Aktuelno

Mobitel, blagodat ili iskušenje?

602views

Piše: Elvedin Pezić

Generacije koje žive u današnjem vremenu Uzvišeni Allah počastio je mnogim blagodatima o kojima njihovi preci nisu mogli ni sanjati. Jedna od tih blagodati sigurno je i pojava mobilnih telefona. Koliko su nama mobilni telefoni olakšali život? Koliko su nam uštedjeli truda, vremena i novca?

Korištenje mobilnih aparata svakim se danom povećava, pa tako, nakon što je prije nekih deset-petnaest godina posjedovanje mobilnog telefona bilo dostupno samo užim krugovima ljudi, danas mobilni telefon čak posjeduje veliki broj djece u osnovnim školama. Sve to od nas iziskuje da na ovu pojavu pogledamo kroz prizmu islama koji nije ostavio nijednu pojavu a da za nju nije ponudio rješenje i odgovor.

Neupitna je svrsishodnost mobilnog telefona, odnosno upućivanja telefonskih poziva na taj način što i jeste jedna od najbitnijih funkcija mobitela, jer tako čovjek može učiniti mnogo korisnih stvari za koje su u islamu obećane velike nagrade. Činiti dobročinstvo roditeljima, čuvati rodbinske veze, naređivati na dobro i odvraćati od zla, pozivati ljude u vjeru, sjetiti se bolesnika za kojeg ne može odvojiti vremena kako bi ga obišao, potpomagati se na putu istine, samo su neke od korisnih stvari čije činjenje muslimanu omogućava korištenje mobilnog telefona.

Slanje poruka putem mobilnih telefona (SMS) također je jedan od načina koji muslimanu omogućava činjenje mnogog dobra te da na “ahiretski konto” svojih dobrih djela pridoda mnogo toga.

S druge strane, mobilni telefon može da se koristi u stvari koje su vjerom strogo zabranjene, naročito u vremenu kada su mobilni telefoni toliko usavršeni da korisniku nude direktan pristup internetu i, bez obzira koliko čovjek bio daleko, isto kao da je u neposrednoj blizini. Mnogo je onih koji mobilni telefon koriste za slušanje muzike, što je islamom strogo zabranjeno, dok drugi, opet, koristeći mobilni internet, gledaju pornografske  video sadržaje ili slično, što je također vjerom strogo zabranjeno. Ako na sve to pridodamo i činjenicu da mnogi ljudi imaju mobilni pristup Facebooku, onda to otvara jednu novu dimenziju u korištenju mobilnog telefona, pošto se i na taj način može učiniti isto tako mnogo dobra i mnogo zla: jedni Facebook koriste za ono što je dobro i pohvalno, neki za stvari koje su mubah – dopuštene, a mnogi, nažalost, za ono što vjera strogo zabranjuje.

Isto tako, pojavom mobilnog telefona u islamskom je pravu (fikhu) otvoreno  jedno sasvim novo poglavlje, tako da su islamski učenjaci spomenuli desetine, ako ne i stotine pravnih odgovora (fetvi) vezanih za korištenje mobilnog telefona, koje bi trebao da poznaje svaki musliman.

Sve navedeno kod nas muslimana trebalo bi da pobudi mnoga pitanja:

Da li mobilni telefon koristimo za ono što je dobro i dozvoljeno ili za ono što je zabranjeno?

Da li smo zahvalni Allahu na spomenutoj blagodati, pa ga koristimo za dobro i ono što nama koristi, ili smo nezahvalni, pa ga koristimo za činjenje onoga što je vjerom strogo zabranjeno?

Da li smo se prije nabavljanja mobilnog telefona educirali kako i na koji način da koristimo spomenuti aparat, kako prilikom korištenja ne bismo napravili određene prijestupe?

Da li smo svojoj djeci kupili ili nabavili mobilni telefon, nesvjesni da im na taj način dajemo mogućnost da zbog toga izgube i ovaj i onaj svijet?

Zbog svega spomenutog i mnogih drugih faktora, bilo je neophodno ukazati na koji bi način i u koje svrhe musliman trebao da koristi mobilni telefon.

 

Islamski su učenjaci već poodavno pisali o ovoj temi, stoga nam ne preostaje ništa osim da prenesemo njihove stavove i mišljenja.

