Odziv na svadbeno veselje ili akiku

Odziv na svadbeno veselje ili akiku PITANJAPitanje: Kada budem pozvan na svadbeno veselje ili na akiku, da li sam obavezan odazvati se ili je to samo pohvalno? Allah vam podario svako dobro! Odgovor: Zahvala pripada Allahu, Gospodaru svjetova, neka su salati i selami na Allahovog miljenika i poslanika Muhammeda, njegovu porodicu i vrle ashabe. Ebu Hurejre, radijallahu anhu, kaže: ”Čuo sam Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: ‘Musliman je prema muslimanu dužan pet stvari: odgovoriti na selam, obići bolesnog, ispratiti dženazu, odazvati se na pozivu i kada kihne, za njega doviti! (Reći: Jerhamukellah – Allah ti se smilovao!).’“ (Bilježe El-Buhari, br. 1240, i Muslim, br. 2162) Ovaj hadis je jedna od predaja koja ukazuje na važnost odaziva kada musliman pozove svog brata muslimana na učešće u njegovoj radosti. Uzvišeni Allah je kazao: “Vjernici su samo braća” (prijevod značenja El-Hudžurat, 10), a jedno od velikih značenja bratstva jeste dijeliti tugu i radost sa svojim bratom.Da bismo znali kada smo obavezni odazvati se na poziv, kada nam je to pohvalno, a kada zabranjeno, nužno je ukazati na detalje koje učenjaci ističu govoreći o ovom pitanju. Poziv na učešće u gozbi, veselju i nekoj prigodi učenjaci su podijelili na dvije vrste.

Prva vrsta je poziv na svadbenu proslavu. Kada budemo pozvani na ovakvu prigodu, po mišljenju izrazite većine učenjaka, dužni smo odazvati se, jer odaziv na ovakav poziv je vjerska obaveza. Iz obaveze se izuzima stanje kada, prema šerijatskim normama, postoji validan razlog za izostanak, kao što će kasnije biti pojašnjeno. Od dokaza ove obaveze je predaja Ebu Hurejre, radijallahu anhu, u kojoj navodi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Najzlobnija hrana je hrana na gozbama na koje se pozivaju bogati, a izostavljaju siromašni! Onaj ko se ne odazove na poziv, neposlušan je Allahu i Njegovom Poslaniku!” (El-Buhari, br. 5177, i Muslim, br. 1432)

Druga vrsta poziva je poziv upućen u povodu neke druge prigode, osim svadbenog veselja. Izrazita većina učenjaka smatra da je odaziv na takve pozive pohvalan, ali nije obavezan. S ovim se nisu složili samo pojedinci iz šafijskog i zahirijskog mezheba, koji su stanovišta da je i ova vrsta odaziva vadžib. (El-Usejmin, El-Mevsuatul-kuvejtije, 20/337, i El-Kavlul-mufid, 2/351) Srednje i najprihvatljivije mišljenje jeste da je odaziv u ovom slučaj pritvrđeno pohvalan.

Da bi odaziv na upućeni poziv bio obavezan ili pohvalan neophodno je da se ispune određeni uvjeti, koji ako izostanu prestaje obaveza ili pohvalnost, čak štaviše nekada je odaziv i haram. Najbitniji uvjeti koji se trebaju ispuniti su sljedeći:

●  Da proslava ne bude ispunjena haramima i šerijatom nedozvoljenim djelima, poput konzumiranja alkohola. U tom slučaju, ako je pozvani u stanju spriječiti činjenje harama, dužan je odazvati se, zbog dvije stvari: odaziva na poziv i sprečavanja činjenja grijeha. A ako nije u stanju spriječiti činjenje haram djela, nije mu dozvoljeno prisustvovati na takvom mjestu niti se odazvati tom pozivu.

●  Da poziv bude upućen od osobe koju nije obavezno ili pohvalno izbjegavati. Naprimjer, kada se radi o osobi koja javno čini grijehe, novotarije i sl., a njenim izbjegavanjem očekuje se da će se proći grijeha ili novotarije koju čini, u tom slučaju neće se odazvati na poziv.

●  Da poziv dođe od muslimana, jer Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Musliman je prema muslimanu dužan pet stvari…” Kada poziv dođe od nemuslimana, dozvoljeno je odazvati se s nijjetom da’ve, ili ako se radi o komšiji ili rodbini.

●  Da hrana na gozbi bude halal.

●  Da odaziv ne uzrokuje ostavljanje veće obaveze i drugog prioriteta.

●  Da odaziv ne uzrokuje štetu osobi koja se odaziva, kao naprimjer da iziskuje putovanje, ili napuštanje porodice koja je za njim u potrebi i sl.

●  Da poziv bude izravno upućen dotičnoj osobi, te ako se radi o općem, javnom pozivu, odaziv nije obavezan, kao naprimjer, da domaćin svim prisutnim na određenom skupu uputi opći zajednički poziv, svaki pojedinac iz pozvane skupine nije obavezan odazvati se.

●  Ukoliko pozvani traži dozvolu od pozivača da ne prisustvuje i to mu ovaj prihvati, nije obavezan odazvati se, jer to je njegovo pravo kojeg se može odreći.

(Pogledati: El-Usejmin, El-Mevsuatul-kuvejtije, 20/334, i El-Kavlul-mufid, 2/351)

Rezimirajući sve prethodno, možemo ukratko reći da je odazvati se, kada nas brat musliman pozove, jako pohvalno, a ako se radi o svadbenom veselju, onda je to obavezno. Ukoliko izostane neki od spomenutih uvjeta, odaziv prestaje biti obavezan ili pohvalan, a ponekad biva i zabranjen. Uzvišeni Allah najbolje zna.

 

Odgovorio: Mr. Hakija Kanurić

Print Friendly  Odziv na svadbeno veselje ili akiku pf button both



X