Promjena kible

Hatib: Nezim Halilović Muderris
Promjena kible allahuekberBraćo i sestre u islamu! Danas 09. ša’bana 1433. godine po Hidžri, 29. juna 2012. godine, hutbu sam naslovio sa Promjena Kible. Za pomenutu temu sam se opredijelio u povodu sjećanja na događaj promjene Kible, koji se desio u mjesecu ša’banu, druge godine po Hidžri. Ovaj događaj spada u red značajnih događaja iz historije islama. Kada ga smjestimo u historijski kontekst, u kojem su muslimani bili malobrojni i gdje im je svakodnevno prijetila opasnost od zajedničkog napada mušrika i Jevreja Medine i Hajbera, a za nekoliko mjeseci se deslila bitka na Bedru, prva i najznačajnija bitku u islamu, onda ovaj događaj dolazi kao veliko ohrabrenje za Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, i ashabe.

O događaju promjene Kible, govore 142. i 143. ajet Sure El-Bekare:

Neki razvratnici od ljudi će reći: “Šta ih je odvratilo od kible njihove, prema kojoj su se okretali?” Reci: “Allahov su Istok i Zapad! On ukazuje na pravi put onome kome On hoće.(142) I tako smo vas učinili srednjim ummetom da budete svjedoci ljudima i da Poslanik (sallallahu alejhi رe sellem) bude vaš svjedok. I Mi smo promijenili Kiblu prema kojoj si se prije okretao samo zato da bismo ukazali na one koji će slijediti Poslanika (sallallahu alejhi رe sellem) i na one koji će se stopama svojim vratiti – nekima je to bilo doista teško, ali ne i onima kojima je Allah ukazao na pravi put. Allah neće dopustiti da propadne vaš iman. – A Allah je prema ljudima zaista blag i milostiv.(143)

Allah, dželle še’nuhu, naređuje muslimanima da promijene Kiblu, 16 mjeseci nakon Hidžre. Do tog trenutka muslimani su se okretali prema Mesdžidu-l-Aksau. To je ujedno bio nagovještaj da će se uz Allahovu, subhanehu ve te’ala, pomoć muslimani ponovo vratiti u Meku, jer se Hidžra muslimana završava njihovim povratkom na prostore sa kojih su protjerani, kao što je to bio slučaj i sa ashabima Muhammeda, sallallahu alejhi we sellem.

I moja i tvoja hidžra brate i sestro se završava u našim mjestima rođenja ili mjestima odakle smo protjerani, a nikako po bijelom dunjaluku, gdje mnogi od nas vehnemo, osjećajući tegobu i tjeskobu! Naša nas hidžra obavezuje da se organiziramo i samoorganiziramo i glasanjem za naše prijeratne općine pomognemo da sačuvamo cjelovitost naše drage Domovine Bosne i Hercegovine, koja to od nas očekuje, a na to nas obavezuju rijeke mubarek šehidske krvi, dove i suze majki i očeva bosanskih šehida, koje se slivaju niz njihova od tuge naborana lica, na kojima su te iste suze napravile brazde, u koje jedna za drugom uranjaju, a kada nabujaju bivaju obrisane krajevima mirišljivih šamija i rubaca, drhtavim i žuljevitim vrijednim rukama, koje se nikada nisu štedile od poštenog posla, obavezuju nas nesigurni i zamagljeli pogledi bosanske mladosti i sirotinje i kamen i drvo i ilovača i rijeka i potok i ćuprija i nakrivljeni i zarasli nišani naših predaka u Podrinju, Istočnoj i Zapadnoj Hercegovini, Posavini i Sjevernoj Bosni!

I naša hidžra se braćo i sestre završava tek onda kada se slobodno i uzdignutih čela vratimo na naša ognjišta, kada ih kultivišemo i rekonstruišemo naše kuće i prateće objekte, onda kada mojim i tvojim plućima prostruji zrak, kakvog na drugom mjestu nema. Naša hidžra će biti potpuna tek onda kada budemo slobodno padali Allahu, subhanehu ve te’ala, na sedždu na mjestima gdje su to činili naši preci.

Prenosi El-Berra, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, klanjao okrećući se prema Bejtu-l-Makdisu, šesnaest ili sedamnaest mjeseci, a želio je da njegova kibla bude Ka’ba, pa je prvi namaz koji je klanjao (cio) prema Ka’bi ikindija namaz, a sa njime je klanjao jedan broj ashaba, pa je jedan od njih prošao pored mesdžida dok su ovi bili na ruku’u i rekao: “Allah mi je svjedok, da sam klanjao sa Poslanikom, sallallahu alejhi we sellem, u pravcu Ka’be, pa su se svi okrenuli prema Ka’bi!”

