Rekaik

Kategorije Allahovih miljenika: Oni koji vole da se čiste

552views
Priredio: Muhamed Ikanović
Čistoća je bitan faktor u životu svakog muslimana i muslimanke, o čemu nam najbolje govori činjenica da je čistoća svrstana u ogranke imana. Gledajući i iz ovosvjetske perspektive, u čistoći nalazimo svaku pozitivnost. Svakako, kao vjernici, mi o čistoći govorimo dvosmisleno: jedna je vezana za opipljivo, a druga je vezana za dušu, ali su u svakom pogledu obje izuzetno bitne i nezanemarive. Čistoća tijela postiže se vodom, a čistoća duše ibadetom i istigfarom. Obje vrste čistoće pohvaljene su u Kur’anu:
”…uspjet će samo onaj ko je očisti…“ (Eš-Šems, 9),
”…Allah zaista voli one koji se često kaju i voli one koji se mnogo čiste“ (El-Bekare, 222),
”…U njoj su ljudi koji vole da se često peru, a Allah voli one koji se mnogo čiste.” (Et-Tevbe, 108).
Enes ibn Malik prenosi da je, nakon što je objavljen navedeni ajet, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, upitao:  ”O ensarije, Allah vas je pohvalio u pogledu čistoće, pa kako se vi čistite?” Oni odgovoriše: ”Uzimamo abdest za namaz, kupamo se nakon džunupluka i nakon nužde se čistimo vodom.” Na to Poslanik reče: ”Pa to je zbog toga, nastavite da to prakticirate.“ (Sahih)
 
”O vjernici, kada hoćete da molitvu obavite, lica svoja i ruke svoje do iza lakata operite – dio glava svojih potarite – i noge svoje do iza članaka. A ako ste džunupi, onda se okupajte; a ako ste bolesni ili na putu ili ako ste izvršili prirodnu potrebu ili ako ste se sastajali sa ženama, a ne nađete vode, onda rukama svojim čistu zemlju dotaknite i njima preko lica svojih i ruku svojih pređite. Allah ne želi da vam pričini poteškoće, već želi da vas učini čistim i da vam blagodat Svoju upotpuni, da biste bili zahvalni.“ (El- Maide, 6)
 
U ovom ajetu spomenuto je nekoliko vrsta čišćenja koje je islam propisao: abdest, gusul, tejemmum itd., što nam dovoljno govori koliko islam potencira na čistoći.
Jedne prilike jedan jevrej rekao je Selmanu el-Farisijju: ”Vaš Poslanik vas je podučio svemu pa čak i kako da nuždu obavite…“ (Muslim)
 
S obzirom na to da je govor o čistoći vezan i za čovjekove fiziološke potrebe, važno je spomenuti i neke islamske propise vezane za to, jer sve što je vjera bitno je da se zna i prakticira i ništa nije nevažno i nezanemarivo.
Adabi obavljanja nužde:
–    Alija prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Zaštita čovjeka od džinna prilikom ulaska u toalet jeste da izgovori bismillah.” (sahih)
Enes, radijallahu anhu, rekao je: ”Prilikom ulaska u toalet, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, govorio bi:  ALLAHUMME INNI EUZUBIKE MINEL HUBUSI VEL HABAISE.“ (muttefekun alejhi)
–    Mustehab je da se nakon izlaska iz nužnika kaže GUFRANEKE, kako se prenosi u sahihi hadisu od Aiše, radijallahu anha.
–    Mustehab je u nužnik ulaziti lijevom nogom, a izlaziti desnom.
–    Prilikom obavljanja nužde na otvorenom prostoru lijepo je da se udaljimo od ljudi, jer Džabir, radijallahu anhu, u sahih hadisu napominje da bi se Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kada bi htio da obavi veliku nuždu, udaljavao toliko da ga ne bi vidjeli.“  (sahih)
–    Mustehab je podignuti odjeću da se ne uprlja nečistoćom, kako se prenosi u sahih hadisu od Abdullaha ibn Omera u kojem se navodi da je to bila praksa Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
–    Ne okretati se prema kibli ukoliko obavljamo nuždu na otvorenom prostoru, jer Ebu Ejjub prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Kada želite da obavite nuždu, ne okrećite se prema kibli…“ (muttefekun alejhi)
–    Ne obavljati nuždu po putevima i mjestima gdje se odmaraju ljudi. Ebu Hurejre prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Ne činite dvije stvari čiji su počinioci prokleti.” Prisutni upitaše: ”A koje su to dvije stvari, Allahov Poslaniče?”, a on reče: ”Obavljanje nužde po putevima i mjestima gdje se ljudi odmaraju.” (Muslim)
–    Zabranjeno je mokriti u stajaću vodu, kako se prenosi u hadisu koji bilježi imam Muslim,  a prenosi ga Džabir, radijallahu anhu.
–    Pohvalno je mokriti čučeći ili sjedeći na wc školjki, a muškarcu je dozvoljeno da to radi stojeći ukoliko nema bojazni da će se poprskati mokraćom.
–    Nakon male nužde obaveza je očistiti se. Ibn Abbas prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prolazeći pored dva kabura, rekao: ”Njih dvojica su u kaburskom azabu a ne kažnjavaju se zbog nečega krupnog: jedan je prenosio tuđe riječi radi zavađanja ljudi, a drugi se nije čuvao mokraće.” (muteffekun alejhi)
–    Prilikom obavljanja nužde zabranjeno je držati spolni organ desnom rukom ili se čistiti nakon nužde desnom rukom,  kako je zabilježeno u sahih predaji kod Ibn Madže.  
–    Nakon nužde dozvoljeno je čistiti se vodom, kamenčićima ili nečim sličnim čime se može ukloniti  nečistoća, a hadisi koji govore na ovu temu su sahih.
Abdest
 
U sahih predaji se prenosi da je Osman ibn Affan, radijallahu anhu, jedne prilike uzimao abdest na sljedeći način: polio je vodu na ruke, pa ih oprao tri puta, potom je isprao usta i nos tri puta, pa se umio tri puta, a onda je oprao ruke do iza lakata tri puta, nakon čega je potrao glavu i oprao uši,  a na kraju je oprao noge do iza članaka tri puta, i tom prilikom rekao je da je vidio Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je ovako abdestio.
Kao što se može primijetiti, u ovoj se predaji ne spominje pranje vrata i nema postojane predaje koja potvrđuje pranje vrata tokom abdesta.
 
Od Omera, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Ko abdesti pa upotpuni abdest i nakon toga kaže: EŠHEDU EN LA ILAHE ILLELLAH VAHDEHU LA ŠERIKE LEHU VE EŠHEDU ENNE MUHAMMEDEN ABDUHU VE RESULUHU ALAHUMME DŽEALNI MINETTAVVABINE VE DŽEALNI MINEL MUTETAHIRINE – otvorit će mu se svih osam džennetskih vrata da izabera na koja želi da uđe.“ (Muslim)
Gusul
Aiša prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prilikom kupanja prakticirao prvo oprati šake, a zatim bi desnom rukom polijevao vodom iz posude i oprao stidno mjesto, zatim bi uzeo abdest, a onda  bi zahvatao vodu i prstima prolazio kroz kosu sve dok ne bi pokvasio tjeme glave, a nakon toga bi tri puta polio vodu po glavi, a zatim bi nakon toga oprao cijelo tijelo i na kraju noge. (Muslim)