1- Mobilni aparat je Allahova blagodat i stoga musliman treba da se maksimalno trudi da je koristi na dopušten način. Najbolji način zahvaljivanja Allahu na blagodatima koje podari Svojim robovima, jeste da spomenutu blagodat pripišu Allahu, da Mu zahvale na tome i da je koriste na dozvoljen način. Musliman treba da bude siguran da će na Sudnjem danu biti pitan za blagodati koje je uživao na dunjaluku. Kazao je Uzvišeni Allah: “Zatim ćete toga dana za sladak život biti pitani sigurno!” (Et-Tekasur, 8)

2- Muslimanu nije dozvoljeno da mobilni aparat koristi tako da njime uznemirava nekoga. Kazao je Uzvišeni Allah: “A oni koji vjernike i vjernice uznemiravaju, a oni to ne zaslužuju, tovare na sebe klevetu i pravi grijeh.” (El-Ahzab, 58) Mnogo je načina kako čovjek, koristeći mobilni aparat, može uznemiravati brata vjernika ili sestru vjernicu: laganjem, ogovaranjem, potvaranjem, pisanjem provocirajućih poruka, pisanjem komentara koji uznemiravaju nekoga i sl.

3- Prilikom kupovine mobitela musliman ne treba da zaboravi šta je osnovna svrha mobilnog aparata, odnosno potrebno je da prije kupovine odredi cilj zbog kojeg kupuje mobitel, a zatim da, shodno potrebi, kupi odgovarajući aparat. Primjetno je da su mnogi muslimani današnjice izgubili kompas u pogledu ovih pitanja. Tako ćemo vidjeti kako se mnogi natječu u kupovini najskupljih mobitela, odnosno najnovijih modela, a oni u osnovi nemaju potrebu za takvim mobitelima. Svima nama poznati su slučajevi ljudi koji su učinili mnogo toga nedoličnog samo kako bi imali neki prestižni mobitel i kako bi i oni bili u trendu. Kazao je Uzvišeni Allah: “O sinovi Ademovi, lijepo se obucite kad hoćete molitvu obaviti! I jedite i pijte, samo ne pretjerujte; On ne voli one koji pretjeruju.” (El-E‘araf, 31) A da ne spominjemo činjenicu kako je mnogo onih koji su na putu kupovine mobilnog telefona spremni i da uzmu pozajmicu, što nije slučaj onda kada se od njih zatraži da pomognu neki islamski projekat.

4- Musliman bi trebao da razgovore putem mobilnog svodi na minimum. Za ovo pitanje vezuje se nekoliko stvari:

 

(1) Musliman treba da mobilne pozive svodi na minimum radi umanjivanja troškova.

(2) Mobilne pozive trebao bi da svodi na minimum zbog eventualnih negativnih zdravstvenih posljedica koje uzrokuje korištenje mobilnog telefona. Ako bismo prihvatili činjenicu da korištenje mobilnog telefona šteti čovjekovom zdravlju, a, s druge strane, njegovo se korištenje može smatrati potrebom današnjeg vremena, onda se jedino rješenje ovog problema nalazi u racionalnom korištenju mobilnih usluga.

(3) Kada razgovara putem mobilnog telefona, čovjek ne zna u kakvom se stanju nalazi osoba koju je nazvao.

Naime, ponekad se desi da čovjek, iako je zauzet, odgovori na telefonski poziv iz želje da sazna razlog poziva, a onda osoba koja ga je nazvala, ne uvažavajući spomenutu činjenicu, čovjeku uskrati mnoga njegova prava i dovodi ga u neugodnu poziciju.

(4) Mnogi su muslimani zanemarili ovu činjenicu nakon što su mobilni operateri putem neta počeli da nude usluge besplatnog razgovora (korištenje “vibera” i sličnih programa). Ovo se naročito odnosi na ljude koji kontaktiraju vjerske autoritete želeći od njih dobiti odgovore na nedoumice i nejasna pitanja. Tako se često dešava da ljudi satima žele da razgovaraju sa nekim vjerskim autoritetom samo zato što je poziv besplatan, ne uzimajući u obzir da na taj način istu osobu dovode u veoma nezgodnu situaciju. Prilikom telefonskog poziva čovjek ne smije da ugrožava tuđa prava, naročito kada su u pitanju vjerski autoriteti koji su izloženi čestim pozivima, jer ako bi svako ko ih nazove sa njima razgovarao satima, oni bi sigurno nakon kratkog vremena počeli da izbjegavaju odgovore na telefonske pozive, što nikome od nas nije u cilju.

 

Nastavit će se, inšallah