Sva hvala pripada Allahu, Gospodaru svih svjetova, i neka je salavat i selam na našeg vjerovjesnika Muhammeda, na njegovu porodicu i na sve njegove drugove. Allah je Svojim robovima propisao različite vrste ibadeta, kako bi Mu iskazivali pokornost, sjećali Ga se i osjećali strahopoštovanje prema Njemu. Jedan od tih ibadeta jeste i itikaf u džamijama. Itikaf u arapskom jeziku ima značenje boravka i obavezivanja, kao što je Allah Uzvišeni rekao: ”U kojem su isti onaj koji boravi (‘akif), kao i oni koji su u prolazu.”
Itikaf je propisani ibadet, kao što se navodi u riječima Uzvišenog: “Ne bi li njih dvoje pročistilo kuću Moju radi onih koji tavafe…”
Itikaf se smatra mustehabbom jer ga je prakticirao Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, s tim što o fadiletu itikafa nije prenesen nijedan vjerodostojan hadis. Rekao je Ebu Davud: ”Rekao sam Ahmedu, rahimehullah: ‘Znaš li išta po pitanju fadileta itikafa?’, a on reče: ‘Ne, osim nešto što je slabo.”’ U svakom slučaju, muslimani trebaju prakticirati ovaj veliki sunnet, naravno shodno svojoj mogućnosti, dakle ako neko zbog svojih obaveza nije u mogućnosti u itikafu provesti deset dana, takav će u itikafu provesti barem nekoliko noći, ne bi li na taj način zadobio fadilet itikafa. Međutim, za prakticiranje ovog sunneta onome koji ga obavlja uvjetuje se da ne ugrozi pravo svojeg bližnjeg, poput liječenja roditelja ili djeteta, bdijenje nad porodicom u slučaju nepostojanja nikoga drugoga ko će o njima brinuti, ili da recimo zapostavi stjecanje osnovne opskrbe i slično. Također, uvjetuje se i da prakticiranje ovog sunneta ne iziskuje upadanje u moguću štetu, a ukoliko dođe do ovakve situacije, tada se čovjeku ne propisuje prakticiranje sunneta nauštrb prakticiranja vadžiba, niti prakticiranje sunneta čije bi izvršenje čovjeka odvelo u zabranu – haram.
Dakle, onome koji želi da itikafi deset zadnjih noći ramazana sunnet je da uđe u džamiju prije zalaska (sunca) 21. noći.
1. Da itikaf bude u džamiji, zbog Allahovih riječi: ”…u vremenu dok itikaf u džamijama obavljate!”
Mesdžidom se smatra svaki prostor koji se nalazi u sastavu uvakufljenog objekta, tako da je itikaf validan i u dvorištu džamije, u popratnim objektima u sklopu džamije, munari, kao i na ostalim mjestima koja se nalaze u sastavu džamije. Shodno tome, ako neko itikafi izvan džamijskog prostora, takvome itikaf nije ispravan.
2. Da itikafom nijeti približavanje Allahu. Nijjet se donosi prilikom ulaska u džamiju, dakle od početka boravka u džamiji.
3. Da ne napušta mjesto gdje čini itikaf, osim zbog potrebe koju mora namiriti, poput činjenja nužde, nabavke hrane, pića, lijekova, zbog riječi Aiše, Allah njome zadovoljan bio: ”U kuću nije ulazio izuzev zbog nužde!”, a u drugom predanju stoji da je Aiša rekla: ”Ja nisam ulazila u kuću osim zbog potrebe i nužde, a bolesnik je bio u njoj, tako da nisam ni upitala o njemu osim u hodu!” Rekao je Ibnul-Munzir: ”Učenjaci su se složili da onaj koji obavlja itikaf može napustiti mjesto na kojem obavlja itikaf zbog velike i male nužde.” Stoga, izlazak mimo ovog nije ispravan.
4. Čistoća od velikog hadesa – džunupluka, mjesečnice i nifasa, jer se za dozvolu boravka u mesdžidu uvjetuje da se čistoća od ovih stvari. Rekao je Uzvišeni: ”A niti džunub osim prolaznik, sve dok se ne okupa!” U slučaju da ga zadesi džunupluk, uzet će gusul – okupat će se i ponovo otpočeti itikaf.
