PITANJA I ODGOVORI

Klanjanje dženaze zbog izbjegavanja moguće fitne

432pregledi

Pitanje: Kako postupiti kad preseli neko iz porodice ko nije klanjao i ko je bio vrlo daleko od islama? Ako mu odem na dženazu, plašim se grijeha prema Allahu, a ako ne odem, onda se u familiji i selu napravi velika fitna i razdor.

Odgovor: Kako postupiti u spomenutoj situaciji zavisi od stvarnog stanja i okolnosti: ako je umrla osoba bila toliko daleko od islama da je njeno nevjerstvo očigledno i poznato, nije joj dozvoljeno klanjati dženazu, jer je Uzvišeni Allah rekao: “I nijednom od njih, kad umre, nemoj molitvu obavljati, niti sahrani njegovoj prisustvovati, jer oni u Allaha i Njegovog Poslanika ne vjeruju i kao nevjernici oni umiru.” (Et-Tevba, 84) Uz to, sastavni dio dženaze jeste dova, a za nevjernika nije dozvoljeno tražiti oprosta, kao što na to upućuje ajet: “Vjerovjesniku i vjernicima nije dopušteno da mole oprosta za mnogobošce, makar im bili i rod najbliži, kad im je jasno da će oni stanovnici u Džehennemu biti.” (Et-Tevba, 113)

Ako se, pak, pripisuje islamu, ali ostavlja namaz poričući njegovu obavezu, isto tako je nevjernik i ne smije mu se klanjati dženaza, osim ako se radi o osobi koja nije mogla saznati istinu o ovom pitanju. (Vidjeti: El-Mugni, 3/351)

Ali, ako se ubraja u muslimane, a ostavlja namaz iz nemara, onda o pitanju nevjerstva takve osobe učenjaci imaju različita mišljenja. Većina učenjaka smatra da takva osoba ne izlazi iz islama, nego se tretira velikim grješnikom i prema tome ima status muslimana te joj se klanja dženaza, ukopava se u muslimanskom mezarju, nasljeđuje se i sl. Prema drugom mišljenju, osoba koja ostavlja namaz iz nemara smatra se nevjernikom. Ovo je mišljenje potkrijepljeno jasnim šerijatskim dokazima, poput hadisa: “Između čovjeka i širka i nevjerstva je ostavljanje namaza” (Muslim, br. 116), tj. ono što čovjeka sprečava da ne bude nevjernik jeste namaz, pa kada ga ostavi, nestaje prepreke između njega i širka i nevjerstva. Prema ovom mišljenju, takvome nije dozvoljeno klanjati dženazu. Pored toga, ispravno je postupati po slabijem mišljenju ukoliko postupanje po preferirajućem mišljenju uzrokuje negativne i neželjene posljedice.

Dakle, ako prevladava mišljenje da će odbijanje klanjanja dženaze osobi koja ne klanja iz nemara izazvati neželjene posljedice, poput svađe, nereda i kidanja rodbinskih veza, onda je preče klanjati joj dženazu. Uzvišeni Allah najbolje zna!

Odgovorio: Dr. Hakija Kanurić

X