Ramazan i post

A šta je sa postom djece?

6.3kviews
Preveo: Miralem  Misini
Rekao je Uzvišeni u Svojoj mudroj Knjizi: ”O vi koji vjerujete, izbavite sebe i porodice svoje od vatre čije će gorivo ljudi i kamenje biti…!” (Et-Tahrim, 6.) Shodno tome, roditelji su pred Allahom odgovorni za odgoj svoje djece u islamu! Naravno, islamski odgoj ima svoje osnove na koje se mora ukazati i skrenuti pažnja roditeljima, a na istraživačima, naučnicima, organizacijama za publiciranje i da’wu obaveza je da dostave ove osnove do svakog oca i majke muslimana.
Može se zapaziti da islamski odgoj daje veoma važno mjesto postepenom navikavanju na prakticiranje ibadeta, pa je tako Poslanik, sallallahu alejhi ve sellam, nama naredio da svoju djecu postepeno navikavamo na namaz, koji muslimanu i muslimanki postaje obaveza njihovim punoljetstvom – bulugom, još od početka sedme godine, tj. prije samog punoljetstva na jedan duži period koji dostiže od 5 pa do 7 godina prije nastupanja punoljetnosti.
 
Rekao je šejh Muhammed Kutb u svom djelu “Pravac islamskog odgoja”: “Od sredstava islamskog odgoja je i odgajanje adetom, tj. privikavanjem djeteta na činjenje određenih stvari dotle dok mu one ne postanu njegov lični svojstveni adet. Od najadekvatnijih primjera jesu i ibadeti sa namazom na čelu… Uspostavljanje i građenje adeta u mladosti je mnogo lakše od njegovog uspostavljanja u starosti upravo stoga što je mladi nervni sistem mnogo podložniji  oblikovanju. Ovo se jasno vidi i iz Poslanikovog,  sallallahu alejhi ve sellem, hadisa u kojem stoji: ”I naređujte djeci vašoj namaz onda kada  napune sedam godina…”, jer je namaz osnova islama, međutim, svi ostali adabi islama i njegove naredbe teku na ovaj način i sve one iziskuju rano prilagođavanje i navikavanje.“
 
Imam Buharija je u svojem ”Es-Sahihu” naslovio jedno svoje poglavlje ”Poglavlje o postu maloljetnika ” te je u njemu naveo hadis Omera, r.a., u kojem je on rekao nekom pijanom čovjeku u ramazanu: ”Sram te bilo! Ta naša djeca – maloljetnici poste!” – te ga je izbičevao. A Hafiz ibn Hadžer je u ”El-Fethu” prokomentarisao rekavši:
”…Jedna skupina od selefa, poput Ibn Sirina, Zuhrija kao i Šafije, smatrala je pohvalnim – mustehabb, da se djeci naredi da poste, ne bi li se na taj način navikli da poste, ukoliko ga mogu podnijeti i to onda kada budu imali 7 i 10 godina, na identičan način kao i namaz. Ishak je odredio da otpočinju sa praktikovanjem posta onda kada budu imali 12 godina, a od Ahmeda se u jednom od predanja spominje mišljenje da će otpočeti postiti sa 10 godina. Evzai je rekao da ukoliko je kadar da zaredom isposti 3 dana odjednom, tada se primorava na post, a Ibnul-Madžišun od Malikija došao je sa pojedinačnim i čudnim stavom rekavši da ukoliko djeca mogu i u stanju su postiti, onda se oni primoravaju da poste, te ukoliko prekinu post bez ikakvog razloga, obavezni su napostiti! (Fethul-Bari, 5/3.)
 
