjetavaju narod, koji žele da ga drže u poltronskom statusu i koji žele da misle za njega. E, tada sam na neki način, kao i moja retorika, opasan, pa i radikalan.

Zašto se niste ogradili od momaka koji uređuju vašu stranicu na Fejsbuku, a koji su napisali da je Sretenje praznik zločinaca?

– Moj portparol je odmah kazao da nemam nikakve veze s tom Fejsbuk grupom. Međutim, oni koji me optužuju žele da se izvinjavam i padam na koljena za ono s čim nemam veze. Niti ću se braniti, niti ću opravdavati. Osim toga, za tom ogradom nije bilo potrebe, jer na Fejsbuk stranici piše ko je uređuje. Dobri smo samo kada se izvinjavamo. To me savršeno ne zanima. Onaj ko želi istinu on će pročitati ko stoji iza toga. Neistina ne može da prođe. Moje dostojanstvo mi ne dozvoljava da se pravdam za nešto s čim nemam nikakve veze.

Takođe, u Sandžaku vam smetaju nazivi ulica po Karađorđu i Nemanjićima?

– To je jedno od pitanja koje mi je postavljeno na tribini iz publike. Bez obzira na to što ne stojim iza pomenute Fejsbuk stranice i poruke koja je poslata, ne znači da neću stati iza školskog primjera različitosti povodom historijskih događaja. Bošnjaci ih doživljavaju na jedan, a Srbi na drugi način. Ne osporavam pravo srpskom narodu da ističe Karađorđa i svoje vođe na svoj način. Nemam nikakvu ambiciju da poljuljam status tih likova u srpskom narodu i historiji. Međutim, isto tako neću nikada dozvoliti da se meni i mom narodu nameće taj ugao. Karađorđe je predvodio vojsku koja je u Sjenici ubila dve trećine bošnjačkog stanovništva. To je za srpski narod oslobodilačka borba protiv Turaka, a za nas je to genocid. Ono što zapravo iz ovog proizilazi je ne linčovati muftiju koji se ne slaže sa zvaničnom srpskom istinom, već priznati različit pristup. Ta pitanja nisu jednobojna i treba tražiti najbolja rešenja, jer je zaista neprihvatljivo da u Sjenici, gdje je pobijen toliki narod, imamo glavnu ulicu s imenom Karađorđa Petrovića. To je uvredljivo za Bošnjake u Sjenici, i to je bilo ono što sam potencirao.

Šta ćemo sa Nemanjićima? I oni vam smetaju?

– To za Stefana Nemanju je također jedna velika konstrukcija koja je predstavljena kao moje protivljenje. Samo sam kazao da inicijativa koja postoji za spomenik Stefanu Nemanji nije sporna, već je sporno mjesto gdje žele da ga postave. Rekao sam da ću dati i prilog za tu bistu, ali na mjestu gdje ona pripada, tamo gdje je zaista bio stari Ras, gdje je on stolovao. Meni to spomen-obilježje nimalo ne smeta. Međutim, ne tamo gdje je Novi Pazar, čiji je osnivač Gazi Isa Beg. Ne može se srpska tradicija nametati Bošnjacima, niti bošnjačka Srbima, to je moj princip.

Šta znači rečenica “ako me likvidiraju, nijedan srpski političar neće smeti da dođe u Sandžak u narednih 50 godina”?

– To je  ukazivanje na negativni značaj pokušaja i planiranja moje likvidacije. Ne vidim zašto bi bila opasna moja poruka ukoliko neko ne planira da me likvidira?

MUP i BIA zvanično su se oglasili, tvrde da niko ne priprema atentat na vas?

– Fino, mi smo se obradovali, pod uslovom da je to tačno. MUP i BIA su preuzeli veliku odgovornost sa takvim garancijama. Jer, bliska i ranija prošlost je dokazala koliko su tačne tvrdnje političkih i obavještajnih službi. Mi sve uzimamo s rezervom, pogotovo ako se oglasio direktor BIA, koji se oglašava jednom u tri godine, i to sada pod uticajem Rasima Ljajića. Sve to pomalo zaudara.

(islamskazajednica.org)