PITANJA I ODGOVORI

Davanje fetvi na društvenim mrežama?

394views

Pitanje:  Zanima me da li je dozvoljeno pokretati i biti član grupa na društvenim mrežama u kojima sestre postavljaju razna pitanja, od intime, problema s mužem, svojih ličnih problema, npr. sestra piše kako se počela dopisivati s nekim muškarcima preko Facebooka, pa joj oni prijete da će reći njenom mužu, do pitanja iz fikha, postavljanja slika od strane žena, problema sa sihrom itd.?
Moram napomenuti da sestre koje vode grupu strogo naglašavaju onima koje daju odgovore da usto prilože dokaz iz Kur’ana, sunneta ili mišljenja učenjaka, a neka pitanja na koja ne znaju odgovore, šalju se nekom profesoru fikha.
Je li dozvoljeno pratiti ovakve grupe i učestvovati u davanju odgovora, uz npr. fetve s vašeg portala ili NUM-a ili YouTubea?

Odgovor: Allahovom dozvolom i Njegovom blagodarnošću, na našim prostorima ima prilično mnogo daija koji su stjecali znanje na raznim mjestima. Obični muslimani dužni su pitati učene ljude i od njih tražiti savjete za svoje probleme i nedoumice. Uzvišeni Allah kaže: “Pitajte učene ako ne znate.” (El-Enbija, 7) U drugom ajetu Plemeniti Stvoritelj kaže: “On je Svemilosni, i upitaj o Njemu onoga koji dobro zna.” (El-Furkan, 59) Dakle, muslimanu nije dozvoljeno da o svojoj vjeri pita osim provjerenu i dokazanu osobu, kao što nije dozvoljeno neukim ili priučenim muslimanima da se stavljaju u poziciju učenih. Sistematsko i stalno izučavanje vjere na arapskom jeziku uveliko se razlikuje od čitanja prevedene literature i slušanja predavanja. Ubijeđen sam, shodno iskustvu, da na takvim mjestima ima paušalnih fetvi i proizvoljnog govora pojedinaca, što unosi sumnju i pravi zabunu kod nekih čitatelja.

Abdullah b. Amr b. As čuo je Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da kaže: “Allah neće uništiti nauku njenim povlačenjem između ljudi, nego će nauku povući putem povlačenja (smrću) učenih ljudi. I kada ne bude ostavio nijednog učenjaka, svijet će izabirati za poglavare neznalice. Narod će ih pitati, a oni će davati decizije (odgovore) bez ikakvog znanja. Tako će oni sami srljati u propast i druge zavoditi.” (Buhari i Muslim)

Savjetujem braći i sestrama da se obraćaju daijama i samo njih pitaju o svojoj vjeri. Ako budemo čitali, slušali i primijenili sve što nam naši učeni (daije) dostavljaju, nećemo imati vremena za raprave i razglabanja po Facebooku i raznim forumima gdje se često lovi u mutnom. Vjerujem da bi za neka od pitanja o kojima se vode javne rasprave Omer sakupio učesnike Bedra ili bi se o njima, u najmanju ruku, brinuo neko od velikih autoriteta današnjice, a nikako obične mase iako po svojoj spoljašnjosti izgledali kao veliki znalci. Lijepa brada, nikab, kratke pantalone, noćni namaz itd., ne daju za pravo ljudima da analiziraju pitanja o kojima smiju govoriti samo oni koji znaju i koji se mogu uvijek vratiti na riječi islamskih učenjaka iz ranijih i potonjih generacija i tako doći do ispravnog rješenja po određenom pitanju.

Što se, pak, tiče nekakvih priča o preljubama i sl., uglavnom se radi o izmišljotinama zlonamjernika da tako predstave vjernike i vjernice kao pokvarenjake, te da pokažu svijetu kako islam ne mijenja čovjeka već, naprotiv, čini od njega roba vlastitih prohtjeva. Kojim pravom i povodeći se kakvim pravilima vjernik treba čitati ovakve priče i pisarije koje su bliže iluzijama i bajkama nego istini i stvarnosti? Muslimanu nije dozvoljeno prihvatati priče koje su prenesene sa slabim lancima prenosilaca iako poznavali biografije svih ljudi u dotičnim lancima, pa kako onda vjerovati u priče koje pripovijedaju anonimusi koji se potpisuju raznoraznim pseudonimima ili kraticama?!

Više o ovom pitanju možete pročitati na sljedećem linku:

http://minber.ba/index.php/component/content/article?id=874:lau-potapaju-oni-kojima-su-fetve-hobi.

Odgovorio: dr. Safet Kuduzović