Ostala pitanja

Način čestitanja Bajrama?

221pregledi

Pitanje: Prvo bih želio da vam čestitam nadolazeći Bajram, uz želju da vam se Allah, s.v.t., smiluje, da vas nagradi za vaše napore i da nastavite istim intenzitetom. Moje pitanje odnosi se na pozdravljanje. Naime, po običaju, nakon bajram-namaza prilaze mi braća muslimani da mi čestitaju Bajram i svaki se sa mnom pozdravlja tako što tri puta na stranu, rekao bih, “kucne” o moju glavu. Znam za taj pozdrav odavno, ali mi nije jasan, neugodno mi je da ih pitam, pa evo pitam vas, da li postoji neki hadis i simbolika pozdrava? Hvala vam unaprijed, es-selamu Alejkum i da vas Allah nagradi!

Odgovor: Uvaženi brate u islamu, kada islamski učenjaci govore o islamskom pozdravu, selamu, pritom spominju i propis grljenja osoba koje se međusobno selame.
Prva stvar, kada se vjernici sretnu i poselame islamskim pozdravom, propisano je da se i rukuju. Od Enesa, r.a., prenosi se da je rekao: ”Jedan je čovjek rekao Allahovom Poslaniku: ‘Allahov Poslaniče, kada neko od nas sretne svoga brata ili prijatelja, hoće li mu se nakloniti?’ ‘Ne’, rekao je Allahov Poslanik. ‘Hoće li ga zagrliti i poljubiti?’, ponovo je upitao. ‘Ne’, odgovorio je Allahov Poslanik. ‘Hoće li ga uzeti za ruku i rukovati se sa njim’, ponovo je upitao čovjek. ‘Da’, odgovorio je Allahov Poslanik.” (Tirmizi, br. 2728, imam Et-Tirmizi ovaj hadis je ocijenio hasen – dobrim, a sa njime se u toj ocjeni složio i šejh Albani)

Prenosi se od Katade da je rekao: ‘’Upitao sam Enesa: ‘Da li su se Poslanikovi ashabi rukovali?’’ ‘’Da’’, odgovorio je.’’ (Buhari)
Iz spomenutoga se izuzima situacija kada čovjek ne vidi brata muslimana duže vremena, ili kada se jedan od njih vrati sa putovanja, odnosno tada je propisano da se prilikom selama i zagrle.

Od Enesa, r.a., prenosi se da je rekao: ”Kada bi se ashabi Allahovog Poslanika sreli, rukovali bi se, a kada bi neko od njih došao sa putovanja, međusobno bi se izgrlili.” (Taberani u El-Evsatu, br. 97, šejh Albani  je ovu predaju okarakterizirao vjerodostojnom)

Na osnovu spomenutog možemo kazati da grljenje prilikom čestitanja Bajrama nije postupak prenesen od ashaba Allahovog Poslanika.
Drugo, sve to ne znači da je takav postupak zabranjen. Ako znamo da u osnovi grljenje prilikom čestitanja Bajrama potpada pod kategoriju ljudskih običaja, a ne pod kategoriju ibadeta, onda slobodno možemo kazati da u tome nema nikakve smetnje, jer je osnova u ljudskim običajnim postupcima – dozvola. Tako su to shvatili naši učenjaci.
Uvaženom velikanu današnjega vremena, šejhu Usejminu, postavljeno je pitanje o propisu rukovanja, grljenja i čestitanja nakon bajram-namaza, pa je odgovorio: ”Spomenuti postupci nisu sporni, zato što ih ljudi ne smatraju ibadetom Uzvišenom Allahu, već ih čine iz običaja, međusobnog poštovanja i uvažavanja. Sve dok je to običaj koji vjera nije osporila, u tome ne postoji zapreka, jer je dozvola osnova u običajnim postupcima.” (Medžmu’ fetava ve rasail Ibn Usejmin, 16/128)

A Allah najbolje zna.

Odgovorio: Pezić Elvedin, prof.

X