Različite teme

Moć podsvijesti kroz prizmu islama

2.1kviews

Piše: Husnija Sarkić

I DIO: U ime Allaha, Milostivog Samilosnog. Hvala Allaha Gospodaru svjetova, i neka je salavat i selam na Njegovog odabranika i miljenika, Muhammeda s.a.v.s.. Rekao je Uzvišeni Allah: ”Onaj kome Allah ukaže na Pravi put – na Pravome putu je, a onome koga u zabludi ostavi, tome, mimo Njega, nećeš naći zaštitnika.” (El-Isra, 97) U proteklih petnaest godina baveći se liječenjem Kur’anom i susrećući se mnogi pacijentima različitih oboljenja, smetnji i stanja, imao sam različite uspjehe. Zanimali su me najviše pacijenti koji se nisu izliječili prvom ili jednom rukjom, odnosno, oni koji se i nakon niza rukji i pokušaja kod drugih učača rukje nisu izliječili. Oni su bili razlog da potražim odgovor na pitanje kako, uz Allahovu pomoć, izliječiti posebno teške slučajeve. Za to mi je bilo potrebno ipak višegodišnje iskustvo, zatim stručna i naučna analiza i istraživanje, ali i mišljenje učenjaka koji su već nešto o ovom rekli.

Neodvojivo je bilo analizirati svakog pacijenta ponaosob, zato mi je u posljednjih par godina pomoglo otvaranje ordinacije, u kojoj sam mogao pacijentima ponuditi diskreciju, ali i sasvim jedan ozbiljniji i sveobuhvatniji pristup u liječenju. Drugo, bilo je potrebno analizirati svaku bolest posebno.

Iz ovih analiza pacijenata nerijetko sam dolazio do zaključka da ponekad ljudi koji dolaze tražiti lijek, imaju sasvim pogrešan pristup životu, liječenju, shvatanju vjere i slično, a drugo, oni ili neki od njih imaju sasvim drugu bolest u odnosu na onu koju predstavljaju, ili pak nisu uopće nisu bolesni, već samo tako misle.

No vratimo se ili približimo malo temi. Ova zapažanja će nam pomoći da ozbiljnije prihvatamo ono što ću iznijeti.

SVIJEST

Svijest je ljudska psihička funkcija, koja se različito definiše:

–           svijest obuhvata sve ono što postoji u datom trenutku u psihi čovjeka uz doživljavanje sebe i okoline kao vlastite spoznaje.

–           drugi svijest definišu kao sveukupnost psihičkog doživljavanja.

–           za svijest najkraće možemo reći da je ona primarni funkiconalni mehanizam ljudskog uma!

Postoje određena stanja svijesti i nisu uvijek u čovjeku ista. Npr. čovjek ima nejasnoću sadražaja koje sviješću doživaljava ili ima sužen obim svijesti. To se primjećuje kod ljudi koji pod uticajem alkohola ili stanja jakog straha. Otud i dolazi podloga riječima da džini najlakše ulaze u ljude u tim stanjima, griješenja ili prekomjernog straha. Uzvišeni Allah u počeku Objave Kur’ana, kao prvi stupanj pripremanja ljudi da im zabrani alkohol, traži od čovjeka pribranost, svjesnot za obavljanje namaza:

يا أيها الذين آمنوا لا تقربوا الصلاة وأنتم سكارى حتى تعلموا ما تقولون

„  O vjernici, pijani nikako molitvu ne obavljajte, sve dok ne bude znali šta izgovarate, …“

Nema dvojbe da smijemo reći „dok ne budete svjesni“ ,

Dakle, Uzvišeni Allah od čovjeka traži svjesnost.  S druge strane, Allah dž.š, proziva čovjeka govorom:            صم بكم عمي فهم لايرجعون

„Gluhi, nijemi i slijepi su, nikako da se osvijeste.“

ŠTA JE PODSVIJEST?

