12402179_10156466555285473_6351786497600455748_o

“O vjernici, ako vam nekakav nepošten čovjek donese kakvu vijest, dobro je provjerite”

Autor: dr. Omer b. Abdullah el-Mukbil

Preveo: Abdurrahman Kuduzović

Vijesti je neophodno provjeravati, a pogotovu u ovom našem vremenu u kojem je javno informiranje nadasve napredno. Milostivi Allah odgaja vjernike i pomoću ovog ajeta: “O vjernici, ako vam nekakav nepošten čovjek donese kakvu vijest, dobro je provjerite, da u neznanju nekome zlo ne učinite, pa da se zbog onog što ste učinili pokajete” (el-Hudžurāt, 6). Prema drugom kiraetu, značenje ovog kur’anskog ajeta još je jasnije kad je riječ provjeravanju vijesti, te ono iziskuje da vjernici, kad čuju kakvu vijest, obavezno utvrde dvije stvari: istinitost same vijesti i okolnosti u vezi s njome. Zanemarivanje okolnosti u vezi s nekom vijesti može doprinijeti njenom pogrešnom razumijevanju, i to ćemo bolje razumjeti u svjetlu sljedećeg predanja. Jednom, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pratio je iz džamije svoju suprugu Safiju kući, pa su ga vidjela dvojica ensarija i požurila, na šta je Resulullah rekao: “Polahko vas dvojica! Ovo je Safija!”[1] Evo za to objašnjenja: da je koji od spomenute dvojice ensarija kasnije rekao: “Vidio sam Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, sa ženom u mrkloj noći”, istinu bi rekao, ali istinu koja nije dorečena, jer nisu iznesene sve okolnosti tog događaja i nije iznesena činjenica da je žena koju je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, ispratio bila zapravo njegova supruga. Dakle, izuzetno je važno utvrditi sve okolnosti u vezi s nekom vijesti. U vezi s provjeravanjem okolnosti neke vijesti ili događaja, navest ću još nekoliko primjera. Pošao si u džamiju na ikindijski namaz i sreo čovjeka koji, umjesto u džamiju, odlazi kući. Da ljude obavijestiš: “Sreo sam tog i tog čovjeka kako za vrijeme ikindija-namaza odlazi kući, a ne u džamiju”, istinu bi rekao, ali to je nedorečena istina, utoliko prije jer ne znaš sve okolnosti i razloge zbog kojih je onaj čovjek izostavio skupni namaz. Možda se on upravo vratio s putovanja na kojem je spojio podnevski i ikindijski namaz, pa ne mora uopće ponoviti ikindija-namaz, a kamoli da mora doći u džamiju klanjati nafilu, ili možda postoji neki drugi razlog za izostanak iz skupnog namaza. Ili, vidio si čovjeka koji u ramazanu ne posti. Istinu bi rekao da kažeš: “Vidio sam tog i tog čovjeka kako jede i pije za vrijeme ramazanskog posta.” Međutim, ni ovdje nisu razjašnjene sve okolnosti. Možda je, naime, riječ o putniku koji je prekinuo post na putovanju, pa stigao u mjesto boravka i sustezao se od konzumiranja hrane i pića, slijedeći mišljenje nekih učenjaka koji kažu da se čovjek koji prekine post na putu te stigne u mjesto boravka prije iftara, ne mora sustezati od jela i pića. Ili je pak riječ o bolesniku kome je dozvoljeno izostaviti post, odnosno možda taj čovjek jede i pije iz zaborava…

Uzvišeni kur’anski ajet: “O vjernici, ako vam nekakav nepošten čovjek donese kakvu vijest, dobro je provjerite…” (el-Hudžurāt, 6) sadrži mnoga značenja i proteže se na mnoge životne situacije, a spomenut ćemo samo neke.

Ovaj ajet osuđuje ishitrenost glede širenja vijesti koje mogu izazvati neprilike, poremećaj i zlo u društvu. Sveznajući Allah ukorio je one koji žure sa širenjem vijesti, pa je rekao: “Kad saznaju za nešto važno, a tiče se sigurnosti ili opasnosti, oni to razglase. A da se oni s tim obrate Poslaniku ili predstavnicima svojim, saznali bi od njih ono što žele saznati…” (en-Nisā, 83). Zato je žalosno da mnogi muslimani sad, u eri mobilne komunikacije i interneta, ne postupaju u skladu s ovim kur’anskim pravilom koje nalaže da se vijesti provjeravaju. U eri velike ekspanzije sredstava javnog informiranja najviše se laži iznosi na Resulullaha, sallallahu alejhi ve sellem! Koliko se samo izmišljenih hadisa prenese putem interneta i mobilnih telefona! I koliko mu se ogavnih izreka pripiše, onih koje razuman čovjek ne bi pripisao običnim ljudima, a kamoli Poslaniku islama! Također je opasno prenositi izjave učenjakā, nasljednikā Božijih poslanika i vjerovjesnika, a da se prethodno ne provjeri njihova tačnost, jer ljudi čekaju kako će se učenjaci izjasniti i postupaju u skladu s njihovim izjašnjenjem. To je zabranjeno. Ako islam od nas traži da se provjeravaju obične vijesti, tad je objektivnije i preče da se moraju provjeriti hadisi i izjave islamskih učenjaka. Prije nego što bude kasno, čovjek mora temeljito provjeriti i vijesti koje se odnose na izjave i postupke muslimanskih vladara te onih koji su autoriteti muslimanima.

Poruka 6. ajeta sure el-Hudžurāt proteže se i na odnos supružnikā, kao i na odnos roditelja prema djeci, i djece prema roditeljima. Koliko se samo brakoloma dogodilo zbog nepostupanja u skladu s ovim ajetom! Supruga greškom dobije SMS-poruku s lascivnim sadržajem, koja je poslana u šali ili s namjerom zavođenja, pa joj suprug ishitreno dadne razvod braka. Ili, suprug dobije takvu poruku, pa žena, ne provjerivši uopće o čemu se radi, zatraži rastavu od muža. Oni supružnici koji postupaju u skladu s kur’anskim pravilom da se vijesti moraju provjeriti nemaju takvih problema u braku.

Ako sagledamo postupke novinarā i glasnogovornikā, uočit ćemo da se oni jasno protive Božijim riječima: “O vjernici, ako vam nekakav nepošten čovjek donese kakvu vijest, dobro je provjerite…” (el-Hudžurāt, 6). Mnogo je novinskih članaka koji su napisani na temelju lažne vijesti, odnosno na temelju istinite vijesti koja je preuveličana i čitaocima tako predstavljena.

Na kraju, napominjemo da je svaki vjernik, koji veliča i poštuje Allahove riječi, dužan da se boji dragog Allaha i da provjerava vijesti koje mu donese onaj u koga on nema povjerenja, postupajući sukladno uzvišenom kur’anskom ajetu: “O vjernici, ako vam nekakav nepošten čovjek donese kakvu vijest, dobro je provjerite, da u neznanju nekome zlo ne učinite, pa da se zbog onog što ste učinili pokajete.” (El-Hudžurāt, 6)

 

 

[1] El-Buhari (3107) i Muslim (2175).

Print Friendly  “O vjernici, ako vam nekakav nepošten čovjek donese kakvu vijest, dobro je provjerite” pf button both



X