Vrijednost naređivanja dobra i odvraćanja od zla

Priredio: Sead ef. Jasavić

Vrijednost naređivanja dobra i odvraćanja od zla minber 20 287 29Naređivanje dobra i odvraćanje od zla je Allah dž.š., učinio posebnom odlikom Svog odabranika i Miljenika Muhammeda s.a.w.s., rekavši: „…milost Moja obuhvaća sve; daću je onima koji se budu grijeha klonili i zekat davali, i onima koji u dokaze Naše budu vjerovali, & onima koji će slijediti Poslanika, Vjerovjesnika, koji neće znati čitati ni pisati, kojeg oni kod sebe, u Tevratu i Indžilu, zapisana nalaze, koji će od njih tražiti da čine dobra djela, a od odvratnih odvraćati ih…“ (El-E’araf, 156-157.)

Ovaj ajet nam eksplicite ukazuje na to šta je posebna karakteristika i specifika djelovanja Muhammeda s.a.w.s.: „koji će od njih tražiti da čine dobra djela, a od odvratnih odvraćati ih“!

Ako čovjek malo bolje promisli o poslanicama svih Allahovih poslanika, primjetiće da je osovina i srž svega toga bila gola borba za dobro a protivu zla, i da su zbog toga Božiji Poslanici bili slati; Poslanici su ljudi koji su pozivali svakom dobru, i koji su upozoravali na svako zlo, i to je kajmak Božije poslanice i glavni razlog njihova poslanja!

Pored toga što je naređivanje dobra i odvraćanje od zla glavna karakteristika posljednjeg Božijeg Poslanika s.a.w.s., to je ujedno i glavno obilježje onih koji slijede posljednjeg Božijeg Poslanika s.a.w.s., shodno riječima Allaha dž.š., koji kaže: A vjernici i vjernice su prijatelji jedni drugima: traže da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćaju, i molitvu obavljaju i zekat daju, i Allahu i Poslaniku Njegovu se pokoravaju. To su oni kojima će se Allah, sigurno, smilovati. Allah je doista silan i mudar.“ (el-Tevba, 71.)

Dakle, pravi vjernici se prvashodno poznaju po tome što su vjernici oni koji traže i naređuju da se čini dobro, i bore se i zabranjuju da se čini zlo, a za razliku od njih tj. munafici i licemjeri, oni su ti koje Allah dž.š., opisuje sljedećim ajetom: „Licemjeri i licemjerke slični su jedni drugima: traže da se čine nevaljala djela, a odvraćaju od dobrih, i ruke su im stisnute; zaboravljaju Allaha, pa je i On njih zaboravio. Licemjeri su zaista pravi nevjernici. & Licemjerima i licemjerkama i nevjernicima Allah prijeti džehennemskom vatrom, vječno će u njoj boraviti, dosta će im ona biti! Allah ih je prokleo, i njih čeka patnja neprekidna.“ (el-Tevba, 67-68.)

Među glavne opise pravih vjernika, prvashodno spada naređivanje dobra i odvraćanje od zla, što nam potvrđuje sljedeći ajet: „Oni se kaju, i Njemu klanjaju, i Njega hvale, i poste, i molitvu obavljaju, i traže da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćaju i Allahovih propisa se pridržavaju. A ti vjernike obraduj!“ (el-Tevba, 112.)

Ko ove ajete dobro upamti, shvati i razumije – zaželjeće da bude jedan od onih koji traže da se čini dobro i jedan od onih koji zabranjuju da se čini zlo; zaželjeće stati pod tim bajrakom, i zaželjeće uputiti se tim putem ne bi li ih sustigao! Allah dž.š., kaže: „one koji će, ako im damo vlast na Zemlji, molitvu obavljati i milostinju udjeljivati i koji će tražiti da se čine dobra djela, a odvraćati od nevaljalih – A Allahu se na kraju sve vraća.“ (el-Hadždž, 41.)

Allah dž.š., iznosi hvalu i nad kršćanima i jevrejima koji su sproveli ovaj propis u djelo, pa kaže: „Ali, nisu svi oni isti. Ima ispravnih sljedbenika Knjige koji po svu noć Allahove ajete čitaju i mole se; & oni u Allaha i u onaj svijet vjeruju i traže da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćaju i jedva čekaju da učine dobročinstvo; – oni su čestiti; & bilo kakvo dobro da urade, biće za nj nagrađeni. – A Allah dobro zna one koji se Njega boje.“ (Alu Imran, 113-115.)

Allah dž.š., je opisao ummet Muhammeda s.a.w.s., sljedećim riječima: Vi ste narod najbolji od svih koji se ikada pojavio: tražite da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćate, i u Allaha vjerujete…“ (Alu Imran, 110.) – pa ko smatra sebe pripadnikom ummeta Muhammeda s.a.w.s., valja mu ispuniti osnovne uslove pripadnosti islamskom ummetu:

  1. 1. Tražiti da se čini dobro.
  2. 2. Odvraćati od zla.
  3. 3. Vjerovati u Allaha.

