Ostala pitanja

Da li djelo nevjerstva ništi sva dobra djela pa čak i ako se čovjek pokaje?

309pregledi

Pitanje: Kada čovjek učini nešto što izvodi iz vjere, da li se brišu njegova dobra djela koja je prije toga učinio? Ako bi taj čovjek umro a ne bi se pokajao, umro bi kao nevjernik, a ako bi se pokajao, da li bi mu vrijedila i dalje dobra djela, namaz, post, sadaka, itd. koja je učinio prije izlaska iz islama i da li po ovom pitanju postoji razilaženje među ulemom?

Odgovor: Cijenjeni brate u islamu, u pogledu vašeg pitanja islamski učenjaci imaju oprečne stavove.

Jedan dio učenjaka smatra je da su čovjeku koji se odmetne od vjere, nakon što je bio musliman, a potom se pokaje, dobra djela koja je učinio prije otpadništva propala. Na osnovu toga, ako je obavio hadždž, obaveza mu je da to učini ponovo. Tog stava bili su učenjaci hanefijske i malikijske pravne škole, po jednom rivajetu i imam Ahmed je zastupao taj stav.

Drugi su, pak, smatrali da čovjeku koji se odmetne od vjere, a nakon toga se pokaje, dobra djela koja je činio prije otpadništva nisu propala. Na osnovu toga, ako je obavio hadždž prije otpadništva, nije obavezan da to čini ponovo nakon pokajanja. Tog stava bili su učenjaci šafijske pravne škole, po ispravnom stavu, to je stav hanbelijske pravne škole. Taj stav odabrao je i uvaženi učenjak današnjice u svojim fetvama, šejh Abdul-Aziz Ibn Baz.

Razlog razilaženja je u shvatanju riječi Uzvišenog Allaha: “Oni će se neprestano boriti protiv vas da vas odvrate od vjere vaše, ako budu mogli. A oni među vama koji od svoje vjere otpadnu i kao nevjernici umru – njihova djela bit će poništena i na ovom i na onom svijetu, i oni će stanovnici Džehennema biti, u njemu će vječno ostati.” (El-Bekare, 217)
Prva skupina učenjaka shvatili su ajet  bukvalno i kazali da samim činom otpadništva propadaju djela onome koji otpadne od vjere, dok su drugi uvjetovali za to dva uvjeta: da se odmetne i da umre na tome.

Napomena: Vaša konstatacija: ‘’Ako bi taj čovjek umro, a ne bi se pokajao, umro bi kao nevjernik’’,  su općenite i treba ih ispravno shvatiti. Nije tačno da je nevjernik svako ko učini djelo koje izvodi iz vjere i umre na tome. Pošto postoje zapreke na putu proglašavanja nevjernikom ljudi koji počine djelo koje izvodi iz vjere, kao što su zaborav, prisila, neznanje, tumačenje – te’vil. Međutim, tačno je da su ništavna i propala djela čovjeka koji umre kao nevjernik.

A Allah najbolje zna.

Odgovorio: Elvedin Pezić, prof.

X