Mnogi daju definicije podsvijesti. Podsvijest je viši nivo svijesti, skladište naših percepcija, obrađenih informacija i stavova. Uzmimo da je ona jedan kontrolor naših unutarnjih funkcija, ali  i naredbodavac. Ona u sebi smješta naša sjećanja, mudrost, kreativnost i intuiciju. Najbolje ćemo shvatiti uporedbu pojmova svijesti i podstvijesti sa santom leda, koja iznad površine mora izviruje svojim manjim dijelom, dakle – to je svijest. Ali daleko veći dio te sante je ispod površine mora, koja se ne vidi, – to je podsvijest.

Određene radnje u svom svjesnom stanju učimo i vježbamo izvesti, pa kada ih savladamo smještaju se u podsvijest i kasnije mnoge od tih radnji radimo automatizovano.  Npr. ne razmišljamo kako unijeti kašiku u usta, niti kako povezati pertle na obući i mnogo toga još, jer smo se osposobili za automatizovano obavljanje tih i mnogih drugih funkcija.

Nažalost,  kroz život smo automatizovali mnogo negativnih stvari. Strah, sumnja, briga, stres.

Pričajmo o sumnji:

Rekao je Uzvišeni Allah:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ

„O vjernici, klonite se mnogih sumnjičenja, neka sumnjičenja su, zaista, grijeh…“

Kuda nas odvodi sumnja? Poznato fikhsko pravilo koje pomaže čovjeku da se spasi tih sumnji glasi: „Sumnja ne potiskuje ubjeđenje“. Npr. ako smo ubijeđeni da smo uzeli abdest, otkud nam dolazi ubjeđenje? Iz čiste svijesti! , … nećemo dozvoliti sumnjama da nas navedu na pomisao da ga nismo uzeli. I tako dalje…

Zadatak čitatelju:  Istražite u Kur’anu koliko nas je puta Uzvišeni upitao da li sumnjamo, zar sumnjate, i slično tome!?…Kao negaciju naših sumnji Svojim pitanjem?

Šta mislite u našoj svakodnevnici kakve se sve sumnje javljaju u nama samima? Npr: Imate neku malu ranicu na koži, počnu se javljati sumnje – ovo je rak, ili imate jednog jutra kašalj, pa vam se počnu vrtiti sumnje – ovo je upala pluća ili TBC i slično. Čovjek okasni kući, ženine sumnje su: ??? Supruga primi poruku na mobitel – muževe sumnje su: ??? Vi ih znate?! I bezbroj njih. Koliko sumnje izražavamo prema našoj djeci…

Ili nešto o zloj slutnji:

1. Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, je odgovorio: “Zloslutnja je nešto normalno što čovjek osjeti u prsima, ali nemojte da vas ona odvrati od onoga što ste naumili uraditi.”

2.  “Zla slutnja spada u idolopoklonstvo”

3.  ”Sujevjerje je širk, sujevjerje je širk, sujevjerje je širk, a svakog od nas zadesi sujevjerje, ali ga Allah otklanja pouzdanjem u Njega.”

Kako ovaj hadis objasniti. Zar nije od sujevjerja smatranje utorka nesretnim danom, prelazak mačke ispred nas na putu nesrećom i slično, a kod našeg naroda toga ima koliko hoćeš, … u islamskoj nauci to je okarakterisano kao jasni širk. Međutim, kako se to liječi – tevekkulom, osloncem na Uzvišenog Allaha.

*Ista ova teoretisanja možemo izvesti i za STRAH; GRIJEH; BRIGU i sva ostala stanja negativnog osjećanja čovjeka!

II DIO

Vratimo se malo na odnos svijesti i podsvijesti.

Već smo rekli kako funkcionira svijest. Zapitajmo se da li mi svjesno varimo hranu, odeđujemo brzinu otkucaja srca i mnogo toga još. Dakle u nama se odvija niz procesa koje mi uopće ne upravljamo našom sviješću…

Kako onda radi podsvijest?

Rekli smo da podsvijest prihvata sve naše misli „zdravo za gotovo“! Ako mislimo da će nam se desiti nesreća, postoji velika mogućnost da se uistinu i desi. Mi ćemo svojim mislima usredotočiti se na nju, poslati zaključak našoj podsvijesti da nećemo uspjeti i podsvijest će nas za to pripremiti.

Primjeri:

1.         Ispit studenta koji zna i onog koji ne zna dovoljno: Zašto prvi student ponekad padne na ispitu, a drugi prođe. Je li mudar odgovor – imao sreće? Pa ništa se ne dešava slučajno!