Ko ne ispuni navedene uslove, najsličniji je ehlu-kitabijama – jevrejima i kršćanima, ljudima koji se pozivaju na Božiju Knjigu, ali ne traže da se čini dobro i ne odvraćaju od zla, shodno kur’anskom ajetu u kojem se kaže: „Jezikom Davuda i Isaa, sina Merjemina, prokleti su oni od sinova Israilovih koji nisu vjerovali – zato što su se bunili i uvijek granice zla prelazili: & jedni druge nisu odvraćali od grješnih postupaka koje su radili. Ružno li je zaista to kako su postupali!“ (el-Ma’ida, 78-79.)

Allah dž.š., kaže: „Onima koji ne vjeruju u Allahove dokaze i koji su vjerovjesnike, ni krive ni dužne, ubijali, a ubijaju i ljude koji traže da se postupa pravedno, navijesti bolnu patnju.“ (Alu Imran, 21.) Iz ovog ajeta je Hasan el-Basri rhm., shvatio da su ljudi koji traže pravdu – traže da se čini dobro i odvraćaju od zla, odmah po stepenu vrijednosti iza stepena Božijih Poslanika a.s., jer su u ovom ajetu spomenuti odmah za njima. (Pogledaj: el-Tefsir el-Kebir, 7/215.)

Svaki čovjek koji izađe iz svoje kuće biva pod jednim bajrakom – ili bajrakom meleka ili bajrakom šejtana. Ako čovjek izađe iz svoje kuće radi nečega što je Allahu dž.š., milo i drago – takav je pod bajrakom meleka, a ako čovjek izađe iz svoje kuće radi nečega što je Allahu dž.š., mrsko i mrzno – takav je pod bajrakom šejtana, što nam potvrđuju riječi Poslanika s.a.w.s., koje nam prenosi Ebu Hurejre r.a., gdje se kaže: „Nema te osobe koja izađe iz svoje kuće a da joj u ruci nisu dva bajraka – bajrak meleka i bajrak šejtana, pa ako čovjek izađe iz svoje kuće radi onog što Allah dž.š., voli – pratiće ga melek sa svojim bajrakom, i pod njim će ostati sve dok se svojoj kući ne povrati, a ako osoba bude izašla iz svoje kuće radi onoga što Allaha dž.š., srdi i ljuti – pratiće ga šejtan sa svojim bajrakom, i pod njime će ostati sve dok se kući ne povrati!“ (Musned, Ahmed b. Hanbel, br.8269.)

Allahov Poslanik s.a.w.s., je rekao: „U mom ummetu će biti ljudi koji će postići nagrade prvih muslimana: junkirunel-munkere tj. neće dozvoljavati da se čini zlo!“ (Musned, Ahmed b. Hanbel, 4/62)

Dakle, pravi sljedbenik Selefa – Muhammeda s.a.w.s., i ashaba – jeste samo ona osoba koja se bori za sprovedbu svake vrste dobra, i osoba koja se bori protivu svake vrste zla!

Enes b. Malik r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Hoćete li da vas obavijestim o ljudima koji nisu poslanici niti su šehidi, a kojima će na Sudnjemu Danu zavidjeti i poslanici i šehidi, zbog počasti koje im je Allah dž.š., podario, i minbera od nura i svjetlosti na kojima su. Rekoše: Ko su ti? Poslanik s.a.w.s., reče: To su ljudi koji omiljavaju i približavaju ljude Allahu dž.š., i koji omiljavaju i približavaju Allaha dž.š., ljudima; to su oni koji zemljom hode neprestano ljude savjetujući! Rekoše: Razumijemo to kada Allaha dž.š., omiljavaju i približavaju ljudima, ali ne razumijemo kako se to ljudi umiljavaju i približavaju Allahu? Poslanik s.a.w.s., reče: Naređuju im ono što Allah dž.š., voli, a zabranjuju im ono što Allah dž.š., mrzi, pa ako ih poslušaju u tome – Allah dž.š., ih zavoli!“ (Šu’abul-Iman, br.405.)

Allahov Poslanik s.a.w.s., je rekao: „Najbolji čovjek je onaj koji je najbogobojazniji spram svoga Gospodara, koji najbolje čuva rodbinske veze, koji najviše naređuje i traži da se čini dobro, i koji najviše zabranjuje da se čini zlo!“ (Da’if. el-Džami’ el-Sagir ve Zijadetuhu, br.6642.)

Abdullah b. Nu’ajm el-Me’afiri rhm., kaže: „Ko bude naređivao da se čini dobro, i zabranjivao da se čini zlo – ta osoba je Allahov halifa na Zemlji, i halifa Njegove Knjige, i halifa Njegovog Poslanika s.a.w.s.!“ (Kitabul-Fiten, el-Mervezi, br.245.)

Molimo Allaha dž.š., da nam podari blagodati iskrenih vjernika – koji traže da se čini dobro a od zla odvraćaju! Amin, ja rabbel-alemin.

Priredio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha

Print Friendly  Vrijednost naređivanja dobra i odvraćanja od zla pf button both



X