Islam i žena

Hidžab jedne savremene muslimanke

178pregledi

Piše: dr. Hejsem Hamden

Preveo: Haris Osmanagić

Živeći na Zapadu, hidžab je postao snažan pokazatelj identiteta, dok na njega mnogi nemuslimani gledaju kao na politički iskaz. Međutim, važno je reći da je hidžab, na prvom mjestu, ibadet kojeg obavljaju žene i djelo kojim se traži zadovoljstvo Gospodara.

Mnogi muslimani ljutito staju u odbranu definicije hidžaba, no, nažalost, većina onih koji pričaju o ovoj temi nisu svjesni da je hidžab definisan islamskim vjerozakonom, Šerijatom, a ne određenom kulturom niti ličnom percepcijom šta čednost jeste ili bi trebala da bude.

Govoreći o hidžabu, islamski pravnici su utvrdili nekoliko uslova šta on treba da bude u islamskom smislu. Ukratko, uslovi govori o tome da odjeća muslimanke treba da pokriva cijelo njeno tijelo tako da ga ne ocrtava a sam materijal ne smije biti proziran. Odjeća ne smije biti karakteristična za muškarce niti za nevjernike. Ne smije biti takav da privlači pažnju muškaraca niti je dozvoljeno ženama da u javnosti koriste parfem. Glavni cilj hidžaba jeste da se zaustavi fitna; žene koje su po prirodi privlačne izmamljuju pogled muškaraca, što dalje vodi do većih grijehova, poput bluda i preljube. Uzvišeni Allah je naredio ženama da ne prikazuju svoje ukrase, niti da u svojem ponašanju dozvole da bude nešto što bu moglo privući pažnju muškaraca. Uzvišeni kaže:

A reci vjernicama neka obore poglede svoje i neka vode brigu o stidnim mjestima svojim; i neka ne dozvole da se od ukrasa njihovih vidi išta osim onoga što je ionako spoljašnje, i neka vela svoja spuste na grudi svoje; neka ukrase svoje ne pokazuju drugima, to mogu samo muževima svojim, ili očevima svojim, ili očevima muževa svojih, ili sinovima svojim, ili sinovima muževa svojih, ili braći svojoj, ili sinovima braće svoje, ili sinovima sestara svojih, ili prijateljicama svojim, ili robinjama svojim, ili muškarcima kojima nisu potrebne žene, ili djeci koja još ne znaju koja su stidna mjesta žena; i neka ne udaraju nogama svojim da bi se čuo zveket nakita njihova koji pokrivaju. I svi se Allahu pokajte, o vjernici, da biste postigli ono što želite. (Prijevod značenja 31. ajeta sure En-Nur)

Šerijat je također zabranio ženama da govorom skreću pažnju na sebe iz potpuno istog razloga – prevencije fitne. Allah kaže:

O žene Vjerovjesnikove, vi niste kao druge žene! Ako se Allaha bojite, na sebe pažnju govorom ne skrećite, pa da u napast dođe onaj čije je srce bolesno, i neusiljeno govorite! U kućama svojim boravite i ljepotu svoju, kao u davno pagansko doba, ne pokazujte, i molitvu obavljajte i zekat dajite, i Allaha i Poslanika Njegova slušajte! (Prijevod značenja 32.-33. ajeta sure El-Ahzab)

Kao što to stoji u ovome plemenitom ajetu, Allah zabranjuje ženama Vjerovjesnikovim, sallallahu alejhi ve alihi ve selleme, da svojim postupcima “hrane” bolest srca slabih ljudi. S obzirom da je uzrok skriven u strastima koje se nalaze svuda, ova naredba se odnosi i na sve druge žene.

Ustvari, učenjaci raznih mezheba zabranjuju ženama da dižu svoje glasove u javnosti, makar to bilo i izgovaranje telbije tokom hadždža ili ezan među ženama. Šerijat je zabranio muškarcima da posjećuju žene koje su same i da se osamljuju sa njima. Također je naredio muškarcima da obaraju svoje poglede. Kaže Uzvišeni Gospodar:

Reci vjernicima neka obore poglede svoje i neka vode brigu o stidnim mjestima svojim; to im je bolje, jer Allah, uistinu, zna ono što oni rade. (Prijevod značenja 30. ajeta sure En-Nur)

Na ulicama Londona, Amsterdama i drugih velikih gradova diljem Evrope možemo vidjeti različite vrste neislamskih hidžaba. Uske farmerke (“skinny jeans”), velike čizme sa visokim petama, uske majice i mahrama na glavi su tipični predstavnici vrste hidžaba koju danas promoviraju mnoge mlađe i srednjovječne muslimanke. Šarolike mahrame su također način pokrivanja za koji se kaže da je “u skladu sa Šerijatom.” Doista, način na koji mnoge muslimanke ukrašavaju svoje hidžabe pobija samu svrhu hidžaba!

