Hadždž i umra

Da li se po hanefijskom mezhebu nijjet za hadždž izgovara naglas?

522views

Pitanje: Da li se po hanefijskom mezhebu nijjet za hadždž izgovara naglas? Odgovor: Nijjet (iskrena namjera) je uvjet za ispravnost ibadeta. Nijjet mora prethoditi djelu, jer u protivnom djelo nije validno. Što se tiče načina donošenja nijjeta, islamski učenjaci su složni da se to čini srcem, iako neki pravnici smatraju da ako obaveznik osjeti slabost ili nedovoljnu odlučnost u srcu, tada nema smetnje postojeći nijjet potvrditi riječima. Hanefijski pravnici kažu: “Lijepo je samo kod nedovoljne odlučnosti potvrditi nijjet riječima, u protivnom se nijećenje riječima smatra novotarijom u svim ibadetima.” (Vidjeti: Šerhu fethil-Kadir, 2/434, i El-Bahrur-raik, 2/346). Dakle, hanefijski mezheb dozvoljava u iznimnim situacijama, kada je intelekt čovjeka opterećen, da nijjet u srcu potvrdi riječima, ali je osnova nijjetiti srcem. Dakle,  nijjet riječima, bez potrebe, hanefijski učenjaci tretiraju novotarijom.

Hanefijski velikan, poglavar učenjaka Ebu Bekr el-Kasani govoreći o nijjetu za hadždž, kaže: “Svejedno, potvrdio jezikom ono što je nijjetio srcem ili ne potvrdio, jer je nijjet stvar srca, ne stvar jezika.” (Vidjeti: Bedaeus-sanaia, 2/366)

Ispravno je mišljenje učanjaka koji kažu da izgovor nijjeta za hadždž (kao i druge ibadete) jezikom, općenito, nije legitiman. Hadždž Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, prenesen je na najpotpuniji način i nigdje nije spomenuto da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhu ve sellem, hadždž nijjetio riječima, već je izgovarao telbiju povišenim glasom i naredio ashabima da tako čine. (Uporediti: Šerhu fethil-Kadir, 2/434) Kada bi čovjek živio životom Nuha, alejhis-selam, i tražio po hadiskim zbirkama predaju da su Poslanik, sallallahu alejhu ve sellem, ili neko od ashaba nijjetili riječima, ne bi našao čak ni slabu ili izmišljenu predaju.

Ibn Redžeb kaže: “Prenosi se ispravnim lancem prenosilaca da je Ibn Omer čuo nekog čovjeka koji je nijjetio: ‘Allahu ja želim obaviti hadždž i ‘umru’, pa mu je rekao: ‘Zar ljudima govoriš ono što želiš, kao da Allah nije upoznat sa onim što je u tvojoj duši.'” (Vidjeti: El-Džamiu, str. 32)

Veliki hanefijski učenjak, Ibn Ebi-Aizz, kaže: “Imami četiri pravne škole složni su da se nijjet donosi srcem i nije nam od njih preneseno da su tražili da se nijjeti riječima.” (Vidjeti: El-Kavlul-mubin, str. 94.)

Odgovorio: Mr. Safet Kuduzović