ISTAKNUTOSira

Dužnosti muslimana prema Muhammedu, s.a.v.s.

20pregledi

Preveo: Amir Durmić

Svi muslimani i muslimanke prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, u globalu imaju deset dužnosti: (1) u njega vjerovati, (2) voljeti ga, (3) pokoravati mu se, (4) slijediti ga, (5) za njim se povoditi, (6) poštovati ga, (7) uvažavati ga, (8) prema njemu imati iskren odnos[1], (9) voljeti njegovu porodicu i njegove ashabe i (10) na njega salavate donositi.

U ovom i još nekoliko narednih tekstova, uz Allahovu pomoć, pojasnićemo svaku od navedenih dužnosti.

  1. Vjerovati u njega

Vjerovanje u Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, podrazumijeva vjerovanje u Uzvišenog Allaha, Njegove meleke, knjige, poslanike, u Sudnji dan i Njegovo određenje. Uzvišeni Allah kaže:

Zato vjerujte u Allaha i Poslanika Njegova i u Svjetlo koje objavljujemo, Allah dobro zna ono što vi radite. (Et-Tegabun, 8)

…i zato vjerujte u Allaha i Poslanika Njegova, vjerovjesnika, koji ne zna čitati i pisati, koji vjeruje u Allaha i riječi Njegove; njega slijedite – da biste na Pravome putu bili! (El-A‘raf, 158)

Također, govoreći o obaveznosti vjerovanja u njega, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Naređeno mi je da se borim protiv ljudi sve dok ne posvjedoče da nema drugog (istinskog) boga osim Allaha i da je Muhammed Njegov poslanik.”[2] U drugom, sličnom hadisu, Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, kazao je: “Naređeno mi je da se borim protiv ljudi sve dok ne posvjedoče da nema drugog (istinskog) boga osim Allaha i dok ne povjeruju u mene i u sve ono sa čime sam došao. Kada tako postupe, kod mene im je zajamčena sigurnost njihovog života i imetka osim onda kada to nalaže prāvo, a konačan obračun je kod Allaha.”[3]

Vjerovati u Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, znači svjedočiti istinitost njegovog vjerovjesništva i njegove poslanice sa kojom ga je poslao Uzvišeni Allah, priznavati sve ono sa čime je on došao i iskreno vjerovati da je sve ono što nam je prenio od Allaha neupitna istina. Sve spomenuto nije dovoljno samo svjedočiti jezikom, već je obaveza u to vjerovati i srcem, te praktično izvršavati djela koja vjerovanje zahtijeva.

  1. Voljeti ga

Vjernici su obavezni voljeti Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, a na to upućuju dokazi iz Kur‘ana i sunneta. Rekao je Uzvišeni Allah:

Reci: “Ako su vam očevi vaši, i sinovi vaši, i braća vaša, i žene vaše, i rod vaš, i imanja vaša koja ste stekli, i trgovačka roba za koju strahujete da prođe neće imati, i kuće vaše u kojima se prijatno osjećate – miliji od Allaha i Njegova Poslanika i od borbe na Njegovu putu, onda pričekajte dok Allah Svoju odluku ne donese. A Allah grješnicima neće ukazati na Pravi put.” (Et-Tevba, 24)

Ovaj ajet jasno ukazuje da su muslimani obavezni voljeti Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, jer je svima onima koji vole svoje porodice, imetak i djecu više nego što vole Allaha i Njegovog Poslanika, upućena jasna opomena.

U vjerodostojnom hadisu Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: “Niko od vas neće (istinski) vjerovati sve dok mu ja ne budem draži od njegovog djeteta, roditelja i svih ljudi zajedno.”[4]

Kada je Omer, radijallahu anhu, čuo ove Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, riječi, rekao mu je: “Draži si mi od svakog, izuzev mene samog!”, a Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, na to reče: “Niko od vas neće (istinski) vjerovati sve dok mu ja ne budem draži i od njega samog”, nakon čega Omer reče: “Tako mi Onoga Koji ti je objavio Knjigu, ti si mi uistinu draži i od mene samog!” Tada Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaza: “Sada (je dobro), o Omere.”[5], tj. sada si ostvario istinsko vjerovanje.

U jednom drugom hadisu, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: “Slast vjerovanja osjetit će onaj kod kojeg se nađe troje: da mu Allah i Njegov Poslanik budu draži od svega drugog, da voli osobu (tj. ljude) isključivo u ime Allaha i da mrzi povratak u nevjerstvo kao što mrzi da bude bačen u Vatru.”[6]

Voljeti Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem , znači davati prednost onome što on voli nad onim što vole ljudi. Slijede neki od pokazatelja iskrene ljubavi prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem:

a) biti mu pokoran i slijediti ga, voljeti sve ono sa čime je došao i druge pozivati tome, pomagati njegovu vjeru i one koji su u njega povjerovali, bez obzira na to da li se radi o članovima njegove porodice, ashabima ili pak onima koji ih slijede u dobru do Sudnjega dana;

b) uvažavati ga i ukazivati mu poštovanje kada god se spomene, i prilikom stajanja pored njegovog kabura, gdje njemu i njegovoj dvojici drugova koji su pored njega pokopani treba uputiti selam. Poštovanje prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, treba ukazivati i za vrijeme boravka u njegovoj džamiji tako što se u njoj neće podizati glas, neće se pričati niti raditi bilo šta neprimjereno.

