PITANJA I ODGOVORI

Vrijednost ‘umre i način njenog obavljanja?

5.55Kpregledi

Pitanje: Zanima me sve o propisu obavljanja ‘umre i kolika je vrijednost toga?Da li je bolje da obavim prvo ‘umru pa onda hadždž?

Odgovor: Što se tiče vrijednosti obavljanja ‘umre, ako otvorimo hadiske zbirke, vidjet ćemo da u velikom broju njih postoji posebno poglavlje koje govori o vrijednosti ‘umre. Više je hadisa koji podstiču na obavljanje ‘umre i njenu vrijednost, a mi ćemo spomenuti nekoliko njih.
Od Ebu Hurejre, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik kazao: “‘Umra do ‘umre je iskup za ono što se učini između njih, a za primljen (mebrur) hadždž nema druge nagrade osim Dženneta.” (Buharija i Muslim)

Od Abdullaha ibn Mes‘uda, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik kazao: “Hadždž i ‘umru, jedno za drugim u kontinuitetu obavljajte, doista oni brišu (čiste) siromaštvo i (male) grijehe kao što kovački mijeh čisti nečistoću željeza, zlata i srebra. Za primljen (mebrur) hadždž nema druge nagrade osim Dženneta.” (Tirmizi, i drugi, šejh Albani je potvrdio vjerodostojnost ovog hadisa u više svojih djela)

‘Umra u ramazanu ima posebnu nagradu. ‘Umra u ramazanu vrijedi kao hadždž sa Allahovim Poslanikom!

Od Ibn Abbasa, r.a., prenosi se da je kazao: “Kada je Allahov Poslanik donio odluku da obavi hadždž, jedna ashabijka je kazala svome mužu: ‘Omogući mi da idem na hadždž sa Allahovim Poslanikom.’ Kazao je: ‘Nisam u mogućnosti da ti obezbijedim (da obaviš) hadždž sa Poslanikom.’ Kazala je: ‘A tvoja deva koja nam služi za nošenje vode s kojom se zalijevaju usjevi?’ ‘Na toj devi ćemo se u putu na hadždž smjenjivati ja i tvoj sin’, rekao je. ‘A tvoja druga deva?’, upitala je. ‘Ona je uvakufljena za borbu na Allahovom putu’, odgovorio je. ‘Prodaj svoje datule?’, ponovo je upitala. ‘Te datule su moja i tvoja hrana od koje preživljavamo’, odgovorio je.  Kada se Allahov Poslanik vratio iz Mekke (sa hadždža), ta žena je poslala svoga muža Allahovom Poslaniku i kazala: ‘Poselami Allahovog Poslanika od mene i upitaj ga šta je ravno hadždžu (obavljenim) sa Allahovim Poslanikom.’ Nakon toga njen muž je došao Allahovom Poslaniku i kazao: ‘Moja supruga ti šalje selam i ona je tražila od mene da joj omogućim (da obavi) hadždž sa tobom, pa sam joj kazao: ‘Ja ne mogu da ti obezbijedim (sredstvo) na kojem ćeš obaviti hadždž.’ Potom mi je kazala: ‘Daj da obavim hadždž na tvojoj devi’, pa sam kazao da je ta deva uvakufljena za borbu na Allahovom putu (džihad). Kazao je Allahov Poslanik: ‘Kamo sreće da si to učinio, to bi bilo na Allahovom putu.’ Potom me je pitala za moju drugu devu, pa sam joj kazao da ćemo se ja i njen sin smjenjivati jašući tu devu na putu. Potom mi je kazala: ‘Prodaj svoje datule’, pa sam kazao da je to moja i njena hrana. Na to se Allahov Poslanik nasmijao čudeći se njenoj želji da obavi hadždž. Ona mi je naredila da te pitam šta je ravno hadžu (obavljenom) sa tobom. Kazao je Allahov Poslanik: ‘Prenesi joj selam od mene i kaži joj da je ‘umra u ramazanu ravna hadždžu sa mnom.’” (Ibn Huzejme, šejh Albani je u više svojih djela potvrdio vjerodostojnost ove predaje. Osnova ovog događaja, bez detaljisanja, zabilježena je kod Buharije i Muslima)

Mnogi na osnovu ovog hadisa smatraju da ako obave ‘umru u ramazanu nisu obavezni da obavljaju hadždž, što je više nego neispravno. Ovaj hadis samo nam govori o vrijednosti ‘umre u ramazanu, a nikako o tome da onaj ko to učini nije obavezan da obavlja hadždž.

Što se tiče propisa ‘umre, nama prostor ne dozvoljava da detaljišemo o tome, ali u osnovnim crtama: ‘Umra se sastoji od oblačenja ihrama na mikatu, tavafa (sedam krugova) oko Kabe, klanjanju dva rekata, obavljanju s‘aja a koji se ogleda u činjenju sedam krugova između Safe i Merve, brijanju ili skraćivanju kose kada su u pitanju muškarci, a kada je u pitanju žena, ona ima samo opciju skraćivanja kose u dužini jagodice prstiju. Na taj način ‘umra biva završena.

U osnovi učenjaci imaju oprečne stavove u pogledu pitanja da li je muslimanu obaveza da obavi ‘umru ili ne. Velik broj učenjaka, od kojih su hanefijska i malikijska pravna škola,  smatrali su obavljanje ‘umre (jednom u životu) pohvalnim ibadetom, a ne obaveznim, dok je bilo i onih koji su smatrali da je obavljanje jedne ‘umre u toku života obaveza onome ko je imućan, tog stava su bili učenjaci šafijske i malikijske pravne škole.

Što se tiče vas, ako niste obavili hadždž, svakako je preče da obavite hadždž (u sklopu kojeg možete ujedno obaviti i ‘umru) pošto se u pitanju obaveznosti hadždža, u pogledu onoga ko je u mogućnosti, učenjaci ne razilaze i to smatraju jednim od pet temelja islama. A nakon toga, ako htjednete da ponovno dođete i obavite ‘umru, pa svakako da je to dobro i da to potpada pod citirane hadise koji govore o vrijednosti kontinuiteta između hadždža i ‘umre.

A Allah najbolje zna!

Odgovorio: Pezić Elvedin

X