HUTBE

Dunjaluk vreba!

Hatib: Haris ef. Hasičić

Drago braćo, „Kur’an je prepun primjera u kojima se ističe vrijednost skromnosti na dunjaluku i obavještenja o njegovoj prezrenosti, bezvrijednosti, kratkoći, prestanku i brzini njegovog prolaska. Isto tako, on je (Kur’an) prepun primjera podsticanja na činjenje djela za ahiret i obavještenja o njegovoj veličini i neprolaznosti. Kada Allah želi nekome dobro, u njegovo srce usadi mjerilo kojim vidi suštinu dunjaluka i ahireta, pa on odabere od toga ono što je pojmio da je bolje odabrati.“ (Ibn Kajim, Medaridžus-salikin, 2/9)

Većina našega naroda, brojna kur’anska upozorenja da se ne slijede strasti (هَوَاهُ – heva), posmtra samo u bračnome smislu. Istina je da je strast daleko širi pojam od ponuđenog. Heva ima značenje naginjanja, priklanjanja duše prohtjevima u kojima pronalazi svoj užitak bez ikakva šerijatskog povoda za to (Džurdžani, Ta’rifat, 320). Strasti mogu biti i dobre, no većina ih je loših. Uzvišeni o takvim strastima kaže:

وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِّنَ اللَّهِ

A zar je iko gore zalutao od onoga koji slijedi strast svoju, a ne Allahovu uputu?“ (Kur’an, Kasas, 50)

Allahov poslanik s.a.v.s., također, opominje na strast. Ebu Berzete el-Eslemi r.a. prenosi da je Allahov poslanik s.a.v.s. rekao: „Uistinu, ono čega se najviše bojim po vas jesu prohtjevi vaših stomaka i polnih ograna i zabludjele strasti.“ (Ahmed, 4/420, 423; Hejsemi i Albani – sahih). Od Enesa r.a. i Ibn Abbasa r.a. se prenosi da je Allahov poslanik s.a.v.s rekao: „Tri su stvari upropašćujuće: pohlepa kojoj se pokorava, strast koja se slijedi i samozadivljenost.“ (Silsiletul-Ehadisis-Sahiha, 4/412-416 – hasen).

Uzvišeni Allah nas obavještava da je ljudima strast za dunjalukom urođena pojava, ali također i opominje:

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

Ljudima je uljepšana ljubav strasti prema ženema, sinovima, nagomilanom zlatu i srebru, skupocjenim konjima, stoci i plodnoj zemlji. To je dunjalučka naslada, a najljepše mjesto povratka je u Allaha.“ (Kur’an, Ali Imran, 14)

Uzvišeni nas opominje da je sve nabrojano u gorenjem ajetu dunjalučka naslada koja nas ne smije obmanuti i da je ono što se nalazi kod Njega dž.š., odnosno džennetske bašče, kroz koje će rijeke teći, u njima će vječno boraviti, i čiste žene, i Allahova naklonost (Kur’an, Ali Imran, 15), daleko bolje. Također Uzvišeni kaže: „O ljudi, uistinu je Allahovo obećanje istina, pa neka vas ne zavara ovosvjetski život i neka vas šejtan ne obmane.“ (Kur’an, Fatir, 5); te: „A šta je ovosvjetski život osim zabava i igra, a budući svijet je pravi život. Samo da oni znaju!“ (Kur’an, Ankebut, 64)

Vrijednost ahireta i bezvrijednost dunjaluka, možda, na najbolji način opisuje sljedeći hadis.

Od Ebu Seida el-Hudrija r.a. se prenosi da je Allahov poslanik s.a.v.s. rekao: „Na Sudnjem danu bit će doveden džehenemlija koji je najraskošnije živio na dunjaluku, pa će se staviti u vatru, i onda će mu se reći: ‘Sine Ademov, da li si ikada doživio kakvo dobro, jesi li uživao?’ On će odgovoriti: ‘Ne, tako mi Allaha, Gospodaru.’ Zatim će se dovesti dženetlija koji je imao najveća iskušenja na dunjaluku, pa će biti uveden u dženet, i onda će mu se reći: ‘Sine Ademov, da li si ikada osjetio kakvu teškoću, jesi li ikada doživio kakvo iskušenje?’ On će odgovoriti: ‘Ne, tako mi Allaha. Nikada nisam doživio nikakvo iskušenje niti sam ikada osjetio kakvu poteškoću.’“ (Muslim, 2807)

Ljubav prema dunjaluku nije zaobišla ni prve generacije muslimana. Tako se u hadisu kojeg prenosi Amr ibn Avf el-Ensari r.a. prenosi da je Allahov poslanik s.a.v.s. poslao Ebu Ubejdu r.a. u Bahrejn da od njegovih stanovnika uzme džiziju. Ebu Ubjede je uspješno obavio taj zadatak i ubrzo se vratio iz Bahrejna. Kada su ensarije čule da se Ubejde vratio, došli su u mesdžid da klanjaju sabah namaz sa Allahovim poslanikom s.a.v.s. Nakon obavljenog namaza, Allahov poslanik s.a.v.s. se okrenuo i, ugledavši ensarije, nasmiješio se i rekao: „‘Mislim da ste čuli da je Ebu Ubejde nešto donio iz Bahrejna? Oni rekoše: ‘Da, Allahov poslaniče.’ Tada im Poslanik reče: ‘Radujte se i očekujete ono što će vas obradovati. Tako mi Allaha, ne bojim se siromaštva za vas, već se bojim da vam se ne dadne dunjaluk u izobilju kao što je bio dat onima prije vas, pa da se oko njega natječete kao što su se oni natjecali, pa da vas uništi kao što je i njih uništio.’“ (Buhari, 4015; Muslim, 2961; Ibn Madže, 3997)