Okretanje muslimana u namazu prema Bejtu-l-Makdisu, je bila praksa sljebenika Knjige (Jevreja i Kršćana), tako da su Jevreji provocirali muslimane govoreći im kako ih muslimani nemaju u što pozvati, te da čak slijede i njihovu kiblu, da je samim time jevrejska vjera prava vjera i da je njihova kibla i kibla muslimana. Okretanje muslimana prema Mesdžidu-l-Aksau je bila naredba Gospodara svjetova, koja nije izrečena Kur’anskim tekstom, nego vahjom, da bi nakon toga došla precizna Kur’anska naredba, koja ostaje konačnom, a ona podrazumijeva okretanje prema Ka’bi. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je klanjao u mesdžidu Beni Seleme, podne namaz kada mu je došla Objava da se okrene u pravcu Ka’be, pa je po tome ovaj mesdžid dobio naziv “Mesdžidu-l-Kibletejn” (Mesdžid sa dvije kible).

Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, je bio potišten i uznemiren, što se Ka’ba i Meka nalaze u rukama idolopoklonika, te je žudio za Kabom, želeći da ona bude kiblom muslimana. Objavljivanje 144. ajeta Sure El-Bekare, obveseljava Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, i nagovještava mu skori dolazak u Meku:

Vidimo Mi kako sa žudnjom bacaš pogled prema nebu i Mi ćemo sigurno učiniti da se okreneš prema strani koju ti želiš: okreni zato lice svoje prema Mesdžudu-l-Haramu! I ma gdje bili, okrenite lica svoja na tu stranu. Oni kojima je data Knjiga sigurno znaju da je to istina od Gospodara njihova, a Allah motri na ono što oni rade.

Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, je mjesec ša’ban, u kojem se desila promjena Kible obilježavao postom, o čemu govori slijedeća predaja:

Prenosi Ebu Seleme: „Upitao sam Aišu, radijallahu anha, o postu Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, pa je kazala: “On je postio toliko da bi kazali da neprekidno posti i mrsio bi dok ne bi kazali da ne posti (nafile), a nisam ga nikada više vidjela da posti od mjeseca ša’bana; postio je cijeli ša’ban i postio je ša’ban osim nekoliko dana!” (Muslim)

U drugoj predaji stoji:

Prenosi Ebu Seleme da je Aiša, radijallahu anha, rekla: “Niti u jednom mjesecu Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nije više postio od ša’bana i postio ga je cijelog. Govorio je: “Činite onoliko koliko možete, jer Allahu neće dosaditi (ibadet) dok vama ne dosadi!“ Najdraži namaz za Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, je bio onaj koji je činio stalno, makar ne bio velik i kada bi klanjao namaz (nafilu) to bi redovno činio.” (Buharija)

Braćo i sestre, ispunimo mjesec ša’ban pojačanim ibadetom, kroz post što većeg broja njegovih dana, učenjem Kur’ana, klanjanjem nafila i činjenjem dobra, kako bi što spremniji dočekali mubarek mjesec ramazan! Na taj način ćemo se inša-Allah približiti našem Gospodaru i zaslužiti Njegovu milost. Postimo naredni utorak, srijedu i četvrtak, jer su to Bijeli dani ovogodišnjeg mjeseca ša’bana, a te dane je redovno postio Poslanik, sallallahu alejhi we sellem! Na taj način ćemo inša-Allah oživiti još jedna sunnet Muhammeda, sallallahu alejhi we sellem.

Braćo i sestre! Neka nas sjećanje na događaj promjene Kible podjesti da je Ka’ba kao Kibla muslimana nepromijenjena do Sudnjega dana! Preispitajmo se u kom pravcu se zaista okrećemo i je li naša kibla uistinu Ka’ba ili nešto drugo! Ne dozvolimo da nas prokleti šejtani zavaraju i da zaboravimo na naše islamske obaveze!

Gospodaru, učvrsti nas na putu islama, pomozi svim ugroženim ljudima, a posebno našoj braći u Siriji, potlačenima daj slobodu i sigurnost, a tlačitelje ponizi i spriječi u zulumu, sačuvaj nas iskušenja koja ne možemo podnijeti, ne dozvoli nam da se u dobru zaboravimo i osilimo, sačuvaj nas oholosti, pohlepe, zavidnosti i kukavičluka, učini nam Kabu našom vječnom Kiblom, uputi našu djecu i naše potomke i učini ih prvacima ummeta, budi nam Milostiv na Sudnjem danu i uvedi nas u džennete u društvu poslanika, iskrenih, šehida i dobrih ljudi!

Print Friendly  Promjena kible pf button both



X