Ahlak

Moral između urođenog i stečenog

443pregledi
Piše: Selvedin Haskić

Kao što moral biva uroðen isto tako se može i izgraditi i steći. Tako je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,  rekao Ešedždžu Abdu-l-Kajsu: Ti posjeduješ dvije osobine koje voli Allah, blagost i staloženost. Upitao je: Allahov Poslaniče, da li su to osobine s kojima sam stvoren (koje su uroðene) ili sam ih stekao. Rekao je: To su uroðene osobine. Rekao je: Hvala Allahu koji me je stvorio sa osobina koje vole On i Njegov poslanik.

Ovaj hadis ukazuje o postojanju uroðenih osobina. Takoðer, lijepa ćud se može steći, ali nema sumnje da je uroðena bolja od stečene. Jer kada osoba ima uroðene moralne vrijednosti one su njegovo ponašanje i ćud za koji nema potreba da se trudi u njihovom ispoljavanju i uvijek dolaze do izražaja. To je Allahovova dobrota koju On daje kome On hoće. Meðutim, onaj ko bude uskraćen ovog morala on to može, uz Allahovu pomoć, postići i to trudom, vježbom i stalnom prisutnošću.

Šta je bolje?

Postavlja se pitanje na koje smo djelimično da li odgovor: Da li je zaista bolje da čovjek ima uroðene lijepe osobine ili da ulaže trud u njihovom stjecanju?
U odgovoru na ovo pitanje može se reći da nema sumnje da je osoba koja posjeduje uroðene moralne vrline bolja jer nema potreba da se tjera da ispoljava te osobine i ne strahuje da će nekada ili negdje izostati i neće doći do izražaja vrline zato što su te vrline postale njegova nerazdvojiva priroda i ćud. Tako kada god i gdje god ga sreli te vrline iz njega zrače.
Meðutim,  druga kategorija u nečem pretiče prethodnu kategoriju. Onaj koji se trudi i ulaže napora da kod sebe izgradi vrline bit će nagraðen zbog tog svog truda.
Tako imamo slijedeću podjelu:
a) Onaj ko ne posjeduje ni uroðeni ni stečeni moral,
b) onaj ko ne posjeduje uroðeni, ali posjeduje stečeni,
c) onaj ko posjeduje i uroðeni i stečeni,
d) onaj ko posjeduje uroðeni, ali ne, i stečeni.

Nema sumnje da je treća kategorija ljudi najbolja.

Sfere lijepog morala

Većina ljudi kada se spomene lijep moral, ima predstavu da se radi o lijepom ophoðenju spram stvorenja, ali ne i lijepom odnosu spram Stvoritelja. To je svakako netačna predstava o lijepom moralu. Lijep moral mora biti prema stvorenjima, ali još je prječe prema Stvoritelju.
Lijep odnos prema Stvoritelju se ogleda u tri stvari:
a) vjerovanje u istinitost tekstova (vijesti) koje su došle od Njega,
b) primjenjivanje Njegovih propisa u praksi,
c) primanje Njegovog odreðenja sa strpljivošću i zadovoljstvom.
Na ove tri stvari se temelji lijep odnos prema Gospodaru.

Prvi put objavljeno: ponedjeljak, 30 Travanj 2007 04:06

X