Iz gorenjeg hadisa je vidljiva duboka i velika spoznaja i mudrost Allahovog poslanika s.a.v.s. Poslanik s.a.v.s. je znao šta ensarije žele (dunjalučka dobra), pa ih je obradovao i dao im nadu kako bi se duše smirile i srca uspokojila onim što su htjela. Nakon toga im je ukazao da ono što misle da je dobro može biti i zlo. Odnosno da je davanje prednosti dunjalučkim ukrasima i blagodatima pogubnost koja vodi u propast i dunjaluka i vjere. Kada dunjaluk dođe a u dušama se nađe davanje prednosti dunjaluku, tako da ga svako želi za sebe i ne želi da iko drugi učestvuje u dunjaluku osim njega, onda će doći do borbe, ubijanja, narušavanja međusobnih odnosa, a to je nesreća koja uništava i dunjaluk i vjeru.

Uživanje u dunjalučkom životu je bespredmetno jer je dunjaluk privremeno stanište, i za dunjaluk se treba vezati onoliko koliko je nužno, kako je to najljepše objasnio naš Poslanik s.a.v.s. u hadisu kojeg prenosi Ibn Omer r.a. da je Allahov poslanik s.a.v.s rekao: „Budi na dunjaluku kao da si stranac ili putnik“ A Ibn Omer je govorio: „Kada omrkneš, ne očekuj da će osvanuti, a kada osvaneš ne očekuj da ćeš omrknuti.“ (Buhari, 6416; Tirmizi, 2333; Ibn Madže, 4114)

Međutim, mnogi kada im se ukaže na gore pomenute ajete Uzvišenog Allaha i na hadise Allahovog poslanika s.a.v.s., „potegnu“ sa zebnjom pitanje ustajanja za nafakom. Kao da je nafaka nešto što bi jednog muslimana trebalo zabrinjavati? Poznat je onaj ajet o tome kako nas šejtan plaši neimaštinom.

الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

Šejtan vas plaši neimaštinom i navraća vas da budete škrti, a Allah vam obećava oprost i nagradu Svoju; Allah je neizmjerno dobar i zna sve.“ (Kur’an, Bekare, 268)

Ima, također, dosta hadisa koji govore o nafaki, odnosno kako nafaka sama traži čovjeka.

Od Ebu Humejda Es-Saidija r.a. se prenosi da je Allahov Poslanik s.a.v.s. rekao: “Budite umjereni u traženju nafake, jer svakom je olakšan put do onoga što mu je određeno.” Ebu Šejh i Hakim bilježe ga u ovoj verziji: “…jer je svakom olakšan put do onog što mu je propisano od nje.” (Ibn Madže, 2225; sahih)

Od Ebu Derdaa r.a. se prenosi da je Allahov poslanik s.a.v.s. rekao: “Nafaka uistinu traži čovjeka kao što ga traži i edžel (smrt).” Bezzarova verzija: “Zaista nafaka traži čovjeka više nego što ga traži edžel (smrt).” (Ibn Hibban, Bezzar, Taberani; Ibn Hadžer u Et-Tergibu vet-Terhibu, sažetak, 584)

Od Ebu Seida el-Hudrija r.a. se prenosi da je Allahov poslanik s.a.v.s. rekao: “Kada bi neko bježao od svoje nafake, ona bi ga stigla kao što ga stigne smrt.” (Taberani u Evsatu i Sagiru; Ibn Hadžer u Et-Tergibu vet-Terhibu, sažetak, 585, hasen)

Iz ovih hadisa je sasvim jasno da je, gore pomenuto, „potezanje“, bezrazložno.

Draga braćo, živimo u opasno vrijeme, ne samo za one koji ne praktikuju islam, već i za praktikante islama. Živimo u vrijeme kada je u životima muslimana dunjaluka puno a ahireta malo. I siromasi i znalci nisu ostali imuni na virus dunjaluka. Samo posjedovanje imetka ne čini čovjeka dunjalučarem, već žudnja za dunjalukom čini čovjeka dunjalučarem. I siromasi mogu biti dunjalučari. A ko je to siromah a ko bogataš, najbolje je to opet objasnio naš Poslanik s.a.v.s. u hadisu kojeg prenosi Ubejdullah ibn Mihsan r.a., rekavši: „Ko god od vas osvane siguran za svoj život, zdravog tijela i ima hrane za taj dan, tome kao da je dato svo dunjalučko bogastvo.“ (Buhari u Edebul-Mufredu, 300; Tirmizi, 2346; Ibn Madže, 4141; Albani – hasen)

Draga braćo živimo za islam i živimo po propisima islama, a dunjaluk će nam doći htjeli, ne htjeli.

Molim Uzvišenog Allaha da nam podari dobro oba svijeta, da nas sačuva kaburskog azaba i zla oba svijeta. Amin.

 

Print Friendly  Dunjaluk vreba! pf button both



X