Nadalje, žene na Zapadu su veoma sklone tome da privlače interes i pažnju muškaraca. Izgleda da su i mnoge naše sestre muslimanke došle pod uticaj ovog pa nose odjeću kojom bi privukle pažnju “braće” na jedan izmamljujući način.

Jedan od glavnih problema jeste ograničavanje hidžaba na jednu manifestaciju ženskog, muslimanskog identiteta. Kada je Francuska zabranila hidžab, na njega je gledala kao na jedan vjerski simbol ali nije mogla da shvati da je to jedan vid ‘ibadeta (bogougodnog djela). Ali, nažalost, i za mnoge muslimane je hidžab samo stvar identiteta i kada se ostvari simbolička reprezentacija, potreba da hidžab bude onako kako je time Allah zadovoljan se izgubi.

Ovo je jedna od pogrdnih vrijednosti koju su muslimani na Zapadu nesvjesno prihvatili. Trebamo znati da su islamski obredi, uključujući i hidžab, djela ‘ibadeta. Njihova svrha je traženje Allahovog zadovoljstva, ostavljanje nepokornosti i sticanje hasenata kako bi dobili visoke stepene u Džennetu. Uzvišeni kaže:

A kada im je bilo rečeno: “Nastanite se u ovom gradu i jedite odakle hoćete i recite: ‘Oprosti!’, a na kapiju uđite glava pognutih – oprostićemo vam grijehe vaše, a onima koji dobra djela čine daćemo i više…” (Prijevod značenja 161. ajeta sure El-E’raf)

U nerazumijevanju temeljnog cilja – ulaska u Džennet – gubimo i na ovome svijetu i na Ahiretu, jer je za Šerijat svaki cilj mimo ovoga – dunjalučki. Nagradu za dunjalučke ciljeve Uzvišeni daje na ovome svijetu, dok nagrade na Ahiretu neće biti. Kaže naš Gospodar:

Onima koji žele život na ovome svijetu i ljepote njegove – Mi ćemo dati plodove truda njihova i neće im se u njemu ništa prikratiti. (Prijevod značenja 15. ajeta sure Hud)

Ovo je jedna ogromna greška u koju mnogi muslimani upadaju kada se počnu pridržavati islamskih propisa. Ispravna namjera u nošenju hidžaba jeste prvi i glavni korak u rješavanju ovoga problema. Treba također napomenuti da ova zabrinutost zbog nešerijatskih vidova hidžaba ne znači da treba obeshrabrivati muslimanke da ne nose jedan ograničeni vid hidžaba kojeg su izabrale, već treba da ih podstakne da napreduju ka nošenju ispravnog hidžba. Pisanje ovog članka je vođeno željom za popravljanjem i napredovanjem a ne podsticanjem da žene u potpunosti ostave hidžab.

Neki muslimani su zauzeli stav da ne treba biti strog u pozivanju da se mnogi ibadeti i na Zapadu ispravno obavljaju i da treba da ohrabrujemo muslimanke da urade koliko god mogu, bez kritikovanja, pa makar to ne bilo u potpunosti ispravno. Bez imalo sumnje, slažemo se da muslimanke treba ohrabrivati da rade koliko god mogu, ali isprravljanje pogrešnih i nekompletnih islamskih praksi jeste obaveza onima koji znaju.

Činjenica je da mnoge sestre uopšte ne znaju šta je ispravan hidžab u Allahovoj vjeri, i stoga smo dužni da objašnjavamo šta su uslovi i kako izgleda ispravan hidžab. Znanje je lijek za mnoge naše greške. Savjetovanje sestara koje, bez imalo sumnje, nose hidžab sa ispravnim nijjetom i edukacija njihovih roditelja jeste još jedan način kako da se riješi ovaj problem. Dobra ideja bi bilo i štampanje i dijeljenje letaka u kojima je opisan ispravan hidžab, ne ograničavajući ga na pokrivanje kose.

 

Izvor: “Attractive Hijabs & Shari’ah”, www.islam21c.com/islamic-law/2606-attractive-hijabs-a-shariah/ , pristupljeno 31.8.2014.

X