2.         Plivač i neplivač: Kako je moguće da se i plivač može ugušiti u vodi, a neplivač uspješno isplivati? Šta ga to izvuklo? Sreća? Ili je i to slučajnost?

3.         Dobar vozač sa strahom od nesreće: Zar nema razlog za strah slab vozač?

4.         Kahva pred spavanje ili uveče: Raspitajmo se koliko ljudi pred samo spavanje popije kahvu i ipak dobro spavaju!

Nije li odogovor na ova pitanja i primjere razlog drukčijem i drugom pristupu razmatranja? U smislu zdravlja i bolesti, odnos svijesti je isti kao što smo već gore spomenuli. Sada počinjemo nalaziti odgovor ili se njemu približavamo zašto postoje neki teški slučajevi za izliječenje rukjom?! Postavimo sebi nekoliko pitanja:

1.         Da li je Kur’an lijek? („Šifa’un li ma fi-ssudur“ – lijek za ono što je u prsima).

2.         Da li je šejtanovo lukavstvo, obmana jaka ili slaba? („…jer je šejtanovo lukavstvo zaista slabo.“ )(En-Nisa: 76)

3.         Čija je obmana jaka? („…i vremena im davati, jer je obmana Moja, zaista, jaka!“ (el – Qalem: 45.) „…i navodiću ih, sigurno, na stranputice, i primamljivaću ih, sigurno, lažnim nadama, i sigurno ću im zapovjediti pa će stoci uši rezati, i sigurno ću im narediti pa će stvorenja Allahova mijenjati!” A onaj ko za zaštitnika šejtana prihvati, a ne Allaha, doista će propasti! On im obećava i primaljuje ih lažnim nadama, a ono što im šejtan obeća samo je obmana.“) (En-Nisa, 119.)

Iza ovih pitanja ponudio sam odgovore Kru’anom, dočim su nerijetko kod mnogih oboljelih, pa i drugih ubjeđenja i pored znanja da su ovi odgovori tačni, sasvim suprotna. Kao da su iza nekog zastora, kojima se ne da da budu upotrebljena. Mnogi su u svoju podsvijest utkali ubjeđenja da: Kur’an je doista lijek – ali ja se ne može izliječiti (1. pitanje); Šejtanove su spletke slabe, ali on je i dalje ubijeđen da je to kod njega nešto „jako“, neko mu je težak sihr napravio…Čak je jedne prilike Poslanik, s.a.v.s., kad je upitan o sihru rekao: „To je ništa“… (2. pitanje); I konačno – i pored ubjeđenja i saznanja iz Kur’ana da je Allahova obmana jaka, umjesto da se zapitaju mnogi da li ih je Allah obmanuo, ili su tako slabi pa je šejtanova (slaba) obmana uspjela da na njih djeluje, poneki pacijenti ostaju ubijeđeni da su opsjednuti (3. pitanje). Ili su na ovakva i slična pitanja samo pogrešno utisnuli u svoju podsvijest misao.

Dakle, podsvijest je komadant. Kakve inforamije i zaključke pošaljemo svojoj podsvijesti, tako će se odvijati stvari i događaji s nama. I ovo nije u suprotnosti s Allahovom odredbom. S obzirom da mi ne poznajemo šta nam jest a šta nije Allah Uzvišni odredio, otkud onda možemo predvidjeti da će se desiti ono u što sumnjamo, a ne ono čemu se nadamo, ili bi se trebali nadati?

ZNAČAJ SUGESTIJE I AUTOSUGESTIJE

Sugestijama pobuđujemo odgovarajuće misli kod nekog, koje on prihvata, usvaja i sprovodi ili odbacuje.

Isti odnos je i sa autosugestijama. One ovise o sadržini i obimu naše svijesti. Zato čovjek nije samo materijalno biće. Već njegove su četiri dimenzije:

DUHOVNA – MATERIJALNA

INTELEKTUALNA – EMOCIONALNA

ČIJE SUGESTIJE ?

Sugestije mogu biti dakle od ljudi, ali svakako i od džina. Njih šejtan donosi ljudima direktno u prsa.