1. Da itikaf bude u glavnoj, centralnoj džamiji, a ispravnije je da je itikaf ispravan u svakoj džamiji, zbog vanjštine ajeta. Predaje koje se po tom pitanju prenose od Aiše, Allah njome zadovoljan bio: ”I ja ne činim itikaf osim u glavnoj, centralnoj džamiji!”, kao što je to zabilježeno u ”Sunenu” Ebu Davuda i u ostalim predajama, radi se uglavnom ili o meuquf predaji (predajama od ashaba) ili o slabim predajama čije je pripisivanje Poslaniku, sallallhu alejhi ve sellem, diskutabilno, uz kontradiktornost sadržine njihovog teksta sa kur’anskim ajetom. Međutim, bolje je da se itikaf čini u centralnoj džamiji zbog nemoranja izlaska za džuma-namaz.
2. Da itikaf mora biti u jednoj od tri džamije: Harem, Poslanikova, sallalhu alejhi ve sellem, džamija i Mesdžidul-Aksa, zbog hadisa Huzejfe, Allah njime bio zadovoljan, u kojem stoji: ”Nema itikafa osim u tri poznate džamije!” Ovaj hadis je zabilježio Bejheki. Ispravno je da se ovaj šart ne uvjetuje jer u ovom hadisu nisu prenesene Poslanikove riječi nego riječi samog Huzejfe (meuquf), i nije ispravno pripisivanje ove predaje Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, kao i zbog njegove kontradiktornosti samoj vanjštini ajeta o itikafu.
3. Da se uz itikaf mora postiti, zbog hadisa Aiše, Allah bio zadovoljan njome, u kojem stoji: ”Nema itikafa osim uz post!” Zabilježio ga je Ebu Davud. Ispravnije je mišljenje da se post ne uvjetuje jer je ova rečenica dodatak (mudredž) u hadisu i nije dio Poslanikovog, sallallahu alejhi ve sellem, govora, kao i zbog toga što je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, itikaf činio u ševvalu i nije preneseno da je tada postio, tako da prilikom itikafa post nije obavezan osim ako se neko zavjetovao da će postiti, kao što je rekao Ibn Mes’ud, Allah bio zadovoljan njime: ”Nije obavezan postiti, osim u slučaju da se zavjetovao na post!” Predaju je zabilježio Ibn Ebi Šejbe.
1. Prekidanje nijjeta, te ukoliko mutekif – onaj koji obavlja itikaf – prekine nijjet da čini itikaf, itikaf mu postaje ništavan, ali ukoliko se dvoumi, to mu ne kvari itikaf.
2. Izlazak zbog trgovine, posjete ili nekih dunjalučkih stvari koje nisu potrebne mutekifu tokom itikafa, jer je to suprotno suštini itikafa. Što se tiče izlaska zbog kupovine stvari koje su potrebne mutekifu, to je dozvoljeno, jer je šerijat dao olakšicu u pitanju takvih potreba, i nema smetnje u kupovini nečega što će mutekifu zatrebati na putu do džamije.
3. Spolni odnos sa ženom, zbog Allahovih riječi: ”I nemojte s njima spolno općiti u vrijemenu dok u džamiji boravite!” Učenjaci su složni po pitanju poništavanja itikafa spolnim odnosom, a što se tiče samo naslađivanja, mimo općenja, ispravnije je mišljenje da ono ne kvari itikaf i pored toga što je zabranjeno, kao što je to Ibn Abbas rekao: ”Ukoliko mutekif – onaj koji čini itikaf – spolno opći, takav je pokvario i upropastio svoj itikaf i ponovo započeo!” Predaju je zabilježio Ibn Ebi Šejbe. Također će, prema jednoglasnom mišljenjem islamskih pravnika, pokvariti itikaf dodirivanjem koje je proizvelo poluciranje – izbacivanje sjemena. A što se tiče bestrasnog dodirivanja žene, takav čin je dozvoljen i ne utječe na valjanost itikafa.
4. Itikaf žene pokvarit će mjesečni ciklus, jer ženi u stanju mjesečnice nije dozvoljen boravak u džamiji.
Dakle, ukoliko se pokvari itikaf, čovjeka nije dužan iskupljivati se, tj. činiti keffaret, jer je itikaf u osnovi sunnet, osim u slučaju zavjetnog itikafa kada je obaveza nadoknaditi prekinuti itikaf. Što se tiče predaje koje se prenose od pojedinih selefa po pitanju kefareta za itikaf, radi se samo o idžtihadu za koji nema dokaza.
