Notice: Trying to get property 'post_excerpt' of non-object in /var/www/vhosts/minber.ba/httpdocs/wp-content/themes/bingo/templates/template_single_post.php on line 1022
Dawa

Ciljevi islamskog odgoja

620pregledi
Preveo: Damir Muratović

Obožavanje Gospodara svih svjetova i robovanje samo Njemu krajnji je cilj islamskog odgoja, što je istovremeno i mudrost stvaranja čovjeka, kao što kaže Uzvišeni: ”Džinne i ljude stvorio sam samo da Me obožavaju.” (Zarijat, 56) Čovjekov uspjeh i vječna sreća direktno su povezani sa iskrenim robovanjem Jedinom Gospodaru, kao što kaže Uzvišeni: “…uspjet će samo onaj ko je očisti, a bit će izgubljen onaj ko je na stranputicu odvodi” (Šems, 9-10);
“Onoga dana kad dođe, bez dopuštenja Njegova niko ni riječ neće izustiti, a među njima bit će nesrećnih i srećnih. I nesrećni će u Džehennem, u njemu će teško izdisati i udisati; dok je nebesa i Zemlje, u njemu će ostati – osim ako drukčije Gospodar tvoj ne odredi. Gospodar tvoj, zaista, radi ono što želi. A srećni će u Džennet; dok je nebesa i Zemlje u njemu će boraviti – osim ako drukčije Gospodar tvoj ne odredi; bit će to dar koji će neprekidno trajati” (Hud, 105-108). Budući da je pojam robovanja u islamu sveobuhvatan i širok, svi ciljevi islamskog odgoja potpadaju pod njegovo značenje.

Možemo reći da postoje tri temeljna cilja islamskog odgoja:
PRVI: Izgradnja pojedinca muslimana kao kompletne ličnosti, kroz upotpunjen tjelesni, umni, duševni, moralni i društveni razvoj.
DRUGI: Stjecanje i unapređivanje znanja; pronaći i otkriti talente i date sposobnosti i unaprijediti ih i, u skladu s tim, podučiti ga i usmjeriti njemu odgovarajućim znanostima, naročito šerijatskom znanju, kao i drugim znanostima koje voli, a koje su korisne ummetu.
TREĆI: Odgajanje ummeta – zajednice muslimana koji će se međusobno potpomagati i savjetovati, boriti za svoja prava i svoju vjeru te prenijeti poruku islama cijelome svijetu.
Neki od onih koji su istraživali i pisali na ovu temu navode mnoge druge detaljno obrađene ciljeve koji su, opet, proizašli iz ova tri prethodno spomenuta.
Krajnji cilj odgoja je ljudska savršenost i potpunost. Imam Bejdavi je u svom tefsiru rekao: ”Riječ er-rabb je osnova iz koje se izvodi riječi et-terbijjeh (odgoj), čije je značenje dovesti nešto do savršenstva.”
Odgoj koji je u svojoj biti živ, praktičan i dinamičan, dolazi u dodir sa raznim promjenama i dešavanjima koje na njega utječu i na koje on utječe. A od najbitnijih stvari koje proizilaze iz ovakvog odgojnog pristupa jeste stjecanje mogućnosti prilagođavanja tim promjenama bez mijenjanja same suštine islamskih vrijednosti i pravila.
Metod islamskog odgoja je jedinstven u odnosu na sve druge vrste odgoja u svijetu. Pa iako im je sličan u nekim detaljima i sporednim stvarima, metod islamskog odgoja jedinstven je u svojoj sveobuhvatnosti i posvećivanju pažnje svim sitnim pojedinostima i dubinama ljudske duše i onim što je zaokuplja, njenim mislima i osjećajima, jedinstven je u svom utjecaju na dušu kao i na samu životnu svakodnevnicu. Primjer jednog takvog utjecaja jeste historijski primjer ummeta – zajednice koja budi divljenje, zajednice koja se podigla iz prašine i dospjela do samog neba; zajednice koja je, iz stanja međusobne razjedinjenosti i neslaganja, ratovanja i sukobljavanja – postala snažna i moćna, međusobno povezana. Islam je odgojio zajednicu kojoj nije bilo primjera na Zemlji: išla je u pohode i nizala pobjede, dizala na noge ono što je staro i zaostalo, gradila i donosila napredak, postajući tako primjer ljudskog morala, čovječnosti i humanosti koji nije bio poznat ni prije, a ni poslije toga. Za svega nekoliko godina došla je do svih krajeva Zemlje, šireći svjetlo i uputu, donoseći, dozvolom svoga Gospodara, novi život. Ova zajednica je produkt islamskog odgoja i ona je, sa svim svojim materijalnim naslijeđem, duhom i entuzijazmom, sa svojim idejama i osjećanjima, moralom, etikom i djelima – jedinstvena u cijeloj historiji.

 
Prvi put objavljeno: petak, 27 Veljača 2009 05:32