Pogledajmo shemu:

SVIJEST  – SUGESTIJA – PODSVIJEST

SVIJEST – VESVESA – PODSVIJEST

Uzvišeni Allah nas uči suri En-Nas, upravo kao lijeku od ovoga. „Ellezi juvesvisu fi suduri- nnas.“

Shema:

M (misao) + Sugestija (Vesvesa) = Mišljenje (proces koji traje, funkcija, djelatnost) = SUD.

Aktivno mišljenje i pasivno. Prije donošenja stava ili suda o nečemu, slijedi analiza, sinteza, apstrakcija i konkretizacija. Nakon M slijedi A (Aktivnost, akcija), kao produkt. Svaka aktivnost iziskuje P (Plan), a svaki P iziskuje R (Realizaciju).

Primjer za razmišljanje: Pokušajte na primjeru pogleda u ono što je zabranjeno, primjenuti gornju shemu.

Svih ovih 5 aktivnosti ( M+S/V+A+P+R) odvijaju se u našoj svijesti. Podsvijest ih ne operacionalizira, već ih samo realizuje. Ali realizacija se ne odvija na osnovu onog kako smo vještački planirali, već kao rezultat čiste ideje o realizaciji. Podsvijest uzima ono što smo stvarno sebi uzeli.

Pitanje za samostalni rad: Koliko se puta u Kur’anu spominje: „…sami sebe u propastili“, „…sami sebe ne bacajte u propast“, „…oni su sami sebe upropastili“, „…sami sebe obmanuli“.

Pogledajmo braćo i sestre, kako nas Allah podučava da je naš faktor bitan, uticajan u onome što nam se dešava. Mi sami sebe razbolimo, slobodno je reći. Šta je spomenuto u 80. ajetu sure Eš-šu’ara da je Ibrahim, a.s., rekao:  „I koji me, kad se razbolim, liječi.“

Kao dodatno razmišljanje navest ću primjer jednog pacijenta, ali  želeći sačuvati njegovu diskreciju izmjenut ću mnoge činjenice, osim onog što bi promjenulo značaj ovog primjera.

Dolazila mi je osoba (može biti i m i ž) svakih petnaestak dana na liječenje rukjom, poslije koje rukje bi svaki put izgledalo da je izliječena, što me je tjeralo za pribavljanje odgovora kako tu osobu potpuno izliječiti. Hvala Allahu koji se smilovao i meni i toj osobi. Jedne večeri odnio sam joj iznenadno flašu vode tražeći da što više popije odmah i da me nazove za 15-tak minuta. Reakcije su bile daleko jače nego ikada.  Čak i fizički: lomljenje namještaja, razbijanje zida i tomu slično po kući. Naredni pet dana uzastopno sam pravio testove u svojoj ordinaciji ne govoreći o čemu se radi. Svaki put su reakcije bivale sve jače. Peti dan sam toj osobi saopćio rezultate testova: Ti nemaš sihr, niti imaš u sebi džine, niti je tvoja bolest vezana za džinsko-šejtansko djelovanje u tebi. Naravno, uslijedilo je pitanje: kako, pa otkud mi onda sve ove reakcije? Pa nisam ja to radio svojom voljom?! Složio sam se s tom konstatacijom da osoba nije upravljala reakcijama, jer nije upravljala ni svojom voljom, te se tu i nalazio lijek. Spomenut ću samo jednu činjenicu iz tih testova, kako ne bih doveo u pitanje moja buduća testiranja – prvu večer vodu koju sam odnio kući oboljelog nije bila naučena, bila je sasvim obična voda natočena u flašu!

Ostavljam vam na razmišljanje ovaj primjer, budite slobodni pisati mi svoje zaključke. U sljedećem dijelu pisat ću akobogda o tome opširnije, svakako ću uvrstiti i vaše zaključke ali i razloge zašto dolazi do ovakvih oboljenje, kako ih definisati, prepoznati, liječiti i trajno otklonuti.

Molim Allaha da nas okoristi ovim što sam rekao. Amin.

Vaša pitanja i sugestije možete slati na slijedeći mail: husnija.sarkic@bih.net.ba.

Napomena: ovo je koncept istoimenog predavanj održanog na IPF-u u Bihaću.