ISTAKNUTOSira

Bitka na Bedru

312pregledi

U mjesecu ramazanu druge hidžretske godine došlo je do veličanstvene bitke, u historiji poznate kao Bitka na Bedru, koja se u Kur’anu naziva Jevmul-furkan, odnosno Dan kada se rastavila istina od neistine, i kada je Uzvišeni Allah ponizio širk i mušrike, a uzdigao islam i muslimane. Tog dana život su izgubili prvaci i glavešine Kurejša. U ovoj bitki učestvovalo je tri stotine i devetnaest muslimana, od čega je bilo stotinjak muhadžira, dok su ostalo bili ensarije, a idolopoklonička vojska brojila je hiljadu boraca. (Buhari, 4026, i Muslim, 1763)

Savjetovanje uoči bitke

Enes, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nakon što je čuo vijest da Ebu Sufjan sa karavanom pristiže iz Šama u Meku, sazvao svoje drugove i posavjetovao se sa njima o predstojećim aktivnostima. Na tom sastanku, govorili su i Ebu Bekr i Omer, radijallahu anhuma, međutim, Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, okrenuo se ustranu, jer su obojica bili muhadžiri i znao je da će ga oni bespogovorno podržati. Tada je ustao Sa‘d b. Ubada, radijallahu anhu, predstavnik ensarija, i rekao: “Allahov Poslaniče, kao da želiš čuti naše mišljenje? Tako mi Onoga u čijoj je ruci moja duša, kada bi nam naredio da svoje konje potjeramo u more, mi bismo se na njima u more zaputili, i kada bi nam naredio da svoje konje najžešće podbodemo i potjeramo ih prema Berkul-Gimadu, mi bismo i to bespogovorno učinili!” (Muslim, 1779)

Berkul-Gimad je udaljeno mjesto na zapadu Arabijskog poluotoka, u današnjoj provinciji Asir.

Ibn Mesud, radijallahu anhu, pripovijeda: “Prisustvovao sam jednom događaju čiji je glavni učesnik Mikdad b. Esved, a volio bih da sam ja bio na njegovom mjestu, više od bilo čega drugog što bi mi se ponudilo. Dok je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, upućivao dovu protiv idolopoklonika, došao mu je Mikdad i rekao: ‘Nećemo ti reći ono što je rekao narod Musaov: ‘Idite ti i tvoj Gospodar pa se borite!’, već ćemo se boriti uz tebe, s tvoje desne i lijeve strane, ispred i iza tebe!’ Nakon toga, vidio sam da je lice Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, zablistalo od sreće i da su ga Mikdadove riječi obradovale.’” (Buhari, 3952)

Skrušena dova Allahu

Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, okrenuo se prema kibli, podigao ruke i ponizno počeo dozivati svoga Gospodara, govoreći: “Allahu moj, ispuni Svoje obećanje koje si mi dao! Allahu moj, podari mi ono što si mi obećao! Gospodaru moj, ako ova skupina muslimana danas bude uništena, niko Te nakon nje na Zemlji neće obožavati!” Tako je okrenut prema kibli skrušeno molio svoga Gospodara i ruke prema nebu podizao toliko visoko da mu je ogrtač pao s ramena. Ebu Bekr, radijallahu anhu, stajao je sve vrijeme iza njega i vraćao mu ogrtač na ramena, a onda mu reče: “Allahov Poslaniče, poslije ovako usrdnih dova i iskrenog dozivanja Gospodara, On će ti zasigurno ispuniti ono što ti je obećao.” (Muslim, 1763)

Početak bitke

U petak ujutro, sedamnaestog dana mjeseca ramazana druge godine po Hidžri, počela je velika bitka, na koju je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, podstakao svoje ashabe, rekavši im: “Krenite ka Džennetu prostranom koliko su prostrani nebesa i Zemlja!” (Muslim, 1901)

San obuzima vjernike

Svevišnji je Allah vjernike obasuo Svojom dobrotom i milošću, podarivši da ih obuzme lagani san koji je uspokojio njihova srca, osnažio njihova tijela i podigao njihov moral. O tome je Uzvišeni Allah rekao: “Kad je On učinio da se radi sigurnosti svoje u san zavedete i s neba vam kišu spustio da bi vas njome očistio i da bi od vas šejtanovo uznemiravanje odstranio i da bi srca vaša jakim učinio i njome korake učvrstio.” (El-Enfal, 11)

Meleki učestvuju u borbi

Uzvišeni je Allah objavio: “I kada ste od Gospodara svoga pomoć zatražili, On vam se odazvao: ‘Poslat ću vam u pomoć hiljadu meleka koji će jedni za drugim dolaziti!’” (El-Enfal, 9). Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, na dan Bitke na Bedru rekao je: “Evo, ovo je Džibril. Svoga konja drži za glavu, a na njemu je ratna oprema.” (Buhari, 3995)