Neki od vidova vjernikove ljubavi prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, jesu i sljedeći:

  • često ga spominjati, jer onaj ko nekoga zavoli o njemu stalno priča;
  • čeznuti za njim, jer onaj ko nekoga iskreno voli žudi za susretom s njim;
  • plakati od silne žudnje za njim.
  1. Pokoravati mu se

Pokoravati se Muhammedu, sallallahu alejhi ve sellem, obaveza je svakog vjernika. Na to ukazuju riječi Uzvišenog:

O vjernici, pokoravajte se Allahu i pokoravajte se Poslaniku, i ne ništite djela svoja! (Muhammed, 33)

A Mi smo poslali svakog poslanika zato da bi mu se, prema Allahovom naređenju, pokoravali. (En-Nisa, 64).

Također, obligatnost pokoravanja Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, dodatno potvrđuju sljedeći ajeti:

Onaj ko se pokorava Poslaniku pokorava se i Allahu; a onaj ko glavu okreće – pa, Mi te nismo poslali da im čuvar budeš. (En-Nisa, 80)

…A onoga koji Allahu i Poslaniku Njegovu ne bude poslušan sigurno čeka vatra džehennemska; u njoj će vječno i zauvijek ostati. (El-Džinn, 23)

Reci: “Pokoravajte se Allahu i pokoravajte se Poslaniku!” (En-Nur, 54)

Pokoravati se Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, znači raditi ono što je on naredio i kloniti se onoga što je on zabranio, bez obzira na to da li se radi o riječima ili djelima. Ovo važi ukoliko je njegova naredba ili zabrana došla u formi izričitosti. Ukoliko je naredbu ili zabranu izrekao u formi koja nije izričita niti kategorična, tj. ukoliko je podstakao na činjenje nekog , ali bez obaveznosti (mustehab ili mendub), ili je od drugog odvraćao jer je činjenje istog vid pokuđenog djela (mekruh), u tom slučaju nije grješan niti Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, nepokoran onaj ko takvu vrstu naredbe ne izvrši, odnosno učini nešto od onoga što je pokuđeno.

Vidovi pokoravanja Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem

  • Čvrsto se pridržavati njegovog sunneta i slijediti njegovu uputu. U to, naprimjer, ubrajamo ustrajno klanjanje dva rekata sabahskog sunneta, vitr-namaza, kao i obavljanje ostalih pritvrđenih sunneta koji se klanjaju uz dnevne farzove. Također, tu spadaju i brižno prisustvovanje namazu u džematu, nastojanje da se namaz obavi u prvom ili drugom safu, klanjanje duha-namaza, kao i dva rekata namaza nakon uzetog abdesta, te izbjegavanje klanjanja namaza u vrijeme kada je to Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, zabranio.
  • Lijepo se i pristojno ponašati, ne podizati glas, voditi računa o čistoći tijela i odjeće i uvijek biti iskren u govoru i postupcima.
  • Voditi računa o tome da hrana i piće budu isključivo halal porijekla, kao i da brak bude šerijatski legitiman
  • Voljeti siromahe i činiti im dobročinstvo, posjećivati mezarluke s ciljem podsjećanja na smrt, te od Allaha tražiti milost i oprost za umrle.
  • Postupati prema kur’anskom načelu koje glasi:

…ono što vam Poslanik dadne to uzmite, a ono što vam zabrani ostavite… (El-Hašr, 7)

Isto tako, treba postupati i prema načelu koje je izrekao sam Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: “Kada vam nešto naredim, učinite od toga koliko ste u mogućnosti, a ako vam nešto zabranim, toga se klonite.”[7]

Nastaviće se…

_________________________________

[1]  Ova dužnost prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, uzeta je iz vrlo poznatog hadisa u kojem je Poslanik rekao: “Vjera je iskren odnos prema Allahu, Njegovom Poslaniku, Njegovoj Knjizi, i ona je savjet muslimanskim vođama i običnom svijetu.” Muslim, Sahih, br. 55.

[2]  Buhari, Sahih, br. 25; Muslim, Sahih, br. 20.

[3]  Muslim, Sahih, br. 21.

[4]  Buhari, Sahih, br. 15; Muslim, Sahih, br. 44.

[5]  Buhari, Sahih, br. 6632.

[6]  Buhari, Sahih, br. 16; Muslim, Sahih, br. 43.

[7]  Buhari, Sahih, br. 7288; Muslim, Sahih, 1337.

X