Buharija i Muslim prenijeli su od Rebije, kćerke Mu’avviza, da je rekla:
”Jednom prilikom na dan Ašure, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, poručio je ensarijskim selima oko Medine: ‘Onaj koji je od vas osvanuo posteći, neka nastavi sa postom, dok onaj koji je osvanuo mrseći, neka posti preostali dio dana.’ Zatim smo poslije postili taj dan i tjerali našu malu djecu da poste, inšallah, te bismo odlazili u džamiju i pravili im igračku od vune, pa ukoliko bi koje od njih počelo plakati za hranom, dali bismo mu igračku sve dok ne bi došao vakat iftara.“
 
Hafiz ibn Hadžer prokomentarisao je ovaj hadis riječima:
”U ovom hadisu je dokaz o propisanosti navikavanja djece na post, jer onaj koji je istih godina kao onaj na kojeg se ukazuje u ovom hadisu, takav zasigurno nije mukellef (zadužen šerijatskim obavezama), već je tako urađeno s ciljem navikavanja.”
 
Ibn Ebi Dunja, rahimehullah, zabilježio je jednu predaju rekavši:
Pričao nam je Ishak ibn Ismail, pričao nam je Džerir od Hišama ibn Urve, a on od svojeg oca kako je on naređivao svojoj djeci da poste onda kada su bili u stanju da ga podnesu, a naređivao im je namaz onda kada bi počeli shvaćati. (El-‘Ijal, 1/47) Ono što valja spomenuti je postupak autora Ibn Ebi Dunje, Allah mu se smilovao, koji je naslovio poglavlje ”Poglavlje o učenju djece namazu”, te je u okrilju ovog poglavlja prenio hadise o namazu i postu, te kao da je time povezao učenje namaza sa učenjem posta, i ovo je, a Allah najbolje zna, ispravno mišljenje.
 
U šafijskom mezhebu (dijete se obavezuje postom od njegove sedme godine, a šiba se onda kada napuni deset). (Ahmed ibn Neqib Masri u djelu ”Umdetu-s-Salik we ‘uddetu-n-nasik”)
U hanbelijskom mezhebu (postom se zadužuje svaki sposoban musliman, mukellef, te da je na staratelju djeteta, koje može podnijeti post, da mu naredi da posti, kao i da ga udari zbog posta ne bi li ga tako navikao). ”Er-Revdatul-murbi”, 1/415.
 
Dakle, kao što smo već zapazili, kada je u pitanju naređivanje na praktikovanje namaza, isto tako vidimo da se djetetu naređuje da posti i prije negoli mu postane obaveza, a sve zbog navikavanja i kreiranja adeta. Tako isto zaključujemo da je vrijeme navikavanja isto toliko dugo kao i za namaz, a sve to s ciljem navikavanja na obavezu – farz i prije njenog nastupanja. Također se može primijetiti i čuđenje nevjernika na vjernikovo suzdržavanje tokom čitavog dana od jela i pića, te im se to čini veoma teškim poduhvatom, a sve to jer oni nisu navikavani na slično ovome odmalena.
 
Nema zapreke da se dijete navikava na post u dugom i toplom danu, te da ono ustane zajedno sa svojom familijom na sehur i da se potom suzdrži od hrane do podne, a da mu se onda dadne da nešto prezalogaji te da se potom ponovo suzdrži i posti sve do iftara. Post na ovaj način je u Šamu poznat kao ”stepenice minare”, i ovakav način posta je za djecu mlađu od sedam godina ukoliko ispoljavaju želju za postom i oponašanje starijih. Cilj ovakvog posta je navikavanje na suzdržavanje i post, kao i naslađivanje hranom i pićem u određenom i ograničenom vremenu.
 
Allaha, ‘azze ve dželle, molimo da nas i muslimane uputi na najbolji put i način kojim ćemo odgajati našu djecu islamu, s ciljem izgrađivanja generacije muslimana koji će nas vratiti da sprovodimo Allahov šerijat u svim sferama našeg života, a Allah je svemu kadar, neka je Njemu, Gospodaru svjetova, sva hvala!

Dr. Halid el-Ahmed
Preveo: Miralem  Misini, student Medinskog univerziteta
Izvor: http://saaid.net/mktarat/ramadan/359.htm