Itikaf neće pokvariti proturanje nekog dijela tijela kroz vrata ili prozor na džamiji, poput glave ili ruke i njima sličnom, jer je potvrđeno u oba ”Sahiha” od Aiše kako je ona češljala Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, dok je imala mjesečnicu. Naime, on je bio u itikafu u džamiji dok je ona bila u svojoj sobi te je proturao svoju glavu u njenu sobu.
Međutim, ukoliko je čovjek u potrebi da obnovi neki šerijatski stav – mes’elu i ukaže mu se prilika za takvo nešto, onda nema zapreke da to uradi. Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, za vrijeme itikafa bio je postavljen šator u kojem bi odvojio od ljudi, osim za vrijeme namaza, kao što je to potvrđeno u ”Sahihu” imama Buharije.
Mutekifu je dozvoljeno da se čisti, skraćuje kosu, kao i da se uljepšava, miriše i da oblači čistu odjeću, i ne postoji nikakva zapreke u svemu ovome, međutim treba se paziti da ne pretjeruje u ovome. Dozvoljeno mu je da jede i pije u džamiji uz uvjetovanje čuvanja čistoće džamije. Ukoliko u džamiji može ovako postupati bez poteškoća, onda mu je boravak u džamiji preči od odlaska kući.
Međutim, to je dozvoljeno uz ispunjenje sljedećih uvjeta – šartova:
1. Da u džamiji boravi na mjestu posebno određenom samo za žene, kojem muškarci nemaju pristup, a ukoliko dođe do miješanja, tada itikaf postaje haram.
2. Da bude sigurna za sebe od činjenja fitne, pa ukoliko se za sebe pribojava fitne, kao recimo zbog toga što mjesto nije sigurno ili odvojeno ili da džamija nema sigurnog čuvara, tada joj itikaf u ovakvom mjestu postaje haramom.
3. Da njen itikaf prouzrokuje zanemarivanje prava roditelja ili prava brige nad djetetom ili prava dobročinstva i ovome sličnom, pa ukoliko njen itikaf iziskuje činjenje nečega od nabrojanog, onda je takav itikaf haram – zabranjen.
4. Da bude uz saglasnost njenog muža, pa ukoliko itikafi bez njegove saglasnosti, postaje grješna zbog zanemarivanja njegovog prava kada je u pitanju činjenje hizmeta i ispunjavanje bračnih dužnosti. Stoga muž ima pravo da joj naredi izlazak iz itikafa.
Kada je žena u pitanju, ovi uvjeti rijetko se mogu ispuniti što njen itikaf u džamiji čini teškim i nemogućim. Moj savjet ženi muslimanki, ustrajnoj u pokornost, jeste da se zadovolji i ograniči u ovom vremenu na činjenje ibadeta i osamljivanje u svojoj kući, jer to je tako bezbjednije za njenu vjeru kao i preče za čuvanje njenih avreta i udaljenije od ulaska u šubuhate. Vjerovatnije je da će osamljivanje u kući djelovati pozitivnije na njenu skrušenost, razmišljanje, trud i iskrenost.
Hanefije su ženi dali olakšicu u obavljanju itikafa u njenoj kući, međutim ispravnije je da itikaf biva isključivo u džamiji, i da nije validan u kućama, jer je ovaj ibadet od specifičnosti i svojstvenosti džamija, zbog govora Uzvišenog koji veli: ”…u vremenu dok itikaf u džamijama obavljate!” Ibn Abbas odbacio je mogućnost obavljanja itikafa u kući i rekao da je to novotarija. A da je to dozvoljeno, u šerijatu bi se nalazila dozvola da žena obavlja itikaf u svojoj kući, isto kao što je podstaknuta da obavlja namaz u kući, jer je to za ženu preče, bolje, sigurnije i dalje od fitne. Međutim, kada je u pitanju itikaf, u vezi s tim nije zabilježen nijedan šerijatski tekst koji upućuje na dozvoljenost obavljanja itikafa u kući, što jasno upućuje na njegovu neispravnost, i ovo je ujedno mišljenje većine. Isti je slučaj i sa bolesnikom vezanim za postelju, ni njemu obavljanje itikafa u kući nije ispravno.
Autor: Halid ibn Suud el-Bulejhid, član Saudijskog znanstvenog udruženja za SUNNET.
Prijevod: Miralem Misini, student Medinskog univerziteta
Izvor:
http://www.saaid.net/Doat/binbulihed/161.htm