Vjerovjesnikova, sallallahu alejhi ve sellem, hrabrost

Alija, radijallahu anhu, kazuje: “Na dan Bitke na Bedru, mogao si nas vidjeti kako se svi okupljamo oko Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i pored njega tražimo utočište. On je bio najbliži neprijatelju i tog dana se od svih učesnika najsrčanije i najžešće borio.” (Nesai, Es-Sunenul-kubra, 8585, i Ahmed, 654)

Umejr b. Humam žudi za Džennetom

Kada je plemeniti ashab po imenu Umejr b. Humam el-Ensari, radijallahu anhu, čuo Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kako bodri i podstiče svoje drugove da se bore na Allahovom putu, i kako im govori kakve je sve nagrade i ljepote Uzvišeni Allah  priredio za mudžahide, cijeli dunjaluk u njegovim očima postade potpuno bezvrijedan i on se na njemu poče osjećati kao zatočenik, a ne kao slobodan čovjek. Onda odnekud izvadi nekoliko datula i poče ih jesti, a zatim reče: “Kada bih bio živ samo onoliko vremena koliko mi je potrebno da pojedem ove datule, uistinu bi i to bilo predugo!”, pa baci datule koje je jeo i jurnu u bitku u kojoj se borio sve dok nije poginuo. (Muslim, 1901)

Veličanstvena pobjeda

Bitka je počela dvobojima između muslimanskih i mušričkih ratnika, u kojima su muslimani odnijeli pobjedu, a okončala se veličanstvenom pobjedom muslimana i potpunim porazom idolopoklonika. (Ebu Davud, 2665)

Svevišnji je Allah povodom toga objavio: “Allah vas je pomogao i na Bedru, kada ste bili malobrojni – zato se bojte Allaha, da biste bili zahvalni.” (Alu Imran, 123)

Gubici nevjernika

Bera b. Azib, radijallahu anhu, kazuje: “Na dan Bedra, Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, i njegovi ashabi eliminirali su stotinu četrdeset idolopoklonika: sedamdeset su zarobili, a sedamdeset ubili.” (Buhari, 3039)

Kraj zločinaca

Nakon što su mu, dok je još bio u Meki, na leđa bacili posteljicu mladunčeta deve, Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, uputio je Uzvišenom Allahu dovu protiv idolopoklonika, rekavši: “Allahu moj, uništi skupinu kurejšijskih glavešina! Allahu moj, uništi Ebu Džehla b. Hišama, i Utbu b. Rebiu, i Šejbu b. Rebiu, i Ukbu b. Muajta i Umejju b. Halefa – ili je rekao: i Ubejja b. Halefa!” Ibn Mesud, radijallahu anhu, kazuje: “Vidio sam kako su svi poginuli na dan Bedra i svi su bačeni u bunar, osim Umejje ili Ubejja. On je bio krupan čovjek, pa kada su ga vukli, tijelo mu se raspalo prije nego što su ga bacili u bunar.” (Buhari, 3185, i Muslim, 1794)

Vrijednost šehida Bedra

Ibn Mesud, radijallahu anhu, prenosi da je Uzvišeni Allah duše svih osamnaest ashaba koji su poginuli na dan Bedra smjestio u Džennet, u tijela zelenih ptica, koje se po Džennetu kreću kuda žele. (Taberani, 10466)

Vrijednost učesnika Bitke na Bedru

Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, o učesnicima Bitke na Bedru rekao je: “Možda je Allah pogledao učesnike Bedra i rekao im: ‘Radite šta god hoćete, Ja sam vam sve oprostio.’” (Buhari, 3007, i Muslim, 2494)

Opismenjavanjem do slobode

U Bitki na Bedru, muslimani su zarobili dosta idolopoklonika. Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, onim imućnijim među njima dozvolio je da se iz zatočeništva otkupe materijalnim sredstvima, a onima koji to nisu bili u stanju ponuđena je druga opcija. Naime, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, obećao ih je osloboditi ako određeni broj muslimana nauče čitati i pisati, na što su oni rado pristali. Iz ovog Poslanikovog, sallallahu alejhi ve sellem, postupka uviđamo da je on itekako vodio računa o opismenjavanju svojih sljedbenika i da je te vještine smatrao veoma važnim. Abdullah b. Abbas, radijallahu anhuma, kazuje: “Neki idolopoklonici koji su zarobljeni u Bitki na Bedru nisu bili u stanju da se novcem otkupe iz zatočeništva, pa ih je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, obećao osloboditi ukoliko djecu ensarija poduče pisanju.” (Ahmed, 2216)

Ovaj događaj ukazuje na činjenicu da su Kurejšije bili pismeni.

 

Iz knjige:

Upoznaj Poslanika u nekoliko minuta

Naslov originala: اَلسِّيرَةُ النَّبَوِيَّةُ فيِ دَقَائِقٍ / Es-Sīretun-nebevijja fī dekāik

Autor: Dr. Nasir b. Musfir el-Kureši ez-Zehrani

Prijevod: Amir Durmić

Recenzija: Prof. dr. Zuhdija Hasanović i prof. dr. Fuad Sedić

________________

X