Pitanje: Kako žena da potire po glavi prilikom uzimanja abdesta? Ako može detaljan opis, da vas Allah nagradi! Odgovor: Uvažena sestro u vjeri, treba znati da je potiranje glave prilikom uzimanja abdesta stroga obaveza (rukn) po jednoglasnom stavu islamskih učenjaka. U sunnetu Allahovog Poslanika nalazimo opis potiranja po glavi prilikom uzimanja abdesta. Od sunneta je da se prilikom potiranja glave u abdestu mokre ruke stave na vrh čela (početak kose) tako da palčevi obje ruke budu na sljepoočnicama, te da se tako lagano potare sva glava sve dok se ne stigne do potiljka, a potom da se ruke vrate (potirući kosu) do mjesta odakle se počelo sa potiranjem.
Došao je neki čovjek Abdullahu ibn Zejdu, r.a., i kazao: “Možeš li mi pokazati kako je abdestio Allahov Poslanik?” Kazao je: “Mogu.” Potom je zatražio da mu donesu vodu, pa je polio vodu na ruke i oprao ih dva puta, potom je isprao usta i išmrknuo se tri puta, potom je oprao lice tri puta, potom je oprao svaku ruku do iza lakata dva puta, potom je sa obje ruke potrao glavu, od naprijed prema nazad i od nazad prema naprijed, počeo je od vrha čela (početka kose) sve dok nije otišao sa njima do potiljka, a potom ih je vratio (potirući ponovo) do mjesta odakle je i počeo, a potom je oprao noge.” (Buharija i Muslim)
Ovaj hadis jasno nam pokazuje kako musliman i muslimanka treba da potiru glavu prilikom uzimanja abdesta, pošto je osnova u propisima da se muškarci i žene ne razlikuju osim ako postoji poseban dokaz koji jednu od dvije skupine izuzima, a u ovom slučaju takav argument ne postoji.
Treba napomenuti da je drugo potiranje (povratak ruku) spomenuto u citiranom hadisu neobavezujuće, već da je pohvalno (sunnet) ako se desi nakon što je već jednom potrta cijela glava.
Nakon što smo vidjeli da je sunnet da se prilikom abdesta potare cijela glava, učenjaci su se potom “žestoko” razišli koliki dio glave minimalno musliman i muslimanka treba da potaru prilikom abdesta kako bi njihov abdest bio validan. Ne želeći da vas opterećujemo time, mi ćemo vam spomenuti ono što smatramo najispravnijim. Citirani hadis nam jasno ukazuje da treba potrati cijelu glavu, dok drugi argumenti koji indirektno ukazuju da je dovoljno da se potare samo jedan dio glave nisu jasni, pošto se radi o hadisima u kojima ja Allahov Poslanik potrao samo početak (čela) kose i nastavio da potire po turbanu.
Stoga smatram da je prioritetnije da musliman i muslimanka praktikuju one hadise koji su jasni i da prilikom potiranja po glavi potaru svu glavu. Na taj način će postupiti po sunnetu Allahovog Poslanika, a isto tako po mišljenju svih učenjaka, i na taj način oni nisu napravili prijestup, dok ako se zadovolje time da potaru smo jedan dio glave po mišljenju određenog dijela učenjaka, njihovo potiranje je neispravno. Slično su kazali imam Maverdi i imam Nevevi. Iako su obojica bili učenjaci šafijske pravne škole, koja smatra da je dovoljno potrati prilikom abdesta samo jedan dio glave, spomenuli su da bi musliman trebao da prilikom abdesta potare cijelu glavu. Prvo, jer je to spomenuto u hadisu Abdullaha ibn Zejda, r.a., drugo, jer se na taj način izlazi iz razilaženja islamskih učenjaka. (El-Havi el-kebir, str. 1/117, El-Medžmu’, str. 1/401)
Rezime: Žena će prilikom potiranja učiniti kao i muškarac, staviti ruke na vrh čela (početak kose) potom će lagano potrati kosu na način da će rukama otići do potiljka. Ako joj ne predsavlja problem (zbog dužine kose ili se ne plaši da će poremetiti frizuru) od sunneta je da ruke vrati potirući po kosi ponovno do mjesta odakle je počela, dok ako joj vraćanje ruku predstavlja problem i ako se boji da će tako poremetiti kosu, onda će se zadovoljiti prelaskom ruku od početka čela do potiljaka bez da vraća ruke ponovno potirući.
Drugim riječima kazano, na bilo koji način da žena (zbog različitih frizura kod žena) potare cijelu glavu, njeno potiranje je validno, i to po konsenzusu islamskih učenjaka, kako to bilježi Ibn Abdul-Berr, s tim što se može desiti da je izostavila sunnet kakvoće potiranja glave. (El-Istizkar, str. 1/130)
Kazao je Ibn Kudame u poglavlju o potiranju glave prilikom abdesta: “A ako se radi o osobi koja ima dugu kosu i koja se boji da će se, ako vrati ruke, njegova kosa poremetiti, onda ih neće vraćati. To je ono što je jasno (nassom) spomenuo Ahmed. Ako bi bilo rečeno: Onaj ko ima kosu do ramena, kako će potrati glavu prilikom abdesta. Ahmed je potrao glavu jednom i kazao: Ovako, prezirući da se poremeti njegova kosa. To znači da će on potrati do potiljka i neće ruke vraćati ponovno potirući.” (El-Mugni, str. 1/94)
A Allah najbolje zna!
Odgovorio: Pezić Elvedin