Vjerovanje u Allahova imena i svojstva

Preveo: Admir ef. Zekić
Vjerovanje u Allahova imena i svojstva AKIDAVjerovanje u Allahova imena podrazumijeva čvrsto uvjerenje da Allah, dž.š., ima lijepa imena i uzvišena svojstva, i da Njemu pripadaju ona imena i svojstva koja je On spomenuo u Svojoj Knjizi, odnosno imena i svojstva koja je potvrdio Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u svome sunnetu, svojstva savršenstva i veličanstvenosti, bez poređenja i zalaženja u pitanja kakvoće. Isto tako vjerovanje u Allahova imena podrazumijeva i negiranje onih imena i svojstava koje je On demantirao u Svojoj Knjizi, odnosno svojstava koja je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u svom sunnetu zabranio pripisivati Allahu, a to su svojstva nepotpunosti, nesavršenosti ili poređenja sa bićima.

Allah, dž.š., rekao je: ”Allah ima najljepša imena i vi Ga zovite njima, a klonite se onih koji iskreću Njegova imena – kako budu radili, onako će biti kažnjeni!” (El-E’araf, 180); ”Niko nije kao On. On sve čuje i sve vidi” (Eš-Šura, 11).

U suri El-Ihlas, koja je (po vrijednosti) ravna jednoj trećini Kur’ana, Allah, dž.š., opisuje Sebe i negacijom i potvrdom: “Reci: ‘On je Allah – Jedan! Allah je utočište svakom! Nije rodio i rođen nije, i niko Mu ravan nije!'” (El-Ihlas, 1.-4.) Također, u najveličanstvenijem ajetu Uzvišeni opisuje Sebe: “Allah je – nema boga osim Njega – Živi i Vječni! Ne obuzima Ga ni drijemež ni san! Njegovo je ono što je na nebesima i ono što je na Zemlji! Ko se može pred Njim zauzimati za nekoga bez dopuštenja Njegova?! On zna šta je bilo i prije njih i šta će biti poslije njih, a od onoga što On zna – drugi znaju samo onoliko koliko On želi. Moć Njegova obuhvaća i nebesa i Zemlju i Njemu ne dojadi održavanje njihovo; On je Svevišnji, Veličanstveni!” (El-Bekare, 255.)

Allahova imena i atributi su tevkifijje, tj. mogu se potvrditi ili negirati samo kur’anskim ili hadiskim tekstom, bez racionalističkog pristupa, jer Allaha, dž.š., dozvoljeno je opisivati isključivo onim svojstvima kojima je On Sebe opisao ili kojima Ga je opisao Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem.

U slučaju da su Allah, dž.š., i Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prešutjeli neka svojstva, obaveza ih je prešutjeti, tj. nije ih dozvoljeno ni potvrđivati ni negirati, već se bliže razrađuje i precizira cilj, tj. značenje opisa, pa ako se određenim opisom postiže značenje u skladu sa kur’anskim ili hadiskim tekstom, onda se to značenje prihvata, ali ne i riječ. Međutim, ukoliko se određenim opisom postiže značenje koje nije u skladu sa kur’anskim ili hadiskim tekstom, onda se ne prihvata ni riječ ni njeno značenje.

Kaže Uzvišeni: “Ne povodi se za onim što ne znaš! I sluh, i vid, i razum, za sve to će se, zaista, odgovarati.” (El-Isra, 36.)

Allahova imena su najljepša imena i njima se opisuje Njegovo biće i Njegova svojstva, a Njegovi atributi su savršeni, i nemaju apsolutno nikakve manjkavosti. KažeUzvišeni: “On je taj koji iz ničega stvara i On će to ponovo učiniti, to je Njemu lahko; On je uzvišen i na nebesima i na Zemlji; On je silan i mudar.” (Er-Rum, 27.(

Allahova imena su istina i neophodno ih je prihvatati u skladu sa njihovim vanjskim značenjem i razumijevati bez ikakvog odstupanja od tih značenja (bi la tahrif). Kada su u pitanju Allahova imena i svojstva, zabranjeno je krivovjerstvo (ilhad), koje je često oličeno u njihovoj negaciji (ta’atil), poistovjećivanju sa svojstvima drugih (temsil) ili izmišljanju imena kojima se Allah nije nazvao, ili davanju tih imena nekom drugom mimo Njega.

Obaveza je moliti Allaha, dž.š., Njegovim lijepim imenima i onda kada Ga molimo da nam ispuni potrebu, ali i kada Ga njima veličamo i slavimo. Lijepo je naučiti ih napamet i razumjeti njihova značenja, razmišljati o njima i postupati po onome što ona nalažu, što je ujedno i najplemenitija vrsta znanja.

Zabranjeno je krivovjerstvo (ilhad) u pogledu Allahovih imena, bilo da se radi o njihovoj negaciji (ta’atil) ili poistovjećivanju sa svojstvima drugih (temsil), ili izmišljanju imena kojima se Allah nije nazvao, ili davanju tih imena nekom drugom mimoNjega.

Po knjizi: El-Akidetul-Mujessire
Autor: uvaženi šejh dr. Ahmed el-Kadi
Preveo: Admir ef. Zekić
zekic_admir@hotmail.com

Print Friendly  Vjerovanje u Allahova imena i svojstva pf button both



X